Nemjerljive prirodne ljepote, profesionalnost hrvatskih servisnih produkcija, ali i mogućnost ostvarivanja znatnih poreznih olakšica iz godine u godinu privlače sve više stranih produkcija u našu zemlju. Samo u proteklom desetljeću tu su se snimali “Ratovi zvijezda”, “Igra prijestolja”, “Robin Hood”, “Mamma Mia”... odreda visokobudžetni televizijski ili hollywoodski projekti po kojima je naša zemlja sve poznatija.
Kako bi se potpuno kapitalizirao dolazak stranih filmaša u Hrvatsku, već dugo se govori o potrebi gradnje filmskog studija nalik na nekadašnji Jadran filmu, koji bi strancima omogućio da gotovo sve aspekte snimanja i postprodukcije obave u Hrvatskoj umjesto da se sele između nekoliko država, među kojima nam se kao izravni konkurenti s postojećim velikim studijima nameću Mađarska, Srbija, Češka, Rumunjska i Bugarska, dok nam mediteranskim prirodnim ljepotama ozbiljno konkuriraju Italija i Grčka. Gradnja novog studija, slažu se mnogi, omogućila bi nam da ponudimo najbolje od oba svijeta i stvorimo znatnu stratešku prednost pred spomenutim zemljama. Međutim, do danas nije bilo jasno bi li takva golema investicija, koja je između 60 i 80 milijuna eura, uopće bila opravdana.
Hrvatski audiovizualni centar i Ministarstvo kulture zato su naručili studiju isplativosti koju je izradila međunarodna tvrtka Olsberg•SPI, a hrvatskoj je filmskoj zajednici predstavljena jučer. Prema zaključcima te studije, naša bi zemlja itekako mogla profitirati od novog studija, za koji je procijenjeno da bi u prvih pet godina rada trebao dosegnuti 13,1 milijun eura kumulativnog godišnjeg dobitka te zaposliti stotine hrvatskih filmskih radnika.
Prema podacima Hrvatskog instituta za financije, u 2017. godini Hrvatska je imala 521 tvrtku koje se bave produkcijom i plasmanom filma i TV sadržaja, koje su zapošljavale 1493-oje ljudi. U posljednja tri godine hrvatska je audiovizualna scena dodatno buknula, pa se prije korone taj broj smatrao i većim, da bi u 2020. svi gotovo prestali s radom. Jedan od glavnih zagovarača gradnje novog studija direktor je HAVC-a Chris Marcich, koji usprkos krizi smatra da se u projekt i dalje isplati ulagati.
– Studio nam je dio nacionalnog programa i potreba za njim je neupitna kako bi ostali međunarodno konkurentni, ali i radili još bolje domaće filmove. Korona neće trajati zauvijek, a izgradnja studija mogla bi krenuti u prvoj polovici iduće godine i završiti do sredine 2022. – najavio je Marcich, ističući kako svaka kuna uložena u domaću filmsku proizvodnju generira dvije kune ekonomske aktivnosti. Dodatno, svaka kuna posvećena poreznim poticajima za stranu proizvodnju ima multiplikacijski faktor od preko deset, odnosno privlači investicije stranih filmaša koje generiraju deseterostruki povrat uloženoga!
Marcich je naglasio da bi hrvatska država mogla sudjelovati u nekim aspektima financiranja poput povlačenja EU fondova za kreativni hub, no najveći dio investicija očekuje se od inozemnih produkcijskih tvrtki. Među nekim hrvatskim filmašima zbog toga se javlja strah da će novi kompleks prije svega biti na raspolaganju strancima, a manje hrvatskom sektoru, ali iz HAVC-a tvrde da će i hrvatski filmaši moći koristiti blagodati novog studija. Među četiri lokacije u neposrednoj blizini Zagreba, polje na području Jastrebarskog istaknuto je kao najpovoljnije s obzirom na dobru povezanost, lokalitet u državnom vlasništvu i spremnost na suradnju lokalnih vlasti.
Kao potencijalni modeli javno-privatnog financiranja koji su se pokazali uspješnima u Olsbergovoj studiji ističu se The Sharp Project i Space Studios u Ujedinjenom Kraljevstvu, Troy Studios u Irskoj (prikazan na gornjoj slici) te planirani studijski kompleks u Estoniji, koji će tamošnju državu koštati samo pet milijuna eura, dok ostatak novca dolazi iz privatnog sektora.