KRITIKA

Svevremena parabola o vladanju

15.05.2006.
u 16:40
Pogledaj originalni članak

Klasično obrazovan, životno i profesionalno čvrsto vezan za zavičajne mediteranske korijene, duboko uronjen u antičko nasljeu0111e koje bitno odreu0111uje i današnji prostor hrvatskoga kulturnog i nacionalnog identiteta, Veljko Barbieri jednostavno je “morao” napisati roman o životu legendarnoga rimskog cara koji je, rodom iz okolice slavne Salone, podigavši svoju raskošnu palaču u tada malom, ribarskom Aspalathosu, udario urbane temelje današnjega Splita. Roman “Dioklecijan”, ispripovijedan u prvom licu glasom ostarjela cara (izd. Profil; ur. D. Glamuzina; predstavljanje u Zagrebu sutra u 20.30 sati u DHK), naravan je izdanak autorova proznog rukopisa u kojem se često fikcionalno miješa s nefikcionalnim, esejistički diskurs s beletrističkim.

“Dioklecijan” je slična mikstura romanesknog i biografskog žanra, u kojoj se dosljedno pridržavanje povijesne faktografije, živo rekonstruirane do najsitnije pojedinosti, vješto literarno nadograu0111uje besprijekornim stilom i misaonom dubinom. Poznate i nepoznate ili, nerijetko, krivotvorene činjenice (jer, veli imperator, “prošlost se uvijek šulja uljepšana, osim ako se unatrag ne mijenjaju dogau0111aji i prikazuju na način kako se nisu nikad odigrali”) autor raspleće u gustom proznom tkivu iz kojeg izranja književno moćan portret kontroverznoga vladara, ali i svevremena parabola o složenim mehanizmima vladanja uvijek satkanima od dobra i od zla, najčešće pomiješanih u nerazlučivim nijansama i pretapanjima.

Barbierijev car, gospodar i bog golemoga svijeta, jednog od prvih “globaliziranih” oblika u povijesti (koja se, očito, ciklički ponavlja), u ispovijedi pretkraj duga života i 26-godišnjega vladanja, rezimira ne samo životni put siromaha izabranog da postane svjetski moćnik, nego i prijelomno stoljeće svjetske povijesti u kojem je staro (simbolizirano mnogoboštvom) neumitno uzmicalo pred novim (personificiranim u prvim kršćanima).

Car zapamćen po okrutnosti i krvavim obračunima u ime viših ciljeva, u Barbierija je čovjek od krvi i mesa, razdiran sumnjama, očajem, boli, grizodušjem... Snažno prikazana univerzalnost vladarevih dvojbi čini taj roman duhovnim bratom znamenitih “Hadrijanovih memoara” Marguerite Yourcenar.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr