Kako prolaze godine i mijenjaju se društvene okolnosti, tako se mijenjaju i književni žanrovi, ali i preference čitatelja. I u književnosti postoji moda, ali i trendovi, pa primjerice danas najbolji krimići govore o kontekstu nekog društva, ljubići ne prolaze bez meke erotike, a junaci povijesnih romana kao da su rođeni u današnjem Berlinu ili New Yorku... Unatoč svemu tome, jedan književni žanr uspješno se nosi s promjenama koje nameću trendovi, a riječ je o špijunskim romanima. Naravno, i te je romane moguće podijeliti u nekoliko podvrsta, od spektakla na tragu agenta 007, do promišljenih i u stvarnosti utemeljenih romana Johna le Carréa, koji kod čitatelja ostavljaju ne samo dojam istine, nego i duboke jeze dok čita o moćnicima koji iz sjene vuku konce i igraju se sa cijelim svijetom. Baš takve, gotovo stvarne špijunske roman piše i Daniel Silva.
Njegov je glavni junak Gabriel Allon, vrhunski restaurator slika koji od agenta i ubojice dogura do šefa izraelske obavještajne službe, ali u najnovijem romanu tog serijala “Zagonetna žena” (Znanje, Knjiga dostupna svima, urednik Ruđer Jeny, prijevod Neven Družinec), on je gotovo sporedan lik.
I baš zahvaljujući tom potezu Silva je uspio napisati još jedan uzbudljiv roman za koji se čitatelju čini da je stvarniji od stvarnosti same. Glavni trik kojim se poslužio je način na koji je oživio ostavštinu jednog od najpoznatijih špijuna hladnog rata Kima Philbyja, čovjeka koji je špijunirajući za tadašnji SSSR napravio ozbiljnu štetu, ali i zauvijek na Zapadu posijao paranoju u vezi s ruskim špijunima kojoj se ne nazire kraj.
Detalje priče ovog uzbudljivog špijunskog trilera bilo bi ne fer otkrivati, ali Silva definitivno zaslužuje pohvalu za način na koji ‘održava’ na životu svog glavnog junaka. Uspio je napisati još jedan roman u kojem je Allon spasio svijet, ali na način za koji se čini da ga mogu izvesti i obični smrtnici, a ne likovi kakav je James Bond. Stoga i preporuka glasi: čitati u trenucima kada vam treba odmak od svakodnevice. Dakle, čitati bilo kada i bilo gdje.