predstava o uzbudljivoj autopriči

U garaži riječke braće nastao je prvi hrvatski auto, misteriozna Alfa Aerospider

31.03.2021.
u 10:27
U riječkom HNK prošli vikend premijerno je izvedena predstava “Alfa Romeo Jankovits” Laure Marchig, u režiji Tommasa Tuzzolija o braći Eugeniju i Oscaru Jankovitsu koji su uoči Drugog svjetskog rata u Rijeci proizveli i testirali prvi automobil u Hrvatskoj.
Pogledaj originalni članak

Kažu da je u Rijeci 1909. snimljen prvi hrvatski igrani film, da je riječki klub Husar bio prvi disko-klub u ovom dijelu Europe, a riječki Parafi bili su prvi naš punk-bend. Bila je Rijeka i centar naftne industrije, proizvodila je šećer za veći dio Europe, proizvela je torpedo pa i prvu podmornicu za znanstvena istraživanja, ali teško da se Rijeku i Hrvatsku, sve do pojave Mate Rimca, moglo povezati s proizvodnjom automobila.

Ipak, ne tako poznata i pomalo maglovita priča o Riječanima braći Eugeniju i Oscaru Jankovitsu kaže da su oni 1937. dizajnirali, konstruirali, proizveli i testirali prvi automobil u Hrvatskoj. Riječ je o Alfa Romeu 6C 2300 Aerospideru, u svijetu danas poznatom i kao Alfa Jankovits. Bilo je to prvo vozilo na svijetu s kvakama i svjetlima uklopljenima u karoseriju, prvi s upravljačem po sredini, prvi s motorom postavljenim centralno straga, prvi s vodoravno postavljenim hladnjakom, a postizao je respektabilnu brzinu od 230 km/h.

Taj auto prvi je imao aerodinamiku koja sprečava podizanje prednjeg dijela i mogao je i trebao biti prekretnica u autoindustriji, ali zbog vrtloga povijesnih zbivanja nije pa se tek od relativno nedavno možemo diviti i geniju braće Jankovits.

Divi im se i ekipa riječkog HNK, koja je proteklog vikenda premijerno izvela predstavu “Alfa Romeo Jankovits” Laure Marchig, u režiji Tommasa Tuzzolija, o toj braći i njima u čast.

“Čim sam dobio na čitanje prvu skicu teksta Laure Marchig, odmah me obuzela snaga ove nevjerojatne istinite priče o braći Jankovits. S jedne strane osjeti se žar, vitalnost i entuzijazam grada, a s druge tragične posljedice Drugog svjetskog rata. Priča je nevjerojatna pomislimo li da su dva brata, pokrenuta strašću, uspjela sama u četiri godine, od 1935. do 1939., stvoriti primjer jedinstvenog automobila, iznimno važnog za napredak aerodinamike. I unatoč tome što ih je ratni vihor svladao i promijenio njihov pogled na svijet, najprije su spasili svoju obitelj, a zatim sebe. Iz Rijeke su pobjegli u Trst, i to svojim automobilom u noći na Badnjak 1946. Njihov ostvareni san o automobilu postaje san o spasenju, ali i odvajanju od domovine”, kazao je Tommaso Tuzzoli, redatelj predstave koju izvodi talijanski ansambl HNK Rijeke, pa dodao kako su sjećanja na ove događaje probudila upravo Eugenijeva djeca.

Cuore Sportivo/Arhiva VL

“Zaslužna je njegova kći Marisa, koja je u svoj dnevnik zapisala sve čega se sjećala, i Enrico, koji je sa samo šest mjeseci otišao iz Rijeke, a koji je prepisao očeve bilješke i pružio druge informacije o događajima. Zahvaljujući njihovom izravnom ili neizravnom svjedočenju te radu Laure Marchig, uspjeli smo ovu priču iznijeti na vidjelo”.

Naime, stara autopriča kaže da u industrijskom nadmetanju 1934. Audi pobjeđuje Alfu svojim monstruoznim Tipom A sa središnjim V12 motorom u Avusu pa navodno Mussolini naređuje Vittoriju Janu, mađarskom autogeniju tada na čelu Alfa Romea, da smjesta napravi novi V12 motor za trkaći P3. Pa ako je u priču doista i bio upetljan Mussolini, što nije dokazano, potpuno je nejasno zašto Jano šasiju automobila šalje u tada zabiti kutak na krajnjoj periferiji Italije – u današnju Rijeku. Tamo braća Jankovits, inače fanatični ljubitelji automobila i inovatori, u garaži u Ciottinoj sastavljaju jedan od najradikalnijih i najtajanstvenijih automobila ikad, danas poznat kao Jankovits Aerospider. Unatoč neiskustvu, uz konzultacije s Janom, a navodno čak i s Ferdinandom Porscheom i ocem aerodinamike Paulom Jarayem, sredinom tridesetih uspijevaju sastaviti automobil koji i danas izgleda kao futuristički koncept nastao šezdesetih godina. Prva verzija imala je otvorene kotače. Kasnije je “hrvatska Alfa” dobila središnje postavljen motor, farovi i kvake posve su integrirani u karoseriju, horizontalno postavljen hladnjak, blatobrane posve utopljene u ostatak nevjerojatno aerodinamične karoserije, sve neviđeno do tada. No malo je njih to zapravo i vidjelo jer 1937., netom nakon što je auto dovršen, njemački bolidi ostvaruju šesterostruku pobjedu usred Italije, u Monzi, Jano dobiva otkaz u Alfi, a braća prerađuju auto za cestovnu upotrebu i voze se Rijekom.

Po oslobođenju Rijeke, na sam Božić 1946., Eugenio, ne bi li izbjegao deportaciju, svojom Alfom bježi iz grada, pod gasom prelazi granicu prema Trstu i prolazi s dva metka u karoseriji koje je ispalila pogranična vojska. U Trstu su ga čekali Oscar, sa svojom suprugom Ericom Hartlieb, a kasnije im se pridružila i Eugenijeva supruga Waleska. Kako je auto bio sva imovina koju su imali, prodali su ga navodno nekom Amerikancu pa mu se gubi trag sve do 1967., kada ga u New Yorku kupuje kolekcionar automobila Colin Crabbe. Na kraju ga otkupljuje Georg Gebhard, koji je automobil 2008. potpuno rekonstruirao. Obavijena velom tajne, kontroverzna i nepoznata, ovo je postala jedna od najzagonetnijih Alfa svih vremena.

Cuore Sportivo/Arhiva VL

Što se tiče samog porijekla riječke braće, Laura Marchig za rijekadanas.com objasnila je da su bili unuci Marije Nagler, udane Jankovits. Maria ostaje udovica i udaje se za Eugena Fabicha, riječkog industrijalca, trgovca drvom, koji je bio i jedan od komitenata – nabavljača drva, za potrebe izgradnje Sueskog kanala. Nakon smrti Marijina sina Mattije, oca braće Jankovits, baka Maria i djed Eugen Fabich postali su Oscarovi i Eugenijevi skrbnici. Nakon propalog pokušaja studiranja inženjerske mehanike i dizajna na fakultetu Politecnico u Torinu, braća Jankovits vraćaju se u Rijeku i početkom 30-ih uspjet će nagovoriti djeda Fabicha da pretvori svoju tvornicu za preradu drva u garažu, Autorimessa Lampo. Garaža je mogla primiti više od stotinjak automobila, bila je, kaže Marchig, istodobno i automehaničarska radionica, a gospodin Fabich tada je postao i predstavnik Alfa Romea za cijelu našu regiju. Ostalo je povijest.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.