Čitalačke navike u padu

U Hrvatskoj umire e-knjiga: Korisnici ih nisu navikli plaćati, a i ponuda je loša

Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
U Hrvatskoj umire e-knjiga: Korisnici ih nisu navikli plaćati, a i ponuda je loša
01.06.2015.
u 21:00
Velikim nakladnicima nije u interesu promovirati e-knjigu jer strahuju da će time smanjiti prodaju tiskanih izdanja
Pogledaj originalni članak

Nedavno istraživanje agencije GfK potvrdilo je trend pada čitalačkih navika u našoj zemlji. Činjenica da tiskane knjige čita tek polovica građana djelomično se može pripisati nepovoljnim ekonomskim uvjetima, no što je s često jeftinijim elektroničkim knjigama, čija prodaja u svijetu već godinama raste? Upućeni tvrde da su i one u Hrvatskoj doživjele fijasko.

Nema domaćih izdanja

– Prodaju e-knjiga u Hrvatskoj ozbiljnije su pokrenuli telekomi, no sada su i Vipnetova e-knjižara i T-HT-ov Planet devet na samrti. Zahvaljujući inovativnom pristupu knjižnice, koji za mjesečnu članarinu omogućava neograničeno čitanje, zaživio je jedino privatni portal Took Book.

Naše e-lektire nešto su drukčija priča jer su ti sadržaji besplatni, a i djeca su prisiljena čitati lektirne tekstove pa smo nedavno premašili sto tisuća registriranih korisnika – kaže nam Zvonimir Bulaja, koji je još krajem devedesetih objavio iznimno popularne CD-Romove s dvjestotinjak domaćih lektirnih naslova, a sada stoji iza portala koji bez naknade nudi elektronička izdanja više od 300 osnovnoškolskih i srednjoškolskih lektira. On smatra da su naši e-knjižari ''izvisili" jer hrvatska publika nema naviku plaćati sadržaje na internetu, što potvrđuju i rezultati GfK-ova istraživanja po kojima 12% Hrvata čita e-knjige, no kupuje ih samo 2%. Pokretač TookBooka Marin Maletić ipak smatra da ljudi po prirodi nisu kriminalci, no da su se u nedostatku ponude prisiljeni okrenuti piratskim sadržajima.

– Naše uspješno poslovanje pokazuje da su ljudi spremni platiti za e-knjige, no problem je što je ponuda još uvijek mala, u nekim segmentima i nepostojeća. Na posudbu trenutačno nudimo oko 1000 naslova, a zanimljivo je da među njima nema knjiga velikih domaćih nakladnika koji su glavna kočnica razvoju kulture elektronskog čitanja – kaže Maletić te dodaje da velikim nakladnicima poput Profila nije u interesu promovirati e-knjigu jer strahuju da će time smanjiti prodaju tiskanih izdanja, a ako se na e-izdanja ipak odluče, preferiraju ih prodavati sami kako ne bi morali dijeliti profit.

Destimulacija porezom

Odgovor na pitanje mogu li e-knjige zaista ugroziti tiskane, dio nakladnika i knjižara pokušat će pronaći na tribini „Elektroničke knjige vs. tiskane knjige" koja će se sutra u 11 sati održati u zagrebačkoj Gradskoj kavani. Tribinu organizira udruga Brod Knjige, čiji predstavnici upozoravaju da po pitanju ovog, u svijetu već posve normalnog medija, Hrvatska opasno kaska.

– Trenutačni uvjeti destimuliraju objavu e-knjiga, na koje je PDV 25%, a ne 10% kao za tiskanu knjigu. Činjenica je da tu nema troška tiska, ali javlja se niz specifičnih troškova koji e-knjigu čine nepovoljnijom. Nažalost, trenutačno nema dovoljno političke volje da se to riješi, kao što već 20 godina nema političke hrabrosti da se donese Zakon o knjizi koji bi trebao jamčiti budućnost i sigurnost ne samo e-knjige nego i knjige u Hrvatskoj uopće – smatra inicijator projekta Brod Knjige Igor Gerenčer.

Budući da u Hrvatskoj 75% osoba starijih od 15 godina ima uređaj koji omogućava čitanje e-knjige (iako samo 1% posjeduje pravi e-čitač), prostora za razvoj ovog nakladničkog segmenta itekako ima, no 60% GfK-ovih ispitanika upozorava da bi joj cijena morala biti niža. U protivnom, i dalje će se okretati lako dostupnim piratskim sadržajima.

>>Roman Simić Bodrožić: Svjetski pisci bruje da se kod nas pomlade književnošću

>>Lionel Shriver, Valeria Luiselli i Josip Novaković otvaraju 14. Festival europske kratke priče

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

Avatar AligatorXO
AligatorXO
06:02 02.06.2015.

Kada djeca u školi moraju pročitati neku knjigu iz lektire onda je jagma da se dođe do primjerka knjige. Predlažemo da se kao školska lektira ne može dati nešto što nije besplatno dostupno i u elektroničkom obliku pripremljeno u formatu za eknjigu.

Avatar zenicanin032
zenicanin032
08:59 04.06.2015.

E-knjiga kod nas tek treba da zaživi. Naš narod još uvijek nije stekao dovoljno povjerenja u kupovinu preko interneta a kamo li kupovinu knjige u elektronskom formatu. Na žalost, populacija koja najviše čita je ona starije životne dobi, koja nije zainteresovana tipkanjem po ekranu. Mlađa populacija nažalost, čita samo ono što mora da spremi za ispit i tu se susret sa knjigom završava. Meni je iskreno mnogo mnogo draža papirnata knjiga i miris papira i ono šuškanje kada svi spavaju :D, ali u koliko ne mogu neku knjigu kupiti u papirnom formatu e-knjiga je savršena zamjena. Doživljaj je mnogo manji ali znanje je znanje :) LP

LA
lalukkima
13:57 15.03.2016.

Ne, nije to razlog zašto eknjige nisu uspjele u Hrvatskoj. Problem je u tome, što su eknjižare bile vezane za usluge telekoma. Godinama sam se trudila kupiti eknjigu na hrvatskom, ali pošto ne živim u Hrvatskoj i nemam njihove kartice, nisam uspjela. Pa sam eto danas doznala da u Hrvatskoj ne postoji ni jedna eknjižara. Uzmite primjer Češke i Slovačke, koje nisu toliko bogatije od Hrvatske. Postoji nekoliko eknjižara, koje omogućavaju kupiti eknjigu i skinuti je direktno na svoj ereader, većinom Kindle, PocketBook ili Wooky (češki produkt jedne eknjižare, jefitinija alternativa, koji je i u Slovačkoj). Kupiti eknjigu u Slovačkoj je JEDNOSTAVNO. Možete je kupiti bilo gdje, bilo kada, platiti raznim načinima - karta, račun, Paypal, sms, u formatu koji vam odgovara - pdf, epub, ili mobi. I iako su počeli kasnije, tek u 2012 - 2013, danas je sve više knjiga u ponudi i ljudi koji ih kupuju. U Hrvatskoj je to bio problem. Mala konkurencija, slaba ponuda, visoke cijene i nikakav marketing - to je ubilo hrvatsku eknjigu. I tako će i ostati dok se toga ne prihvati prava eknjižara, kojoj će glavni biznis biti pružiti klijentima kvalitetne usluge.