Kontroverzni ulrich seidl

U Zagrebu će igrati "Sparta", film na udaru zbog navodnog zlostavljanja djece

Foto: IMDb
Foto: ULRICH SEIDL FILMS
01.12.2022.
u 12:38
Film redatelja Ulricha Seidla metodom "inscenirane realnosti" govori o pedofiliji, a hrvatsku premijeru doživjet će na Human Rights Film Festivalu idućeg tjedna
Pogledaj originalni članak

Proslavljeni austrijski filmski redatelj Ulrich Seidl nikad nije zazirao od kontroverzi. Njegovi filmovi, u kojima kao nitko do sada briše granicu onog igranog i onog dokumentarnog, istražuju najmračnije, najčudnije i najbizarnije strane ljudske prirode. U dobi od 26 godina upisao je studij na uglednoj Bečkoj filmskoj akademiji. No, već je svojim drugim filmom snimljenim na fakultetu, "Der Ball", podigao takvu prašinu da je zaradio izgon s Akademije. Međutim, od filma nije odustao, a višestruko je nagrađivani redatelj podizanje prašine, uzburkavanje strasti i uznemiravanje publike pretvorio u svoj autorski potpis. Seidl inzistira na tome da njegovi filmovi žive negdje u "insceniranoj realnosti", a njegovi su glumci naturščici koji se pred kamerom trebaju ponašati što bliže stvarnosti. Ipak, nakon što je njemački Der Spiegel objavio šokantnu reportažu o neprimjerenim redateljevim praksama na setu njegova najnovijeg filma "Sparta" u Rumunjskoj, ne možemo se ne zapitati – je li u insceniranju realnosti otišao predaleko?

"Sparta", koju imamo priliku pogledati na Human Rights Film Festivalu idućeg ponedjeljka u Kinu Tuškancu, temelji se na stvarnoj priči o njemačkom pedofilu Markusu Rothu, uhićenom u međunarodnoj policijskoj akciji zbog raspačavanja dječje pornografije. Roth se, naime, preselio u rumunjski okrug Satu Mare, gdje je u lokalnoj školi djeci iz ruralnih, nerazvijenih područja nudio besplatne lekcije borilačkih vještina. Postao je cijenjena i poštovana figura među stanovnicima siromašnog kraja, omiljen i među dječacima koje je mentorirao, ali i njihovim roditeljima. No, ispostavilo se, njihovo povjerenje iskoristio je kako bi dječake snimao i fotografirao razodjevene.

Seidlova "Sparta" u većini detalja pomno prati Rothovu priču, no glavni lik je Austrijanac Ewald (tumači ga Georg Friedrich), koji stiže u ruralni kraj Rumunjske gdje djecu iz okolice poučava judu. Film tvori svojevrstan diptih sa Seidlovim prethodnim ostvarenjem, "Rimini" – dva filma zajedno pričaju priču o braći, spomenutom Ewaldu i propalom pjevaču šlagera Richieju Bravu koji se uzdržava povremenim koncertima za umirovljenike, ali ponajviše seksualnim radom. A dvojica braće bore se svaki sa sijaset vlastitih demona, kompleksnim obiteljskim odnosima te nasljeđem dementnog oca nacista.

Foto: IMDb

Međutim, jednako kao što je njegov filmski Ewald iskoristio ranjivost traumatiziranih dječaka koji su odrastali u teškim materijalnim uvjetima, optužbe protiv Seidla navode kako je i on sam – napravio isto. Nedugo prije planirane svjetske premijere "Sparte" na Toronto Film Festivalu novinari Der Spiegela objavili su članak o Seidlovim upitnim praksama na snimanju filma u Rumunjskoj, koje se većinski odvijalo u selu Baba Novac. Prema iskazima svjedoka, dječjih glumaca u dobi od 9 do 16 godina, njihovih roditelja te dijela filmske ekipe, redatelj nije slijedio uvriježena pravila o radu s djecom glumcima na setu, a ni njima ni njihovim skrbnicima nije objasnio o čemu se u filmu zapravo radi. Djeca su tijekom snimanja navodno bila izložena nasilju, konzumaciji alkohola i golotinji bez prethodnog upozorenja i bez adekvatne podrške, a u članku se navodi i kako je desetogodišnji protagonist filma nakon jednog snimanja zbog stresa i traume povraćao i plakao. Član filmske ekipe, koji je htio ostati anoniman, kazao je i da je dječak za ulogu odabran upravo zbog svoje teške obiteljske situacije – života s nasilnim ocem ovisnikom o alkoholu – kako bi njegove emotivne reakcije koje je redatelj namjerno izazivao tijekom snimanja bile što stvarnije. Roditelji mladih glumaca novinarima su otkrili i da im je filmska ekipa zadužena za casting rekla samo to da se u filmu radi o "hrvanju" ili "nogometu" te da su iskoristili njihovu naivnost i siromaštvo (djeca su za dan snimanja mogla zaraditi oko 50 eura), a kada su neki od roditelja pokušali posjetiti set, to im je zabranjeno. Cijeli slučaj istraživala je i rumunjska policija na temelju anonimne dojave, no istraga je ubrzo zatvorena.

Ulrich Seidl na navode je odgovorio dugačkom izjavom u kojoj kategorički niječe sve optužbe o svom načinu rada i filmu "Sparta".
– U tekstu časopisa Der Spiegel objavljenom 2. rujna netočni opisi, glasine i događaji sa seta "Sparte" izvađeni su iz konteksta kako bi stvorili iskrivljenu sliku koja ni u kojem slučaju ne odgovara stvarnosti. (...) Moji filmovi nisu produkt manipulacije i uskraćivanja informacija niti zlostavljanja glumaca. Upravo suprotno. Bez povjerenja koje gradimo tjednima i mjesecima koje provedemo zajedno, dugačka snimanja koja moji filmovi zahtijevaju bila bi nemoguća. Imam neizmjerno poštovanje prema svim svojim glumcima i nikada ne bih donio ni jednu odluku koja bi mogla ugroziti njihovo fizičko i psihičko stanje – napisao je Seidl, dodavši kako su svi uključeni bili informirani o sadržaju filma te da ni jedno dijete u filmu nikada nije snimano razodjeveno, u seksualnom kontekstu ili pozi.

Foto: ULRICH SEIDL FILMS

Iako je film u posljednji tren izbačen iz programa Toronto Film Festivala, svjetsku je premijeru imao na San Sebastianu. Seidl nije prisustvovao projekciji, no u izjavi koja je pročitana prije premijere otkrio je da je u Rumunjskoj, gdje je otputovao kako bi roditeljima dječjih glumaca pokazao film. "Sparta" je zatim bez većih problema i otkazivanja prikazana i na 60. Viennaleu, Filmfest Hamburgu te nizu svjetskih festivala. Za komentar upitali smo i Petra Milata, direktora Human Rights Film Festivala, na kojem će "Sparta" imati hrvatsku premijeru.

– Ostavimo li po strani optužbe o neinformiranosti mladih aktera o samom sadržaju filma – što je posao kojime se trenutno bave oni kojima to i jest posao – i zadržimo se na filmu, teško je reći da je kontroverzniji od njegova "U podrumu", u kojem otvoreno prikazuje neonaciste i nacinostalgičare, ili koliko i njegova trilogija "Raj", jedan od najlucidnijih prikaza svijeta lažnog morala i lažne medijske stvarnosti u kojemu živimo. Ključna je razlika to da je "Sparta" film o pedofilu, a to je riječ koja uvijek uzbunjuje, iako stvarne pedofilije u filmu ima manje nego u crnoj kronici bilo kojeg dnevnog lista. Pri tome u drugi plan pada nešto kudikamo značajnije, da je to izniman film o današnjoj Europi. O njezinu odnosu prema vlastitoj "periferiji", o zapuštenim školama i djeci prepuštenoj obiteljskom nasilju. O shizofrenoj borbi između žala za neslavnom prošlošću i skretanja pogleda s neuspjeha svoje sadašnjosti. Ono što je sigurno jest da Seidl ima moć da izazove i uznemiri. Da potakne na razmišljanje, da pokrene kontroverzu, da ogoli stvari. Sparta, jedno od izvorišta europske civilizacije, u njegovoj interpretaciji postaje eskapistička tvrđava, maštarija o zabranjenim željama, bijeg od stvarnosti koja je sve samo ne ona proklamirana. HRFF se nikada nije ustručavao otvarati "nezgodne" teme pa je tako i o ovom slučaju – kazao nam je Milat. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.