Britanska kreativna industrija (glazba, film, kazalište, dizajn, moda...) službeno je druga najjača na svijetu, njezin je udio pet posto u britanskom BDP-u pa ima doista mnogo razloga dičiti se svojim brendovima kao što to upravo čini kampanjom “Ljubav i novac”. Naziv kampanje upozorava na to da kreativnost može biti i tržišno vrijedna roba, odnosno da može biti jaka ekonomska snaga, a ne, kao što se u nas to najčešće shvaća, samo opterećenje i smetnja državnom proračunu.
– Imamo vrlo jaku tradiciju u glazbi, umjetnosti, dizajnu, arhitekturi, filmu, modi... – objašnjava britanski veleposlanik David Blunt.
– Kako su to sve i jake tržišne grane, ta kombinacija stvara od Velike Britanije jaku ekonomsku snagu. Sada bismo to iskustvo voljeli podijeliti sa svojim prijateljima u svijetu – dodao je Blunt.
Doprinos društvu
Kampanja “Ljubav i novac” pokrenuta je globalno, ali intenzitet joj varira od zemlje do zemlje. U Hrvatskoj opravdano nailazi na veliko zanimanje jer, ako tko ima učiti od razvijenijih umjetničkih industrija, onda smo to mi:
– To je moderan način povezivanja. Mislim da su različiti događaji ovoga tipa ili panel-diskusije o razvitku glazbene industrije te diskusije u Muzeju suvremene umjetnosti koje smo organizirali prilika da britanski stručnjaci podijele s hrvatskim kolegama svoja iskustva u slučajevima koji su nama dali dobre rezultate. To je naš prinos tranziciji vašega društva, ali i vašoj ekonomiji – objasnio je Blunt.
Na pitanje kojim se britanskim brendovima osobno najviše ponosi ili koji su mu najbliži, veleposlanik Blunt odgovara:
– Ja sam ipak generacija iz šezdesetih pa bi tu negdje bili i favoriti. Sjetite se Carnaby Streeta u šezdesetima, ne samo „swinging Londona“; Carnaby Street bio je izvorište modernog dizajna, modernih ideja, kulture, izazivajući postojeće filozofije i ideje. Ali, doista mi je teško izdvajati.
Smisao za humor
Voli romantične komedije s Hughom Grantom, a zanimalo nas je i kako rješava vječnu dvojbu o Beatlesima ili Stonesima:
– Ja sam Beatle-dečko, ali moja je supruga za Stonese. I još smo u braku. Ha, ha...
Za Britance je karakterističan smisao za humor, ali ga nisu spomenuli u službenom katalogu brendova (ali jesu Montyja Pythona).
– Smisao za humor zeznuta je stvar, ne funkcionira jednako u svakoj kulturi – objašnjava veleposlanik.
– Znam da su „Monty Pythoni“ vrlo omiljeni ovdje, mnogo omiljeniji nego u nekim drugim sredinama. S druge strane, nije mi jasno kako to da je Normal Wisdom tako omiljen u Albaniji, tamo ima golem ugled još od mračnih vremena Envera Hoxhe. Nešto je očito upalilo. Benny Hill na ovome je području mnogo veći nego što je bio kod kuće. Humor djeluje na različite načine pa ne bih rekao da je Britanija vodeća zemlja u humoru jer različite ljude nasmijavaju različite stvari.
Pomalo je i sam ostao zatečen što u katalogu nema Sex Pistolsa, pa ni Clasha, svakako velikih brendova (a ondje su, recimo, James Blunt, Duffy i Kiera Knightley). Jesu li možda izostavljeni zato što su se brendirali (osobito Pistolsi) napadima na najveći britanski “brend” – kraljicu?
– Zapravo sam prilično iznenađen što nisu na popisu jer su svakako bili kultne ikone. Ali možda govoreći ovako pokazujemo svoje godine. Ha, ha...
I Britanci osjećaju navalu američke pop-kulture, ali ne boje se za budućnost svojih snaga.
– Govorimo li o zemljama zapadnog svijeta, moderna je američka kultura vrlo jaka. No je li jača nego što je bila na ukupnome globalnom tržištu prije petnaest ili dvadeset godina, nisam siguran. Osobno vidim globalno tržište kulture kao više fragmentirano; pogledajte rast Bollywooda, rastuće tržište Azije, posebno Kine. Bilo bi jako dobro da Indija i Kina pokrenu svoje kreativne industrijske brendove koji bi se uhvatili na širim tržištima. Brazil počinje osvajati tržišta Latinske Amerike. Dakle, možemo govoriti o snazi američke kulture u Europi, ali siguran sam da će i tradicionalne britanske vrijednosti posve sigurno ostati jake – zaključio je Blunt.
Mi smo naše prodali.