"lunana"

Za Oscar nominirani butanski dragulj o izoliranoj ali sretnoj zajednici na Himalaji

Foto: IMDb
Za Oscar nominirani butanski dragulj o izoliranoj ali sretnoj zajednici na Himalaji
02.06.2023.
u 15:00
Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić
Pogledaj originalni članak

Butan je prije dvije godine na dodjeli Oscara imao svoga konja za trku u kategoriji najboljeg stranog filma, domaća publika imala ga je priliku gledati na lanjskom Festivalu mediteranskog filma u Splitu, a sada napokon dostupan i široj publici. “Lunana”, debitantski film Pawa Choyninga Dorjija, svakako je bila najveće iznenađenje tadašnje dodjele zlatnih kipića.

Iako se pored svojih protivnika, točnije filmova “Flee”, “Božja ruka”, “Najgora osoba na svijetu” i velikog ostvarenja “Drive My Car”, činilo kao da je neki butanski film tu zalutao, “Lunana” se zaista, posebice kada se gleda s odmakom, zasluženo našla u toj utrci. Riječ je o filmu koji je neopisivo miran, nježan, mekan i koji ima moć da svu užurbanost ovog svijeta, na koju se nerijetko moderno izvlačiti i koja nerijetko služi kao izlika za sve, zaustavi, uspori i pokaže kako je zapravo jednostavno biti u trenutku.

Junak ove poezije u pokretu, koja kao da je stvorena da grije i grli gledateljske duše, mladi je učitelj Ugyen Dorji. On zapravo ne želi baš biti učitelj niti želi ostati u svojoj domovini. Mašta o odlasku u Australiju gdje će tražiti svoje bolje sutra u glazbenoj karijeri. No, prije nego što zauvijek ode iz Butana, odrađuje ono što mu je Ministarstvo propisalo, a to je staž u Lunani, najzabačenijem mjestu u državi do kojeg se dolazi jedino planinarenjem koje traje nekoliko dana. Nezadovoljan, nesretan, nemotiviran za rad, jedva čekajući da prođe tih nekoliko mjeseci i da pobjegne u Australiju, Ugyen se malo-pomalo mijenja. Život na Himalaji, u mjestu u kojem je potpuno odsječen i izoliran od svega na što je navikao, suživot s prostodušnim ljudima i rad s djecom koja ne znaju što je automobil jer ga nikad nisu vidjela nešto su promijenili u mladiću koji je bio uvjeren da zna što želi.

Promjena koju doživljava mladi učitelj, njegovo buđenje svijesti i spoznavanje radosti kao jednog od najčišćih osjećaja koje čovjek može doživjeti skladno su popraćeni drugim aspektima filma. Spokoj koji daju krajobrazi planina dok se u pozadini čuje melodija tradicionalnih butanskih napjeva u a capella izvedbi, kao i iskra razigranosti i zaigranosti koja se vidi na dječjim lišcima (inače, sva djeca glumci i žive izolirano, kao i na filmu, a tijekom snimanja “Lunane” prvi su se put susrela s kamerom; film nikad nisu gledala) tek su neki od razloga zašto je “Lunana” jedan od onih filmova za koje se vrlo brzo javlja želja da se ponovno pogledaju.

Ovaj butanski dragulj bavi se temom koja se najčešće i veže za tu daleku planinsku zemlju, a to je tema sreće (u Butanu, naime, postoji Ministarstvo sreće). “Lunana” baš u svakom smislu – scenarističkom, glumačkom, redateljskom, snimateljskom – tako jednostavno, prozračno i potrebno odgovara upravo na ta vječna pitanja: što je i gdje je sreća.

1. Lunana (HBO Max)

Drama, Butan, 110 min.

Režija: Pawo Choyning Dorji

Glumci: Sherab Dorji, Ugyen Norbu Lhendup

2. Suzume (CineStar)

Najprije poziva u kino jer se doima drugačijim od ostalog repertoara; potom se ipak učini da je riječ o ni po čemu drugačijem anime uratku od ostalih iz svoga žanra, da bi polako, ali sigurno i snažno dojam o “Suzume” bio taj da je riječ o jednom bolnom i lijepom emocionalnom i duhovnom (pro)putovanju na mjesto gdje se čovjek suočava s tugom, žaljenjem i nostalgijom. Suzume je djevojka koja jedan dan na putu do škole susretne tajanstvenog mladića Soutu s kojim joj se instantno dogodi, čini se, i nešto više od ljubavi. Uskoro se sudbinskim i sudbonosnim spletom okolnosti, uz prstohvat magije, njih dvoje nađu na opasnoj, ali čarobnoj avanturi u kojoj istovremeno i spašavaju Japan od razornih potresa i pronalaze sebe. “Suzume” je na neki način i film ceste jer kroz ovu nježnu zabavnu i rizičnu avanturu na koju nas Suzume i Souta odvode imamo priliku kroz zaista prekrasne koloritne animacije koje je donio Makoto Shinkai proputovati cijelim Japanom. Čak i da je samo to vrijednost filma, “Suzume” bi se isplatilo gledati. No, kako je od tih očaravajućih prizora vredniji onaj gotovo psihoterapijski dio putovanja u vlastitu nutrinu, “Suzume” donosi važan podsjetnik na ono bitno, koji je, što je još važnije, ispričan tako da ga baš svi razumiju.

Animirani, Japan, 122 min.

Režija: Makoto Shinkai

Glumci: Nanoka Hara, Hokuto Matsumura

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.