HDS ZAMP je na ime autorskih naknada u prošloj godini prikupio 124,35 milijuna kuna, a za raspodjelu članovima osigurao 88,24 milijuna kuna, što je za 4,46% više nego u 2015. godini. Najizvođenija je domaća pjesma “Onako, od oka” Zlatana Stipišića Gibonnija sa 7.514 izvođenja, a strana Can’t Stop the Feeling Justina Timberlakea sa 5.462 izvođenja! Među domaćim autorima koji su zaradili najviše prošle godine i dalje su poznata imena - Ante Pecotić, Denis Dumančić, Husein Hasanefendić Hus, Miro Buljan, Miroslav Škoro, Nenad Ninčević, Neno Belan, Tonči i Vjekoslava Huljić.
Među stranima su, nažalost očekivano, preminule pop-ikone George Michael, Prince, David Bowie i Michael Jackson, a onda i Sting, Bruce Springsteen, Dianne Warren, Mark Knopfler, Max Martin, Ryan Tedder. Tako stoji u izvješću o rezultatima rada stručne službe ZAMP Hrvatskog društva skladatelja za prošlu godinu. Taj je iznos raspodijeljen prema količini emitiranja i izvođenja njihovih pjesama, Na gotovo 100 tisuća domaćih i svjetskih autora i nositelja glazbenih prava čija su se djela slušala u Hrvatskoj prošle godine. Troškovi obrade podataka koje ima HDS ZAMP pri tome su iznosili 22,49 posto. Dakle, stručna služba ZAMP ostvarila je ciljeve: rekord u iznosu prikupljenih autorskih naknada i još niže troškove prikupljanja, čime se osigurava i više novca za raspodjelu članstvu, ističu.
- Drago mi je da zadovoljstvo našim radom dijelim s članovima: u nedavnoj anketi provedenoj među članovima čak je 82% njih navelo da su „iznimno“ ili „uglavnom zadovoljni“ suradnjom s HDS ZAMP-om. U budućnosti ćemo raditi da taj postotak bude i viši, te provesti u djelo neke od savjeta i ideja koje smo tom prigodom dobili - izjavio je glavni direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec i dodao da svakako valja istaknuti i činjenice koje su nepobitno utvrđene 2016. godine.
- Autorskih naknada više nema u registru neporeznih davanja te, kako je izrijekom rekla povjerenica za informiranje, nismo tijelo javne vlasti, što smo prethodnih godina često morali dokazivati. Fraza „parafiskalni namet“ tako će se, vjerujem, u budućnosti sve manje vezati uz honorare koje naši članovi zaslužuju kad netko drugi koristi njihovo intelektualno vlasništvo. Odluka kojom povjerenica za informiranje RH konačno utvrđuje da HDS ZAMP nije služba s javnim ovlastima za nas je očekivana, ali itekako dobrodošla u medijskim i poslovnim prozivkama - kaže Marčec. Zanimljivo je vidjeti kako su raspodijeljeni prihodi po vrsti prava. Najveći dio sredstava, 89,18%, prikupljen je s osnova prava javnog priopćavanja glazbe, takozvanih „malih prava“, što je 110,90 milijuna kuna. Unutar te kategorije najznačajniji se rast, od 22,12 posto u odnosu na 2015. godinu, dogodio u razredu koncerata. Za 5,50 posto narastao je i broj priredbi u kojima se koristila glazba: sve su to pokazatelji čvrste veze između glazbe i ugostiteljskog rasta izazvanog turističkim uspjesima. Slijede prihodi iz inozemstva koji čine 5,90 posto ukupne naplate autorskih naknada, a to je 7,70 milijuna kuna.
Od autorskih naknada stranih društava, slovenski SAZAS isplatio je najviše honorara hrvatskim autorima. Slijede SOKOJ iz Srbije, bosanskohercegovački AMUS, mađarski ARTISJUS te njemačka GEMA. Prava mehaničke reprodukcije čine 3,31% i zanimljivo je da su, unatoč krizi klasične diskografije, porasla za 7,41% u odnosu na godinu prije, ukupno je prikupljeno 4,10 milijuna kuna. Veliki se rast dogodio u online i digitalnim pravima. Ona s 1,70 milijuna kuna čine tek 1,36 posto ukupne raspodjele naknada, ali zanimljiv je rast prikupljenih naknada od internetskih servisa, dakle Deezera, YouTubea i Google Playa od čak 116,40%. Godinu prije prikupljeno je 239.000 kuna, a u 2016. čak 517.000 kuna. Očekujemo nastavak tog trenda, iako je godina u kojoj će se ti prihodi čak i približiti onima od prava javnog priopćavanja još daleko, kažu u HDS ZAMP-u.
Zar nije thompson?