BLAGDANI BEZ BANKROTA

Kupujte ranije, ponedjeljkom ujutro, odjednom i gotovinom

17.12.2008.
u 17:43
Pogledaj originalni članak

I bez najava o ekonomskoj krizi, predbožićno vrijeme nikada nije lako – ne samo da je stresno nego i dobrano iscijedi obiteljski proračun. Teško je u to vrijeme razmišljati o štednji ako voda baš nije došla do grla.

Peglaju se kartice, minus raste, nekako se izdura...

Najveće iskušenje predstavlja kupnja darova za djecu. Obiteljski psiholozi savjetuju da, kako se približava Božić, roditelj djetetu objasni razliku između želja i potreba.

Božićni blagdani i doček Nove godine ne moraju izgubiti ništa od ozračja veselja i obilja ako se ih se financijski dobro isplanira i ako se u kupnju kreće hladne glave i s jasnim ciljem. Jer – ima života i nakon Silvestrova.

Planiranje
Najgore prolaze oni koji bez razmišljanja, impulzivno troše novac, upozoravaju stručnjaci.

Prije blagdana treba sjesti i ozbiljno razmisliti koliko se novca može odvojiti, a da to ozbiljno ne naruši kućni budžet ili stvori dugove. Važno je napraviti plan – točno zapisati koliko se namjerava potrošiti na darove, hranu, piće i zabavu te ukrašavanje kuće, a koliko na izlaske i ostalo.

Ako konačna brojka ispadne previsoka, režite bez milosti. Od tog plana, naglašava se, ne smije biti nikakvog odstupanja!

Darovi
I ovdje je rješenje popis i disciplina. Uz svako ime pametno je navesti najvišu svotu koju ste spremni izdvojiti, savjetuju stručnjaci. Ako zbroj prelazi brojku određenu za darove, postoje dvije opcije: smanjiti brojke ili eliminirati neka imena. Tako, primjerice, nekim suradnicima i kolegama s posla možda je jednostavnije poslati e-čestitku.

– Razmislite dobro što je kome potrebno i tko što voli – kaže Renata Kašnjar-Putar iz Poslovnog savjetovanja Kašnjar te dodaje da kreativniji mogu i sami izraditi sitnije darove. Ovakav dar ima još jednu vrijednost: na ovaj način potrošit ćete vrijeme za koje biste možda hodali po dućanima.

– U dogovoru s djetetom zapisujte njegove želje na papir i stavite ga na vidljivo mjesto. Starije dijete neka samo doda što želi. Kad se približi vrijeme kupnje, sjednite i prođite popis. Vidjet ćete, dotad će dijete već zaboraviti ili potpuno izgubiti interes za neke stvari na kojima je prije inzistiralo – savjetuju psiholozi.

Šoping
Kupnja darova može biti i posljedica masovne histerije. Iz šoping-centara, gdje sa svih strana mame oznake “povoljno” ili “akcija”, koje – uzgred budi rečeno, ne moraju biti točne – kupci izlaze vrećica prepunih nepotrebnih stvari. Idealno bi bilo kupovati ranije, da se izbjegnu gužve uoči Božića jer stresna atmosfera samo nagoni na slijepo trpanje stvari u kolica. Gužva ima isti efekt – bolje bi bilo kupnju obaviti radnim danom ujutro, i to najbolje ponedjeljkom.

– Odvojite novac za kupnju. Čim prijeđete “dopuštenu” svotu, izađite iz dućana – savjetuju stručnjaci. Dobar je način kupovanja preko interneta ili kataloga. Ono daje dovoljno vremena da se razmisli. – Također se preporučuje kupnju obaviti odjednom, a ne deset puta odlaziti u trgovine – kažu stručnjaci.

Hrana, piće, ukrasi
Veliki obiteljski objedi znaju biti popriličan teret za kućni budžet. Savjetnici za financije kažu da se ne treba libiti, nego jednostavno delegirati tko će što donijeti. Tako će neki ispeći kolače, drugi donijeti piće, treći napraviti francusku salatu... Ugođaj će, naravno, biti ljepši ako je dom raskošno okićen. No, dodaju, odlučite je li vam važnije veliko i skupo božićno drvce ili skupi ukrasi. Sve je stvar prioriteta.

Oprezno s karticama
U lanjskoj šoping groznici kartice su se provlačile i do 25 puta u sekundi, a u posljednjem tromjesečju 2007. vrijednost kartičnih transakcija (plaćanja i podizanja gotovine) dosegnula je 22,8 miljardi kuna, navodi Hrvatska gospodarska komora.

Banke i sada potiču potrošnju putem kartica, ali stručnjaci upozoravaju da je kartična kupovina na rate ponekad skuplja od gotovinskog kredita. Kamata na kartične kredite veća je i od jedan posto mjesečno, što znači da godišnje iznosi maksimalnih 14 posto.

Hrvatska narodna banka navodi da su putem kreditnih kartica građani do listopada zadužili 5,56 miilijardi kuna, što je 660 milijuna kuna više nego su bili zaduženi krajem prosinca lanjske 2007. godine.



Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr