potrošna roba

Ne žele da znate: 5 tajni koje modna industrija od vas krije kao zmija noge

Foto: Shutterstock
Šoping, moda
Foto: Shutterstock
Šoping, moda
Foto: Shutterstock
Šoping, moda
Foto: Shutterstock
Šoping, moda
Foto: Shutterstock
Šoping, moda
Foto: Shutterstock
Šoping, moda
01.09.2014.
u 09:12
Moda je danas brza, jeftina i nije napravljena da traje. Danas, kad kupite majicu, više ni ne očekujete da će potrajati do idućeg ljeta
Pogledaj originalni članak

Vjerojatno ste to i sami doživjeli.

Haljina koju ste ''škicali'' mjesecima našla se na sniženju.

Brzo ste zgrabili posljednji primjerak u svom broju i onda na putu do blagajne kao da vas je zalio ledeni tuš. Cijena baš i nije snižena. Znate to dobro jer ste zapamtili iznos, a sada vidite da je ostao isti. Iako na etiketi vrišti "sniženje".

Da, haljina je snižena, ali je trgovac zapravo na etiketu zalijepio veću cijenu, prekrižio iznos pa "lažirao" sniženje. Haljina je još uvijek iste cijene kao što je bila kad ste se prvi put zaljubili u nju. Ovo je tek jedan od neugodnih primjera s kojima se možete susresti prilikom kupnje.

Ne varaju na ovaj način baš svi trgovci, ali nije ni rijetkost.

Ništa bolje nije ni s kupnjom u outletima. Neki poznati brendovi i dizajneri, čije se "snižene" haljine prodaju u outletima, zapravo ispod cijene prodaju odjeću koja je lošije kvalitete i nikad nije ni bila namijenjena prodaji u glavnom dućanu.

1. Sniženje zapravo nije sniženje

Velika je vjerojatnost da odjeća koja je snižena u outletu zapravo nikad ni nije bila u regularnoj prodaji.

Od 1997. godine sve veći broj brendova počeo je raditi odjeću, nakit i modne dodatke posebno za glavni dućan, a posebno za outlete, piše portal Jezebel.

2. Stvari su posložene tako da ste stalno "demode"

Ne tako davno u šoping se odlazilo sezonski. Kupovali biste odjeću na proljeće i ljeto pa zatim opet za jesen i zimu no ovih dana stvari se mijenjaju vrtoglavom brzinom.

Ako ste danas vidjeli jaknicu u omiljenom dućanu, velika je vjerojatnost da je već idućeg tjedna neće biti. Ne zato što su se sve rasprodale već zato što trgovine stalno iznova mijenjaju asortiman. Modna industrija dizajnirana je tako da se već nakon tjedan dana osjećate "demode". Moda je danas brza i jeftina.

Veliki brendovi poput (neprežaljenog) Topshopa (koji je napustio Hrvatsku), svaki tjedan u svom online shopu imaju čak 400 novih predmeta, piše Huffington Post, a ponuda megapopularne Zare mijenja sve dvaput tjedno.

Foto: Shutterstock

3. Da, odjeća je napravljena da što kraće traje

Ovo je pametno osmišljeno. S jedne je strani modni diktat koji vam kljuca po glavi da "niste u trendu" (iako vas za to vjerojatno baš briga), a s druge je strane moda koja nije napravljena da bi trajala već je tu kao (brzo) potrošna roba. Koliko su se stvari promijenile unazad samo nekoliko godina, možete vidjeti i sami pretražujući svoje ormare.

Ako ste, kao potpisnica ovih redaka, prije dolaska H&M-a u Hrvatsku kupovali u Austriji, vjerojatno još imate komade s početka 2000. koji su i danas sasvim nosivi.

Danas kad kupite majicu, više ne očekujete da će potrajati do idućeg ljeta. Da su i sami svjesni da pridonose gomilanju odjeće, odnosno tekstila, jasno je i iz njihove inicijative za pokretanje Conscious kolekcije koja je izrađena od recikliranog materijala, a omogućuje svima koji imaju višak nenošene i stare odjeće da donesu u prodavaonice H&M-a u zamjenu za kupon kojim ostvaruju 15 posto popusta na kupnju jednog artikla. Win-win situacija.

4. Izrabljivanje

Kupci u britanskom modnom lancu Primark, koji je poznat po izrazito pristupačnoj ponudi, nedavno su doživjeli neugodno iznenađenje kad su na odjeći pronašli ušivene etikete na kojima se upozorava na teške radne uvjete ljudi koji su ih šivali.

Radnici Zare u New Yorku prosvjeduju pak zato što ih se drži na pola ranog vremena pa ne mogu zaraditi dovoljno novca, a ako se odlučite kupiti proizvod koji na sebi ima ušivene šljokice, zakovice ili slične ornamente, morate biti svjesni mogućnosti da su za ručni rad bila odgovorna djeca, piše Huffington Post.

5. Odjeća koju kupujete možda je opasna za zdravlje

Veliki brendovi koji nude "brzu modu", poput npr. lanca Forever 21, prodaju torbice, cipele i remenje na kojima ima više olova nego što je zakonom određeno, tvrde u organizaciji Center for Environmental Health.

Taloženje olova u kostima može se otpustiti u organizmu tijekom trudnoće i naškoditi i majci i djetetu.

>>Kupila novu majicu pa se šokirala natpisom na etiketi

>>Zaposlenici Zare: Uvjeti rada su takvi da moramo preskakati obroke da preživimo

>>Pogledajte fotografiju zbog koje se Abramovičeva supruga našla u središtu skandala!

>>Kupci H&M-u: Prestanite nam lagati! Ako su ovi modeli plus size, onda su sve žene debele

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

Avatar NijeMiNišta
NijeMiNišta
11:28 01.09.2014.

ovu novinarku vjerojatno zovu Kolumbo... "otkriva" strogo čuvane tajne, a ustvari piše o stvarima koje zna apsolutno svaki čovjek na planetu