Studije potvrdile

Ako jednu naviku imate na putovanjima, nesvjesno povećavate želju za povratkom na istu destinaciju

Foto: HTZ
Foto: HTZ
Foto: HTZ
Foto: HTZ
Foto: HTZ
Foto: HTZ
Foto: HTZ
Foto: HTZ
28.09.2024.
u 13:00
Jeste li se ikada zapitali zašto nas neka mjesta neodoljivo privlače, dok smo prema drugima potpuno ravnodušni?
Pogledaj originalni članak

Ponekad nas neka destinacija 'zgrabi za srce i ne pušta'. Čak i nakon mnogo godina, vraćamo se tim mjestima s jednakom strašću i toplinom. No, zašto? Zašto nam srce brže kuca kad pomislimo na povratak na mjesto koje smo već posjetili stotinu puta, iako postoji cijeli svijet prepun neotkrivenih lokacija? Na prvi pogled može se činiti da je riječ o trenutnoj odluci ili pukoj nostalgiji, ali stvarni razlozi zbog kojih osjećamo snažnu želju za povratkom su ipak malo kompleksniji i ne, tu nije stvar samo u ljepoti toga mjesta.


Mirisi kao moćni okidači za sjećanja

Naravno, fotografije na Instagramu izgledaju bajkovito, ali prava privlačnost dolazi iz naših osjetila i uspomena koje smo stvorili. Kada prvi put posjetimo neku destinaciju, naš mozak povezuje specifične mirise, zvukove i okuse s osjećajima koje smo tada doživjeli. Primjerice, miris lavande može vas odmah vratiti u bakin vrt ili miris svježe pečenog kruha u malu pekaru iz djetinjstva, iz razloga što su receptori pomoću kojih osjećamo mirise izravno povezani s najstarijim dijelom ljudskog mozga za koji se vjeruje da je sjedište emocija. Zato njegov gubitak može imati veliki utjecaj na kvalitetu života, do te mjere da određena istraživanja čak povezuju gubitak mirisa s depresijom.

Foto: HTZ

U današnje vrijeme, društvene mreže, poput Instagrama, također imaju značajnu ulogu u jačanju emocionalne povezanosti s destinacijama. Istraživanja pokazuju da dijeljenje slika s putovanja i ponovni pogled na te slike izazivaju pozitivne emocije i povećavaju želju za povratkom na iste destinacije. Kada se prisjetimo prošlih putovanja, često osjetimo neku vrstu nostalgije koja nas vuče da se vratimo. Iako je nostalgija često ispunjena tugom za prošlim vremenima, ona također stvara osjećaj utjehe i sigurnosti. Primjerice, mnogi se vraćaju na isto mjesto gdje su proveli djetinjstvo jer ih to vraća u bezbrižne dane, kada je sve bilo jednostavnije i bezbrižnije.

Foto: HTZ


Osjećaj doma daleko od kuće

Nerijetko neka mjesta postanu i više od turističke destinacije koju smo godinama imali na svojoj travel listi – ona postanu naš "drugi dom". To su mjesta na koja se uvijek vraćamo jer ih poznajemo u dušu, gdje nas možda vlasnik male kavane prepoznaje i pozdravlja kao starog prijatelja. Taj osjećaj pripadnosti razvija se kroz ponovljene posjete, a s vremenom stvara duboku emocionalnu povezanost zbog koje se iznova vraćamo. Kako bismo ponovno osjetili onu prvu ljubav prema nekoj destinaciji, miris, okus, zvuk koji nas podsjeća tko smo kad smo daleko od doma.

U konačnici, nije uvijek samo destinacija ta koja nas privlači, već osjećaji koje ona u nama budi – miris jutarnje kave, zvuk vjetra kroz borove ili toplina sunca na licu koji nas vraćaju u te posebne trenutke.

Foto: HTZ

Međimurje, Zagorje, Slavonija, Gorski kotar, Šibenik i Dugi Otok mjesta su koja jednostavno morate doživjeti svim osjetilima. Zamislite kako hodate kroz vinograde Međimurja, osjećate miris zemlje i grožđa pod prstima, ili upijate toplinu sunca dok vas šum Gorskog kotara nježno uspavljuje. Slavonija će vas osvojiti mirisom domaćeg kulena, a u Zagorju ćete uživati u zvucima cvrčaka i pogledu na beskrajne doline. U Šibeniku će vas obuzeti miris lavande i slanog zraka, dok vas netaknuta priroda i bajkovite uvale Dugog Otoka sigurno neće ostaviti ravnodušnima.

Mirisi, zvukovi, prizori i okusi ovih mjesta ostat će s vama zauvijek. Serijal 'Posjeti me', koji uskoro možete pratiti na društvenim mrežama i stranicama Hrvatske turističke zajednice, savršeno prenosi taj osjećaj kroz šest epizoda koje će vas voditi na putovanje kroz srca i duše nekih od najljepših, često zaboravljenih dijelova Hrvatske.

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom.

htz

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr