pazi, bicikl!

Biciklisti, na ova pravila morate paziti da izbjegnete novčane kazne

Foto: Žarko Bašić/PIXSELL
Biciklisti, na ova pravila morate paziti da izbjegnete novčane kazne
20.04.2012.
u 15:00
Kazne su u rasponu od 300 do 500 kuna, a odnose se i na dizanje ruku s upravljača i prijevoz alkoholizirane osobe
Pogledaj originalni članak

Svaki sudionik u prometu sudjeluje samo 50 posto, druga polovica otpada na ostale sudionike u prometu pa sigurnost u prometu ovisi ponajprije o tome hoće li svi sudionici poštovati pravila koja propisuje zakon. Ako vam sigurnost nije prioritet, možda ćete osjetiti udar po džepu ako se oglušite o propisana pravila. Jer, koliko god vam neka pravila možda zazvučala neobičnima, ona nisu tu da se krše. Tko prekrši, osim s ozljedama, može završiti s praznom novčarkom.

I dok vozači motornih vozila moraju položiti vozački ispit, biciklisti su oslobođeni tog dijela zakona. Ipak, to ne znači da ne moraju poznavati Zakon o sigurnosti prometa na cestama i Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama.

Osnovne odredbe

Prema zakonu,  biciklisti su jedni od sudionika u prometu, a njih zakon definira kao osobe koje na bilo koji način sudjeluju u prometu na cesti. Sudionici u prometu dužni su držati se ograničenja, zabrana i obveza izraženih pomoću postavljenih prometnih znakova, u suprotnom kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 500 kuna, stoji u zakonu. Ako se oglušite na naredbu policajca ili druge službene osobe, za prekršaj ćete biti kažnjeni sa 300 kuna.

Nije zgorega ponoviti, bicikl je, prema slovu zakona, vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača, a kreće se ili biciklističkom trakom ili biciklističkom stazom. Razlika između dvaju pojmova je sljedeća: traka je dio kolnika namijenjen za promet bicikala koji se prostire uzduž kolnika i koji je obilježen uzdužnom crtom na kolniku i propisanim prometnim znakom; dok je biciklistička staza izgrađena prometna površina namijenjena za promet bicikala koja je odvojena od kolnika i obilježena propisanim prometnim znakom.

Izgled - svjetlo

Što se tiče izgleda bicikala i ostalih vozila sudionika u prometu, zakon decidirano zabranjuje na prednjoj strani imati svjetlosne, svjetlosno signalne ili reflektirajuće uređaje ili tvari koje daju svjetlo u boji (plava svjetla i sl.), a na stražnjoj strani, uređaje ili tvari koje daju bijelo svjetlo. Kazna za neposluh je pet stotina kuna. Bicikl ne mora imati upaljena svjetla kad je zaustavljen ili parkiran u naselju uz sam rub kolnika.

Skretanje i kretanje

Tristo kuna kazne slijedi za svaki propust obavještavanja ostalih sudionika o namjeri kretanja. Znači, pri skretanju je nužno rukom pokazati prema smjeru kojim se namjerava nastaviti, jednako kao što vozači motornih vozila moraju koristiti "žmigavce".

Obvezan je smjer desnom stranom kolnika, odnosno biciklističkom stazom ili trakom uz desni rub kolnika ili ceste u smjeru kretanja, a na traci ili stazi uređenoj i obilježenoj za dvosmjerni promet bicikala, desnom stranom trake ili staze u smjeru kretanja. Vozač je dužan kretati se obilježenim prometnim trakom koji se proteže uz desni rub kolnika, a ako trak nije obilježen, dužan je vozilo u kretanju držati što bliže desnom rubu kolnika i na tolikoj udaljenosti od njega da – s obzirom na brzinu kretanja vozila, uvjete prometa te na stanje i osobine ceste – ne ugrožava druge sudionike u prometu i ne izlaže sebe opasnosti. Inače, opet 300 kuna kazne.

Vozači bicikla dužni su kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako oni ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika. Ako se krećete u skupini, nema vožnje jedan pored drugoga, nego jedan iza drugoga. Odnosno, kako piše u Zakonu, ako se dva ili više vozača bicikala, mopeda ili motocikala kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga. Ako vas policajci ulove u prekršaju, morat ćete biti spremni platiti 300 kuna kazne.

Pješak koji gura bicikl mora se kretati uz desni rub kolnika u smjeru kretanja, u suprotnome kaznit će se sa 300 kuna. Ako je nekome, pak, palo na pamet biciklom se provozati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih uvozila, osim što će se dovesti u veliku opasnost, morat će iskeširati 500 kuna.

Prikolice i prijevoz

Ako niste znali, biciklima zakon dopušta da cestom vuku prikolicu. U prometu na cesti biciklom i mopedom smije se vući prikolica s dva kotača pričvršćena tako da je osigurana stabilnost vozila. Prikolica ne smije biti šira od 80 cm, a ukupna masa ne smije biti veća od 50 kg. Na stražnjoj strani mora imati dva katadioptera propisana za priključna vozila. Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla i mopeda ako postupi suprotno

Na biciklu se ne smije prevoziti predmete šire od 50 cm sa svake strane vozila. Na prikolici bicikla ne smije se prevoziti predmete šire od 80 cm. Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kaznit će se za prekršaj vozač bicikla ako postupi suprotno odredbama ovoga članka

"Vratolomije" zabranjene

Vozač bicikla mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom. Kazna - 300 kuna.

Nema ni prevoženja prijatelja na rami bicikla. Zakon osobama starijim od 18 godina dopušta prijevoz osobe starije od 8 godina pod uvjetom da bicikl ima posebna sjedala za svaku osobu, držač za ruke i noge, odnosno pedale. U protivnom, kazna je 300 kuna. Što se tiče prijevoza djece do osam godina starosti, bicikl mora imati ugrađeno posebno sjedalo, prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s biciklom. Obavezno je djetetu staviti kacigu te je propisno i uredno pričvrstiti za glavu. Za nepoštovanje bilo kojeg uvjeta slijedi 300 kuna kazne. 

Kaciga

Zaštitnu kacigu, za vrijeme vožnje na cesti, na glavi moraju nositi vozači bicikla mlađi od 16 godina, u suprotnom kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna

Alkohol i vožnja

Vozač bicikla ne smije prevoziti osobu koja u organizmu ima droga ili lijekova koji utječu na psihofizičke sposobnosti i na sposobnosti upravljanja vozilima ili ako u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka, u suprotnome kaznit će se novčanom kaznom od 500 kuna

Ista je kazna i za vozača bicikla koji napuše previše ili bude pozitivan na droge ili lijekove koji utječu na psihofizičke sposobnosti i na sposobnosti upravljanja vozilima

Dozvola

Biciklom na cesti smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina. Djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda, smiju samostalno upravljati biciklom na cesti, a druga djeca s navršenih devet godina samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina. Program osposobljavanja za vožnju biciklom, program biciklističkog ispita i obrazac potvrde propisuje ministar nadležan i za poslove obrazovanja.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 25

IN
InfoMan
13:51 20.04.2012.

Po obicaju u ovoj zemlji za sve su krivi gradjani, a uloga drzave je samo kaznjavanje i pljacka naroda. Kazete da jacina zvuka zvonca mora biti min 70dB. Dal to znaci da svaki kupac mora kupiti dB metar i u ducanu izmjeriti jacinu? Ne vidim da se obavezuje ducane, a kamoli carinu, da provjeri sto se sve uvozi u ovu zemlju. Kineska smece zvonca jedva da se i cuju! Isto tako ne vidim da se ducane, takodjer carinu i inspektorat, obavezuje provjeriti kakvi se bicikli kod nas prodaju. Sto cemo sa biciklistickim stazama? Na koji nacin policija znade koje je dijete polozilo tecaj u skoli, a koje nije?

JS
jsestak
12:34 20.04.2012.

bicikliste tjeraju na kolnik ako nema staze,a nisu obavezni nositi kacigu

XB
Xyz Bole
16:20 20.04.2012.

Iako u članku nije izričito navedeno, biciklistima je zabranjena vožnja pločnikom već bi se trebali voziti kolnikom (biciklističkih staza i traka nema na 99% naših prometnica). E sad, mene zanima koliko godišnje biciklista strada na kolnicima a koliko godišnje biciklista i/ili pješaka strada u vožnji pločnikom. Zakon je zakon, ali meni je moj život važniji pa ću se bez obzira na sve voziti tamo gdje manje ugrožavam i sebe i ljude oko sebe