Tko to vozi BMW?

Iracionalnim šopingom kupujemo komadić sebe

Foto: Boris Ščitar/PIXSELL
Iracionalnim šopingom kupujemo komadić sebe
07.12.2009.
u 18:11
Kad god se odlučite na iracionalni šoping (što shvatite tek kad dođe račun za karticu koji nemate čime podmiriti), vi zapravo kupujete komadić svog identiteta.
Pogledaj originalni članak

Koliko ste se puta "uvalili" u nedopušteni minus jer ste pokleknuli pred izlogom i kupili dizajnerske cipele, torbu, traperice...? Vjerujte, niste jedini, i s vama je sve u redu. Kad god se odlučite na iracionalni šoping (što shvatite tek kad dođe račun za karticu koji nemate čime podmiriti), vi zapravo kupujete komadić svog identiteta. Tako barem tvrdi Rob Walker, autor knjige “Kupujem se” koju je u nas objavila Naklada Ljevak.

Tko to vozi BMW?

Osim što šopingom liječimo krize identiteta, ovisni smo o markama, brendovima i logu. Poznate osobe koje su uglavnom odjevene od glave do pete u dizajnersku odjeću uvijek govore da im marke nisu bitne – i lažu, tvrdi Rob dodajući da marke koje biramo i nosimo govore puno, ne samo o stanju u našem novčaniku nego i o stanju u glavi.

Najzanimljivije je Robovo objašnjenje da mačo muškarci češće biraju automobile s potpisom BMW-a, dok se oni koji vape za mirnijim i manje stresnim životom radije odlučuju za mercedes. Tenisice Converse biraju otvoreniji ljudi, dok su Nikeovim skloniji oni koji vole zadržati tajne. Desno orijentirani radit će radije na PC-u, dok će oni čiji su svjetonazori bliži ljevici radije birati Mac.

Walker pokušava dokazati da skupe i često (pre)cijenjene stvari ne kupujemo kako bismo zadivili druge, kupujemo ih isključivo zbog sebe. Brendovi koji su najtolerantniji prolaze najbolje. Izvrstan je primjer toga lik mačkice Hello Kitty čija se globalna popularnost temelji na tome da se s njom mogu poistovjetiti mnogi.

Šoping ili seks

Činjenica, i to nepobitna, jest da je reklama stara koliko i svijet pa je reklamiranje drugi najstariji zanat na svijetu! Prvi brend smislili su stari Rimljani, čime su pokazali da se luksuz isplati. Tako je ostalo do dana današnjeg.

Sljedeći argument koji Rob nudi u svojoj knjizi jest manipulacija seksom – naime, dokazano je da oglas koji sadrži golotinju zapazi čak 77 posto ljudi. Ako ste od onih žena koje se ne mogu kontrolirati kada je u pitanju šoping, ne brinite se, i za vas Rob ima logično objašnjenje:

– Kad vidite tu savršenu haljinu koju morate imate, u tijelu vam se oslobađa hormon dopamin, isti onaj koji se oslobađa i kad vodite ljubav, dakle, dok "peglate" karticu, zapravo ste u svojevrsnoj ekstazi.

Za kraj, stavimo sve karte na stol. Iako vam se ponekad (najprije zbog visoke cijene) čini da brendovi diktiraju tržište, stvarni stvaraoci trendova i imena su kupci. Tome u prilog sigurno ide i činjenica da mladi tjedno vode čak 145 razgovora o temi brendova. Najbolji primjer brzoga svjetskog proboja jesu piće Redbull i dezodorans Axe koji su neobičnim (šokantnim) reklamama sebi utrli put i postali dio pop-kulture.

A da je danas više nego ikad istinita stara latinska “nomen est omen”, pokazuje i istraživanje prema kojem ljudi, kada im se prikriju oči, ne mogu razlikovati svoj omiljeni sok od konkurentskih napitaka, no, kada pred sobom vide pet bočica, posegnut će uvijek za onom čijem su brendu vjerni. I budite sigurni da čak i odabirom vezica na svojim tenisicama svijetu šaljete poruku o tome što volite, čemu težite i tko ste zapravo!

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

OB
-obrisani-
22:23 07.12.2009.

Zaključak: tko kupi toalet-papir, taj je govno od čovjeka.

DO
doktorica
08:02 08.12.2009.

Iracionalno je uopće živjeti u Hrvatskoj gdje je sve izvrnuto naopačke,gdje ljudi sa fakultetom i sposobnostima žive lošije nego oni polupismeni lizači vlasti.