Odvede li vas obilazak Gorskog kotara do Fužina, svakako posjetite restoran hotela Bitoraj smještenog u središtu mjesta. Posebno ako želite kušati neka od tradicionalnih jela toga kraja, tada je to adresa za vas. Lagani rižoto s jabukama i pršutom, fuži s gljivama ili pohani žablje kraci, punjene gljive, gulaši od divljači – samo su neka od jela koja ćete pronaći na meniju ovog restorana. Osim hranom, restoran će vas i ambijentom ‘podsjetiti’ gdje ste; na ulazu će vas pozdraviti veliki medo, a drvo kojim je obložen prostor te veliki otvoreni kamin, odnosno ognjište u kojem se i priprema hrana, u zimskim mjesecima pojačavaju ugođaj topline i ugodne atmosfere obiteljskog doma. Osim toga, dok uživate u jelu, gledajući kroz velike prozore možete uživati i u prirodi koja vas okružuje, prepuštajući se ritmu života malog mjesta uz glavnu cestu na kojoj se nalazi i restoran.
Objekt je i nastao kao obiteljski dom koji je prvo postao pansion, a potom i hotel u vlasništvu obitelji Kauzlarić. Istražujući povijest hotela i restorana koji dominiraju Fužinama, doznat ćete da je riječ o lokaciji koja je udarila temelje turizma u Fužinama. Zgrada je sagrađena 1905. godine, kao kuća za život, da bi 1933. godine na tom mjestu bio otvoren pansion Neda. Nazvan je po kćeri vlasnika koja je kao Neda Andrić poslije postala prva i do sada jedina gradonačelnica Rijeke. Nakon Drugog svjetskog rata pansion je proširen i nazvan po Bitoraju, brdu podno kojega su se smjestile Fužine. Marinko i Vinka Kauzlarić puno su godina poslije, točnije 1990., pokre- nuli ugostiteljsku djelatnost. Isprva su imali pizzeriju, da bi poslije u prizemlju kuće otvorili i kultni restoran Bitoraj s nekoliko soba na katu, a nedugo nakon toga kupljena je cijela kuća te je obnovljena i preuređena u hotel s četiri zvjezdice 2008. godine.
Danas hotel Bitoraj ima 25 luksuzno uređenih soba te spa i wellness zonu u potkrovlju odakle puca pogled na planine i jezero Bajer. U poslovanju Marinku i Vinki pomažu djeca – kćer Petra i sin Andrej koji su preuzeli vodstvo restorana i hotela i zaslužni su što je ovo mjesto postalo jako popularno i među mlađim posjetiteljima. Atmosfera je ugodna, sadržaji u hotelu prilagođeni su i najzahtjevnijim gostima, a u restoranu se poslužuje tradicionalna hrana pripremljena na moderan način. Ne čudi stoga da je restoran uvršten među 100 najboljih hrvatskih restorana.
– Pri uređenju soba i hotela vodili smo se time da gostima pružimo udobnost i udobnost kakve bismo i sebi poželjeli. Osluškujemo potrebe, stalno nadograđujemo ponudu, pa smo tako uredili i spa i wellness zonu. Uredit ćemo još neke apartmane, te novu polivalentnu kongresnu dvoranu koja će biti odvojena od restorana, imat će svoj ulaz kako bi poslovni ljudi imali komfor i izoliranost koja im treba. U kongresnom turizmu zanimljivi smo brojnim poslovnim partnerima i zbog lokacije i ostale ponude koju imamo u hotelu i restoranu. Zanimljivi smo i turistima, strancima i domaćim gostima koji su u vrijeme korone bili brojniji. Sada smo na 65 posto stranih gostiju, a prije pandemije oni su činili 85 posto gostiju. Skandinavci vole odsjesti u Gorskom kotaru, pa odlaziti na kupanje na Jadran tijekom ljeta i mislim da je to model koji će se ubuduće i više koristiti. Lokacija nam pruža tu mogućnost; da se kupate na Jadranu i za nepuni sat dođete spavati u ugodni Gorski kotar – priča nam Andrej Kauzlarić, direktor Hotela i restorana Bitoraj.
U hotelu i restoranu radi 26 osoba tijekom čitave godine. Ipak, kaže A. Kauzlarić, osim zime kada je Gorski kotar atraktivan ako ima snijega, najbolja su im razdoblja proljeće i jesen kada organiziraju team buildinge i druge sadržaje za brojne grupe. Gastronomija goranskog kraja koja je prisutna u svakom njihovu tanjuru, drugi je mamac koji goste privlači u Bitoraj.
– Štrudle su ovdje dio tradicije, i mi ih nudimo s raznim punjenjima koja su karakteristična za ovaj kraj; od jabuka i sira, do šumskog voća i borovnice. Upravo smo našu štrudlu od borovnice zaštitili pri Zavodu za intelektualno vlasništvo u Zagrebu kako bismo joj dodatno dali na važnosti i privukli goste da probaju taj naš specijalitet, kao posebnost ovoga kraja. Na tu smo ideju došli jer je nakon gradnje autoceste malo ljudi koristilo staru cestu i dolazilo k nama, pa smo time, i kroz gastronomiju, htjeli privući goste. Štrudlu smo promovirali i na sajmovima i gdje god smo gostovali pa je postala naš specijalitet zbog kojeg se dolazilo u Fužine. Naravno, osim štrudli, naš su zaštitni znak i jela od divljači, posebno gulaši od jelena, medvjede, vepra, te žablji krakovi koji su u sezonskoj ponudi te ih gosti dosta traže. Imamo naša domaća sezonska jela, među ostalima i pečene domaće krvavice s kuhanim krumpirom i dinstanim zeljem. Čitav smo jedan meni nazvali Goranska jela – dodaje Andrej.
I doista, gosti mogu birati među mnoštvom delicija s namirnicama koje su karakteristične za taj dio Hrvatske; od niza jela s gljivama, divljači, šumskim voćem, do domaćih sireva, pršuta od jelena, salama od divljači, filea dimljene pastrve, do rižota s gljivama, pršutom ili juhe od gljiva. Ako ste odsjeli i negdje drugdje, u restoran Bitoraj možete doći doručkovati i odabrati, među ostalim, i vege, sportski ili planinski doručak.
Pastrva na mlinarski, gulaš od vepra, jelena ili medvjeda, jelenji odrezak u umaku od brusnica s kroketima ili veprov odrezak u umaku od gljiva i palenta s bučinim uljem, zatim bržolica od jelena ili medvjeda ili jelenji ossobuco, jela su koja možete odabrati s bogatog menija, a na njemu su i posebna jela za djecu. Odlična su i jela s ognjišta, poput t-bon steaka, odreska Fiorentina, odležanog jelenjeg ramsteka sa žara ili veprića pečenog ispod peke.
Namirnice se domaćini trude nabavljati od domaćih proizvođača, posebno lokalnih OPG-ovaca kako bi osigurali najkvalitetnije što tržište nudi. I sami imaju OPG pute kojega plasiraju i svoje proizvode, među kojima i med te razne rakije. – Dio smo turističke tradicije ovoga kraja. Naime, Fužine su se razvile uz nekadašnju Karolinu, prvu cestu koja je povezivala panonsku i jadransku Hrvatsku i nekad je bila najkraći put do mora. Zato su putnici ovdje odmarali i noćili i prije 160 godina, ali dok se moja obitelj nije ozbiljno počela baviti turizmom, nije bilo pravih turističkih sadržaja. Moj je otac i jedan od inicijatora ideje o proslavi Nove godine u podne na Staru godinu, po čemu su Fužine poznate već više od 20 godina. Sve je počelo 1999. godine uz par litara kuhanog vina i nekoliko pečenih kobasica, da bi preraslo u jedinstvenu manifestaciju koja je postala svjetski poznata i zbog nje u Fužine tih dana dolaze turisti iz svih krajeva – kazao nam je Andrej Kauzlarić dodavši da je Gorski kotar, zahvaljujući i ostalim dionicima u turizmu toga kraja, poljednjih godina sva popularnija i posjećenija destinacija.