Jeste li se ikada zapitali zašto kruška ili paprika imaju posebnu naljepnicu? Ako ste pretpostavili da je jedina svrha skener cijena na blagajni u trgovini, bili ste u krivu, više je od toga. Naljepnice za proizvode važne su za opskrbni lanac, od pakiranja i otpreme do isporuke i prodaje u trgovini mješovitom robom. Također mogu biti od pomoći potrošačima. Ali morat ćete znati kako dekodirati znamenke da biste razumjeli što brojevi znače, piše Huffpost.
Zašto proizvodi to imaju? Međunarodna federacija standarda za proizvode, globalna industrijska grupa, regulira i dodjeljuje naljepnice i kodove. Postoji i postupak odobrenja koji se odvija prije nego što proizvod dobije naljepnicu. "Međunarodna federacija za proizvodne standarde dodjeljuje naljepnice i kodove na temelju podnositelja zahtjeva koji ispunjavaju zahtjeve i primaju dovoljnu podršku od raznih udruženja proizvođača širom svijeta", objasnila je Brianna Shales, direktorica marketinga u Stemilt Growers koja također radi u Odboru za identifikaciju proizvoda za Međunarodno udruženje za svježe proizvode. Ove su oznake način za prepoznavanje proizvoda, praćenje inventara i mogu razlikovati sortu kao i zemlju podrijetla.
VEZANI ČLANCI:
"Naljepnice se koriste na svim vrstama voća i povrća u svrhu identifikacije", rekao je Jeff Salchenberg, voditelj programa i kategorije proizvoda za New Seasons Market. "Korisne su u različitim točkama lanca opskrbe."
Kako to pomaže pošiljateljima i onima koji pakiraju? "Pomaže nam da isporučimo pravi proizvod kupcu i osiguravamo da su opremljeni da ga provedu kroz svoje zalihe i prodajne sustave", rekao je Shales. Ako nešto pođe po zlu ili dođe do opoziva, ove oznake čine tikvicu ili krumpir lakšim za praćenje. "Podrijetlo i kod serije alati su za sigurnost hrane koji omogućavaju prodavačima da pronađu proizvode uključene u određenu seriju ili pošiljku u slučaju povlačenja", rekla je Annie Myers, vlasnica Myers Produce, regionalne transportne tvrtke u vlasništvu žene.
Kako naljepnice pomažu trgovinama mješovitom robom? Kada kamioni puni voća i povrća stignu u trgovinu, naljepnice pružaju informacije o sorti, cijeni i mjestu podrijetla. "Oni pomažu blagajnicima i samoposlužnim blagajnama da točno identificiraju artikle prema broju na naljepnici koji je dodijeljen određenom voću ili povrću", objasnio je Salchenberg. Uzmimo, na primjer, jabuke. Trgovina mješovitom robom može imati mnogo vrsta crvenih jabuka za prodaju — Fuji, Honeycrisp, Gala, McIntosh, Pink Lady, Red Delicious. Neistreniranom oku možda ih je teško razlikovati (osobito između organskih i konvencionalnih), ali brojke će pomoći. Oni su važni za prepoznavanje vrsta i sorti proizvoda i pomažu u prodaji voća i povrća po ispravnoj cijeni", rekao je Shales.
Kako možete znati je li organsko ili konvencionalno? Jeste li spremni dešifrirati naljepnicu proizvoda na avokadu i mangu? Količina znamenki nije slučajna; daju vam naslutiti kako je uzgojeno. "PLU-ovi (price look up) su četiri ili pet znamenki", rekao je Salchenberg. “Četveroznamenkasti PLU znači da je proizvod uzgojen konvencionalno, a peteroznamenkasti PLU koji počinje s brojem 9 predstavlja certificirani organski proizvod.” Brojevi se koriste globalno. Dakle, bez obzira gdje se nalazite u svijetu, možete shvatiti što kod znači. "Dakle, 4011 je žuta Cavendish banana svugdje", rekao je Salchenberg.
VEZANI ČLANCI:
Peteroznamenkasti kodovi koji počinju s brojem 8 nekada su bili namijenjeni GMO proizvodima, koji su genetski modificirani, ali se nikada nisu koristili u maloprodaji jer se malo uzgajivača odlučilo dobrovoljno označiti GMO proizvode. "Početni broj 8 sada nema nikakve važnosti za vrstu voća i povrća", rekao je Shales.
Zašto nemaju svi proizvodi naljepnicu? Postoje okolnosti u kojima komad voća može biti bez naljepnice. Hoće li neki predmet biti primljen, ovisi o tome gdje i kako je zapakiran. "Voće i povrće može se pakirati na terenu ili pakirati u proizvodnom pogonu", rekao je Shales. "U Stemiltu postavljamo PLU naljepnicu na liniju za pakiranje odmah nakon što ona prođe kroz stroj za veličinu i sortiranje koji koristi slike za elektroničku veličinu i sortiranje voća na temelju njegove kvalitete."
Proizvodi pakirani u vrećice ili kutije neće imati naljepnicu jer se prodaju drukčije i obično imaju vlastiti crtični kod. Veličina proizvoda također utječe na to hoće li proizvod dobiti vlastiti PLU. "Najčešće veliki proizvodi s gustom korom, poput patlidžana i slatkog krumpira, ali čak i osjetljivi proizvodi poput rajčica, dobivaju naljepnicu kad god se prodaju pojedinačno, a ne zapakirani u vrećicu, kutiju ili neki drugi spremnik", rekao je Myers.
Ako ste primijetili da voće ima naljepnice češće nego povrće, u pravu ste. "PLU naljepnice češće se nalaze na voću nego na povrću ili bilju. Ponekad naljepnica ide na omot, često sa začinskim biljem. Korijander, na primjer, ima PLU kod kao identifikator za naplatu namirnica, ali je pričvršćen na cijeli svežanj jer se naljepnica ne bi zalijepila na snop", rekao je Shales. U Europi ćete vjerojatno vidjeti manje PLU-ova jer je mnogo proizvoda unaprijed zapakirano. “Jabuke se u mnogim europskim zemljama ne prodaju na veliko ili pojedinačno tako da neće imati naljepnicu. Prodaju se u paketima”, rekao je Shales. "Nemojte se brinuti ako nezapakirani proizvodi nemaju naljepnicu. Vrlo je malo malih uzgajivača koji lijepe svoje proizvode, samo razmislite o trudu koji je potreban za ručno lijepljenje naljepnice na svaku rajčicu koja izađe s polja", rekao je Myers.
Stručnjaci upozoravaju: Ovakav krumpir obavezno izbjegavajte jer može biti otrovan!
a si fakin? nedam preprodavacima na placu ni cent vise za skart robu. Srecom na kilometar su mi plodine, lidl,interspar,konzum i Kaufland tak da se mogu prosetat i nac nes. Na placu mogu samo kupit svjezi kravlji sir od babe i pojest cevape sa lukom