Kad se nađe na meti maltretiranja vršnjaka, dijete može pribjeći različitim tehnikama kako bi izašlo iz te situacije. Dakako, prvenstveno je važno da se zna zauzeti za sebe i jasno reći: “To što radiš ne sviđa mi se, otići ću, reći nekome...”. Ali, licem u lice s nasilnikom koji ga verbalno vrijeđa, može mu povlađivati, potvrdno odgovarati na njegove tvrdnje, a protupitanjem: “Kako to misliš?”, možda će ga navesti da odustane. Konfrontaciju može izbjeći i uvjeravanjem: “Sigurno je tako”, ali može uzvratiti i ovako: “Ne bih rekao.”
Poznati i vrijednosti
Tehnike su to kojima psiholozi podučavaju djecu na interaktivnim radionicama za prevenciju i suzbijanje svih oblika nasilnog ponašanja, s naglaskom na nasilje u školama, a u sklopu projekta “Slušam, čujem, razumijem” što ga već treću godinu provode B.a.B.e. Navedenim tehnikama može se dodati i opcija potpunog ignoriranje nasilnika. – Odaberite opciju uz koju se najbolje osjećate, za koju procijenite da će biti najučinkovitija – savjetuje psihologinja Anamarija Frajman.
“Divili smo se mnogim poznatim osobama iz javnog života, a nakon radionice, u kojoj smo učili i kritički promatrati medije, uvidjeli smo da mnogo toga što su te osobe činile da bi dospjele u medije često uopće nije važno, kao i da se o važnim stvarima malo govori”, razmišljanja su osnovnoškolaca iz Podsuseda. Ovakve programe sustavno treba uvoditi, i to ne u 7. i 8. razredu jer su dotad učenici već usvojili određena ponašanja, nego u vrtiću, upozorava Valentina Baran, pedagoginja OŠ “Ban Josip Jelačić” iz Podsuseda.
A zaštita?
Ljubica Matijević Vrsaljko, voditeljica pravnog tima B.a.B.a., istaknula je da odrasli nasilje relativiziraju ili minimiziraju.
– Djeca su ogledalo društva, a nismo sigurni da nam država, odnosno servisi koje plaćamo pružaju potpunu zaštitu – kaže odvjetnica.
Škola: Više nismo odgojna ustanova, nema te satnice!
Umjesto da se nenasilno rješavanje sukoba uvodi u škole, obrnuto je.
– U jednoj osnovnoj školi su mi rekli da nisu više odgojna ustanova jer za to nemaju satnicu. U jednoj pak srednjoj, uza zaposlenog i pedagoga i psihologa, dječaka šalju na razredni ispit umjesto da satima rade s njim – iznijela je Vesna Kanceljak, socijalna radnica Centra za socijalnu skrb Zagreb. Djecu već u vrtićima treba učiti da s tetom treba popričati ako je netko nasilan, pa ih u školi neće biti sram ići pedagogu ili psihologu, poručuje.
vidi mali ne uču u srednjoj školi i treba mu stručna služba posušit ocjene. Treba njega na bauštelu u podne.