Rasprodaje

Trgovačka varka: Kaput od 599 kuna snizili na 599 kuna!

Foto: Goran Stanzl/Pixsell
Trgovačka varka: Kaput od 599 kuna snizili na 599 kuna!
04.01.2011.
u 09:00
Ivana L. čekala je sniženje kaputa. No, trgovac je u posljednji trenutak povisio cijenu kako bi je “snizio” na rasprodajama
Pogledaj originalni članak

Sezonske rasprodaje kupci obično dočekaju kao ozebli sunce. Kompletna garderoba može se obnoviti upola cijene, barem ako je pitati trgovce. No, rasprodaje su ujedno idealna prilika za varanje i obmanjivanje potrošača koji najčešće u šoping odlaze impulzivno i troše na što treba i ne treba. Zagrepčanka Ivana L. upravo se zbog raznih trikova trgovaca odlučila pametnije pripremiti za šoping na rasprodajama, ali – uzalud. I ovaj put trgovci su nadmašili sami sebe novim i sve gorim trikovima.

Poskupjeli prije akcije

– Prije Božića gledala sam lijepi crni kaput u popularnoj zagrebačkoj trgovini. Cijena mu je bila 599 kuna. Budući da su rasprodaje najavljene odmah za ponedjeljak poslije Božića, odlučila sam pričekati s kupnjom kaputa tri dana i uštedjeti barem 200 do 300 kuna, a i prodavačica mi je rekla da ih imaju jako puno. No, kada je u toj trgovini krenulo sniženje, dočekalo me neugodno iznenađenje. Na etiketi kaputa bila je prekrižena cijena od 699 kuna (kao stara cijena), a kao nova navedena ona od 599 kuna. Odakle sad 699 kuna?! – razočarana je Ivana L. koja je zbog prijevare odustala od kupnje toliko željenog kaputa.

U svijetu se ovakvo što ne može dogoditi. Kod nas zakon pogoduje trgovcima, a ne potrošačima, kažu u Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača.

– To je klasično zavaravanje protivnika. U Europi cijena koja se snižava mora biti minimalno 30 dana na artiklu. Kod nas nažalost to nije tako, pa trgovac mijenja cijenu kako želi – ističe Tomislav Lončar iz HUZP-a.

Problem je i što kod nas malo ljudi gleda i prati cijene po dućanima, pa se rijetko i primijete obmane.

– Najtragičnije je što u Hrvatskoj postoje akcije jer akcija znači da je cijena nekog proizvoda manja nego inače, ali trgovac na akciji nije dužan istaknuti staru cijenu, pa i ne znamo kolika je to uopće akcija i dobivamo li što njome – napominje Tomislav Lončar.

Zamjena kupljene robe također se pokazala velikim problemom na rasprodajama. Zagrepčanka Martina S. redovito kupuje na sniženjima, a unatoč znatnoj uštedi, razočarana je činjenicom da je takvu robu gotovo nemoguće poslije zamijeniti.

– Kupila sam traperice na sniženju. Kada sam došla kući, primijetila sam potrgan zatvarač na hlačama. Vratila sam se u trgovinu, ali mi je prodavačica rekla da robu kupljenu na sniženjima ne mijenjaju – kaže Martina S.

Nažalost, kod nas su još uvijek rijetke trgovine koje vraćaju novac ako se odustane od kupljenog proizvoda, a većina trgovaca na rasprodajama postavi natpise kako robu kupljenu na sniženju naknadno ne mijenjaju.

Ipak, robu s greškom trgovac je dužan izdvojiti od ostale robe.

Prijevare kreću od izloga

Da bi bilo gore, sniženja od 50, 60 ili čak 70 posto, koja prekrivaju izloge, najčešće ne odgovaraju situaciji koja dočeka kupce u trgovinama. Jedan ili dva artikla budu snižena 70 posto, a veći dio asortimana snižen je tek minimalno.

– Ako na izlogu piše sniženje od 70 posto, to znači da najmanje jedna petina robe u dućanu mora i biti snižena 70 posto i tako je u zakonu – objašnjava Tomislav Lončar te napominje kako potrošač ne može gotovo nikako provjeriti je li doista takva situacija u dućanu kako piše na izlogu.

– Roba na sniženju trebala bi biti odvojena od ostale robe. Najbolje za kupce bilo bi kada bi roba bila sortirana: proizvodi koji su sniženi 30 posto, oni koji su sniženi 70 posto i tako dalje. Tek tada bi kupac okvirno mogao vidjeti odgovara li reklama istini – ističe.

Na etiketi proizvoda, prema Zakonu o zaštiti potrošača, jasno mora biti istaknuta stara cijena te prekrižena i istaknuta nova cijena. Tako da ni natpisi koji se mogu vidjeti po trgovinama – npr. popust se odobrava na blagajni – u principu nisu u redu. Obrazovanje potrošača i njihovo informiranje o cijenama najbolji su lijek u borbi protiv trgovačkih prijevara.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 38

NE
nepotrebni
09:25 04.01.2011.

Da, nema vam druge dragi Hrvati. Pobrinite se da saznate sve o vasim tarifnim modelima mobitela i telefona - prijasnjim, sadasnjim i buducim, informirajte se o svim komunalnim davanjima, porezima i prirezima koje plaćate, zašto ih plaćate i po kojoj cijeni plaćate, informirajte se o trgovinama, cijenama i sniženjima, informirajte se o mehaničarskim uslugama, popravcima i slično, pa se onda još informirajte o lijekovima i pažljivo pročcitajte uputstva na poleđini svih proizvoda itd. Mos se ubit informiranjem i lopovlukom od kojih mnogi muzu sve oko sebe. Umjesto da se ovom bezobrazluku brzo stane na rep i zabrani se poslovanje svakom tko ne zeli primiti ostećenu robu prilikom kupnje, lažno deklariranu robu i lazna snizenja (koja ima ruku na srce) svugdje, sve se svelo na odgovornost kupca. Daleko od toga da se ljudi ne trebaju informiravat, ali u tome i jest stvar što nas sve prave budalama, stalno mijenjajući pravila igre, modele, tarife, davanja. A najgore i nije od svega kad ga pretplatiš, već kad dobiješ šrot od usluge za svoje uložene novce. Čast iznimkama!

Avatar gradjaninpokorny
gradjaninpokorny
09:41 04.01.2011.

Savjeti za pametan šoping: kupujte izvan granica :-)

VI
visio
14:38 10.01.2011.

kao prvo, kakav je to popust od 10 posto??? kao drugo, zna se da se ovo radi... i ko im što smije??? naravno da će zadnji dan prije \"rasprodaje\" dignut cjenu, jer mu tako nalaže zdrav razum... a nitko mu ne zabranjuje, pitanje je tko ne bi?? druga stvar je što mu nitko neće ući u lokal, i to što će najvjerojatnije propast...