Od 1. siječnja 2013. primjenjuje se u Europi i Hrvatskoj nadopuna pravilnika za energetsko označivanje pa će i klimatizacijski uređaji proizvedeni od tog datuma morati imati nove oznake. Energetski razredi za klima-uređaje trenutačno su od A do G, a svake će se dvije godine uvoditi novi energetski razred A+, do A+++ u 2019. godini. Istodobno će se ukidati donji razredi dok zadnji ne bude D.
S obzirom na specifičnost klima-uređaja, odnosno u skladu s klimatskim uvjetima u kojima će se uređaji instalirati, isti klimatizacijski uređaj imat će iste energetske razrede za hlađenje, ali različite razrede za grijanje pa će, primjerice, uređaj koji se instalira u Rusiji imati različiti energetski razred za grijanje od onog u Španjolskoj.
Obvezno za sve zemlje
Nove energetske oznake za kućanske uređaje primjenjuju se za sve proizvode proizvedene od prosinca 2011. godine, a europskom projektu Come On Labels cilj je informirati građane o njima, unaprijediti energetsku učinkovitost domova i zaštitu okoliša podizanjem razine znanja i svijesti šire javnosti o energetskom označavanju kućanskih uređaja i uštedama koje mogu ostvariti upotrebom energetski učinkovitijih uređaja u svojim domovima. Zasad su nove oznake obvezne za perilice posuđa, perilice rublja, hladnjake i zamrzivače te televizore, odnedavno za klima-uređaje, a postupno će uslijediti i za sušilice rublja, električne pećnice, rasvjetna tijela, grijače vode i bojlere.
Kućanstva troše 25 posto ukupnih potreba za energijom u EU, a struja korištena za uređaje u kućanstvu bilježi najveći rast potrošnje. Prema preporuci Europske komisije, energetsko označavanje kućanskih uređaja povećava svijest potrošača o stvarnoj potrošnji energije kućanskih uređaja kroz vidljive i jasne oznake na prodajnom mjestu.
– Nove oznake pružaju bolji uvid u isplativost kupnje određenog tipa proizvoda jer sadrže univerzalan jezik i grafičke prikaze te su iste za cijelu EU, a pokrivena je i internetska prodaja. Nove su oznake obavezne za sve, nisu potrebne nacionalne provedbe zakona – rekli su u tvrtki Elma Kurtalj koja projekt Come On Labels provodi u Hrvatskoj, jedinoj zemlji u kojoj se provodi, a da nije članica Unije.
Provjera koju su napravili pokazala je da su uređaji ispravno označeni u 61% trgovina, djelomično u 24%, a neoznačeni u 15%.
Na tržištu Europske unije zabranjena je proizvodnja perilica za rublje i za posuđe lošijih od A razreda te hladnjak i kombinacije lošijih od A+ razreda.
Državne subvencije
U nekim zemljama država subvencionira kupnju energetski učinkovitijih uređaja. Primjerice u Njemačkoj i Danskoj pri kupnji A+++ uređaja kupcima država vraća 25% cijene (na Malti 20%), a proizvođači im daju dodatnih 20% popusta na uređaje. U Poljskoj i SAD-u postoje beskamatni namjenski krediti za kupnju energetski učinkovitijih uređaja. U Engleskoj kupci biraju između popusta pri kupnji ili povrata dijela iznosa, a Nizozemska ima fiksne iznose koje građani dobiju za kupnju energetski učinkovitijih uređaja – kupe li A+++ sušilicu rublja, dobiju 250 eura povrata. Portugal čak osigurava 50% plaćenog iznosa te su određenu količinu energetski učinkovitih rasvjetnih tijela dijelili besplatno građanima. U Grčkoj je taj iznosi 35%.
U Hrvatskoj, trenutačno, ne postoje slični državni poticaji.
U EU zabranjene perilice lošije od A i hladnjaci od A+ razreda
Pitali su najpametnijeg čovjeka na svijetu postoji li Bog i što se događa nakon smrti: Njegov odgovor iznenadio
Podijelio je svoje viđenje smrti i onoga što se događa nakon što umremo.
Njemačka upozorava građane koji putuju u Hrvatsku. Sve će krenuti već sutra!
U nedjelju, utorak i srijedu očekuje se nešto manja gužva, no između Božića i Nove godine promet već postaje gušći
FOTO/VIDEO Pogledajte jaslice u Šibeniku koje su digle prašinu u javnosti: 'Crkva ujedinjuje, ne dijeli'
Reakcije građana na ovakav prikaz jaslica su podijeljene. Dok jedni smatraju da je riječ o suvremenoj interpretaciji s važnom porukom, drugi su mišljenja da ovakav prikaz narušava tradiciju.
Gradnja, održivi projekti i javno odlučivanje pokretači su gospodarstva: kakva je budućnost u Hrvatskoj?
Program “Pokreni nešto svoje” dao je vjetar u leđa tvrtkama Studio Modulit, Open Mosaic i Zelena Burza, a ovo su njihove uspješne poslovne priče.
Parfem ili toaletna voda? Istražili smo što ima intenzivniji miris i traje dulje!
Upravo kod hladnjaka je ogromna usteda.Bacijo sam ispravni Jugohladnjak i kupio novi sa A++.Vec nako 1 godine se isplatio,toliko je staro Jugo-smece trosilo struje.To je istina.