Na otoku Ugljanu, u mjestu Kali, redom ribari i kapetani. Autoriteti u lovu na tune i pomorci koji su vidjeli sva svjetska mora, i to nebrojeno puta.
– Da sam dobio samo jedan dolar svaki put kada sam prešao preko Atlantika, išli bismo sad nas dvojica na večeru! I to dobru večeru! A ista je priča i s Pacifikom – govori veselo Tomislav Vitlov (79), najstariji kapetan u malom otočkom mjestu pa nastavlja priču u hladu:
Godišnje jednom oko svijeta
– Godišnje sam, zbrojimo li nautičke milje, barem jednom prepolovio kuglu zemaljsku. I nisam samo ja, ima i drugih kapetana u mjestu koji su vidjeli cijeli svijet, brat Šime, susjed Darijo, Oliver, Elvis, bili su vrsni kapetani i Joso, Slavko, Janko... – govori kapetan.
Ima li koja luka, negdje tamo daleko, slična Kalima?
– Gradić Sitka na Aljasci, jako ljubazan svijet, odmah putnika zovu na večeru. Slično mjesto po gostoprimstvu našem Ugljanu! Puno sam puta bio i u Kini, Južnoj Koreji, ali ako gledamo koja je to obećana zemlja za kapetana, to je – Japan. Tamo se sva papirologija riješi za treptaj oka.
Dobri duh mjesta, kapetan Vitlov, jedan je od rijetkih koji je oplovio Rt Horn s donje strane, opasnim morskim putem koji je poznat kao "groblje brodova".
– Da moram opet oko Horna, odmah bih se iskrcao u prvoj luci, mnogi su se tamo potopili, no mi smo ipak nekako prošli. Čuvala me priroda gotovo pola stoljeća na moru, imao sam i sreće – govori Vitlov.
Poznat je cijelom mjestu kao čovjek koji ručno izrađuje spektakularne drvene makete brodova, od orahovine, bukovine, kuhane lipovine...
– To su brodovi mog djetinjstva, drvene gajete, leuti, bracere, trabakuli, koji su hranili cijelu našu obalu, svi koji su plovili u ovom kanalu između Ugljana i Zadra. Izradio sam ručno brod Blanka, Ošljak Dva, Ivoš, Sin Kali, Tunolovac, sveukupno 30 brodova, a za svaki treba barem 600 sati rada! Veličine su do 35 centimetara, a da napravim u veličini tri metra, mogao bih se njime i voziti! – ponosno govori.
Vratit ćemo se na tunolov. I tu iskusni kapetan ima što reći. Kali su mjesto koje je kolijevka modernog tunolova, koji se dotad obavljao s tunera, s vidikovaca iznad mora.
– Djed Šime i otac Mate napravili su 1932. godine brod Tunolovac, koji je bio prvi moderni tunolovac kalifornijskog tipa na Jadranu. Lako je primijetiti tunu, to nije neki problem, ali uloviti je, tu se vide majstori, jer tuna je – brza! – poentira kapetan.
U mjestu najboljih lovaca na tune u kojem su mnogi odrasli upravo na ribi turisti danas mirno provode dane. Pomalo, otočki, bez stresa. Dva su kvarta u Kalima, Mul i Batalaža, kava se pije kod Mavre i kod Bubala. Poznati je i pjesnik iz mjesta Joja Ricov, a najveselije je 10. kolovoza na Fešti sv. Lovre. Već pola stoljeća oni feštaju.
Mirisna otočka kupka
Dalmacija se osjeća pogledom ovdje na otoku, u uskim uličicama, među kamenim kućama koje su danas mnoge apartmani, te nizu ribarskih barki u lučici, ali i mirisom – u kojem se miješaju sol, rogač, borovi, hrast, prava idila za osjetila gosta. I brzo se stiže, brodom iz Zadra je vožnje manje od pola sata. Do mjesta se iz susjednog Preka, gdje pristaje trajekt, može i pješice, a tko je u ovom dijelu Dalmacije, oko Zadra, itekako ima što vidjeti na otoku Ugljanu. Drugačije je to, više mediteranski nego ostala mjesta koja su poredana jedno do drugog, tamo preko na obali. U Kali se isplati zaviriti, makar i na jednodnevni izlet... I cijene su – kakve bi trebale biti. Pristupačne.
90% mjesta sa liste je čisti beton do mora. Nigdje u blizini mjesta zaštićena zelena zona ili parkovi ili zelenog pojasa uz more.