Hrvatski autoklub objavio je rezultate ankete o prometnim znakovima,
provedene u sklopu programa EuroTest. Projekt “Prometni znakovi”
proveden je ljetos putem telefonske i internet ankete, u kojima je
sudjelovalo više od 16 tisuća europskih vozača iz 16 zemalja. Cilj je
ankete postizanje globalne standardizirane prometne regulacije, odnosno
da prometni znakovi i signalizacija vozačima olakšavaju putovanje.
Glavni rezultati ankete pokazuju da su vozači jasni oko razloga
zbunjenosti i odvlačenja pažnje u vožnji: reklamni panoi (billboardi)
natječu se za pažnju vozača s prometnim znakovima, dok sami znakovi u
europskoj cestovnoj mreži prikazuju previše informacija opterećujući
vozače i smanjujući im vrijeme potrebno za donošenje odluka. Zanimljivo
je i kako vozači više vjeruju prometnim znakovima nego navigacijskim
sustavima. Općenito, vozači su i dalje zbunjeni znakovljem umjesto da
ih ono vodi, što je potencijalna opasnost za razinu sigurnosti.
Svaki četvrti vozač u Europi koristi navigacijski sustav. Tako se u
Belgiji, Luksemburgu i Nizozemskoj svaki drugi vozač koristi
navigacijskim sustavom, a u Hrvatskoj, Sloveniji i Španjolskoj tek
svaki osmi. Više od 80 posto sudionika istraživanja diljem Europe
potvrdilo je da više vjeruju prometnim znakovima ako navigacijski
sustav i prometni znak daju kontradiktorne informacije.
Ploča uz piktogram također ima važnu ulogu u putokazima. Simbol koji se
koristi za “centar grada“ u južnoeuropskim zemljama jedva je
prepoznatljiv vozačima u većini zapadnoeuropskih i u sjevernim
europskim državama. Tri četvrtine njemačkih vozača nije upoznato sa
simbolom.
Slično istraživanje koje je EuroTest proveo 2005. godine pokazalo je da
91 posto europskih vozača želi usklađene prometne znakove u Europi, što
potvrđuju rezultati novih anketa. Ovo područje definirala je 1968.
godine Bečka konvencija o prometnim znakovima, a potpisalo ju je 56
država u svijetu. Ipak, europska stvarnost ocrtava drugačiju sliku te
konvencija zaostaje za potrebama vozača.
Reklamni panoi su dosadni
Više od 8 tisuća vozača ispunilo je upitnik na internetskim stranicama 14 autoklubova. Prema mišljenju vozača, putokaza ima previše i postavljeni su na loše vidljivim mjestima, što je glavni razlog zašto se vozači izgube u nepoznatom okruženju. Također, reklamni panoi često zaklanjaju znakovlje, pa ih se često teško vidi ili pročita. Putokazi koji su postavljeni na loše vidljivom mjestu pokazali su se posebno problematičnima u Italiji i Španjolskoj, gdje se više od 50 posto sudionika žalilo na njih. Drugi su negativni aspekt reklamni panoi koji privlače pozornost vozača te u Francuskoj, Sloveniji i Italiji više od 50 posto vozača takvu situaciju smatra dosadnom, a u Hrvatskoj više od 60 posto.