EUROTEST U anketi o prometnim znakovima sudjelovalo je 16 tisuća vozača iz 16 zemalja

Loši znakovi zbunjuju vozače

10.11.2008.
u 12:33
Pogledaj originalni članak

Hrvatski autoklub objavio je rezultate ankete o prometnim znakovima, provedene u sklopu programa EuroTest. Projekt “Prometni znakovi” proveden je ljetos putem telefonske i internet ankete, u kojima je sudjelovalo više od 16 tisuća europskih vozača iz 16 zemalja. Cilj je ankete postizanje globalne standardizirane prometne regulacije, odnosno da prometni znakovi i signalizacija vozačima olakšavaju putovanje.

Glavni rezultati ankete pokazuju da su vozači jasni oko razloga zbunjenosti i odvlačenja pažnje u vožnji: reklamni panoi (billboardi) natječu se za pažnju vozača s prometnim znakovima, dok sami znakovi u europskoj cestovnoj mreži prikazuju previše informacija opterećujući vozače i smanjujući im vrijeme potrebno za donošenje odluka. Zanimljivo je i kako vozači više vjeruju prometnim znakovima nego navigacijskim sustavima. Općenito, vozači su i dalje zbunjeni znakovljem umjesto da ih ono vodi, što je potencijalna opasnost za razinu sigurnosti.

Svaki četvrti vozač u Europi koristi navigacijski sustav. Tako se u Belgiji, Luksemburgu i Nizozemskoj svaki drugi vozač koristi navigacijskim sustavom, a u Hrvatskoj, Sloveniji i Španjolskoj tek svaki osmi. Više od 80 posto sudionika istraživanja diljem Europe potvrdilo je da više vjeruju prometnim znakovima ako navigacijski sustav i prometni znak daju kontradiktorne informacije.

Ploča uz piktogram također ima važnu ulogu u putokazima. Simbol koji se koristi za “centar grada“ u južnoeuropskim zemljama jedva je prepoznatljiv vozačima u većini zapadnoeuropskih i u sjevernim europskim državama. Tri četvrtine njemačkih vozača nije upoznato sa simbolom.

Slično istraživanje koje je EuroTest proveo 2005. godine pokazalo je da 91 posto europskih vozača želi usklađene prometne znakove u Europi, što potvrđuju rezultati novih anketa. Ovo područje definirala je 1968. godine Bečka konvencija o prometnim znakovima, a potpisalo ju je 56 država u svijetu. Ipak, europska stvarnost ocrtava drugačiju sliku te konvencija zaostaje za potrebama vozača.


Reklamni panoi su dosadni

Više od 8 tisuća vozača ispunilo je upitnik na internetskim stranicama 14 autoklubova. Prema mišljenju vozača, putokaza ima previše i postavljeni su na loše vidljivim mjestima, što je glavni razlog zašto se vozači izgube u nepoznatom okruženju. Također, reklamni panoi često zaklanjaju znakovlje, pa ih se često teško vidi ili pročita. Putokazi koji su postavljeni na loše vidljivom mjestu pokazali su se posebno problematičnima u Italiji i Španjolskoj, gdje se više od 50 posto sudionika žalilo na njih. Drugi su negativni aspekt reklamni panoi koji privlače pozornost vozača te u Francuskoj, Sloveniji i Italiji više od 50 posto vozača takvu situaciju smatra dosadnom, a u Hrvatskoj više od 60 posto.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr