Zašto čitatelji ne vole, pa i najmanje, pretjerivanje u tekstu ili naslovu

'Nabrijavanje' se ne isplati

12.06.2007.
u 16:56
Pogledaj originalni članak

Pretjerivanje u životu, pa onda ni u novinarstvu, nije dobro, ponekad je smiješno, ponekad neukusno, ponekad vodi u laž. Urednici i novinari – oni skloni pretjerivanju – služe se time ne bi li nešto naglasili ili nešto učinili zanimljivijim nego što jest, a istodobno, nemaju pravu sliku što o tome misle čitatelji. Stoga evo nekoliko primjera, kako to novinari vole reći, nabrijanih naslova i priča.

Početkom svibnja zagrebački je gradonačelnik pustio u promet Domovinski most i pritom rekao kako neki za most “kažu da je najveći...”.  Naravno, novinari gotovo svih medija ovu zgodno zamotanu izjavu pretvorili su u “najveći most u Hrvatskoj”. Svi znamo da je Krčki most sa svojih 1450 metara duži od Domovinskog sa 840 metara, ali javili su se mudraci koji, da bi opravdali laž i neznanje, počinju objašnjavati kako je površina Domovinskog veća od Krčkog, pa je zato on najveći iako nije najduži.

Na naslovnoj stranici ovog lista prije mjesec dana objavljen je veliki naslov “Bush 8. lipnja u Hrvatskoj?” Istina s upitnikom, ali je iz teksta bilo sasvim jasno da je riječ o kalkulaciji, više o želji. A dobro se zna kako se planira put američkog predsjednika. Ako bi se i mogao negdje iznenada pojaviti, onda tu tajnu novinari ne bi mogli probiti. Prošle nedjelje Bush je bio u Albaniji, a nije skrenuo ni do svojih vojnika na Kosovu.

Zar nije naivno pretjerivanje u naslovu na posljednjoj stranici “Krava Uschi porazbijala pola Hannovera”, a onda u podnaslovu objašnjenje kako je nastala šteta procijenjena na 25.000 eura, pa se čitatelj pita koliko to onda vrijedi Hannover. Ili nadnaslov “Europski parlament odlučio aklamacijom” iznad glavnog naslova teme kako bi Hrvatska mogla u EU prije 2009. godine.

Istina je da su parlamentarci digli ruku za takav prijedlog, a da su ga prihvatili aklamacijom značilo bi da su mu klicali. Drukčiji primjer uredničkog pretjerivanja objavljen je prije dvadeset dana na posljednjoj stranici, a čitatelj mi piše: “Sadržaj napisa, koji vam prilažem, ne spada u vaš i naš list, a sama ilustracija teksta svojim neukusom šokirala me i zgranula...” 

Riječ je informaciji pod naslovom “Kuhar prijatelja razrezao na 11 dijelova i razbacao ih po groblju”, a tekst je ilustriran fotografijom čovjeka u mesarskoj odjeći koji reže meso. Sigurna sam da je riječ o pravom mesaru i životinjskom mesu. Čitatelj je, dakako, debelo u pravu. U najmanju ruku neukusno i netočno,  morbidno i, najvažnije, nevjerodostojno.

Pogledajte na vecernji.hr