Trgovine namještajem proživljavaju teške dane, režu se troškovi, radna
snaga, broj prodajnih mjesta, plaće... To i ne iznenađuje s obzirom na
to da je drvna industrija bila još u 2008. godine prva na udaru
recesije. A koliko je dubina krize dramatična, govori podatak da se čak
90 posto namještaja koji proizvedu domaće tvornice izvozi, a izvoz je
podbacio čak 40 posto!
– Tvornice drva i namještaja koje izvoze svoje proizvode na inozemna
tržišta na životu održavaju jedino HBOR i državni poticaji za izvoz –
kaže Šime Svetina, direktor DIP-a Novoselec.
Tijekom 2008. HBOR je za potrebe izvoznika odobrio 3,9 milijardi kuna
kredita. U četiri mjeseca 2009. godine za financiranje izvoza odobreno
je 1,8 milijardi kuna, a od toga je za program izvoza odobreno 1,7
milijardi kuna. Unatoč svemu tome, drvni prerađivači gube bitku s
ostalim zemljama u kojima je devalvirala nacionalna valuta i koji su
znatno jeftiniji.
Prodaja namještaja u Hrvatskoj pala je 20 posto u odnosu na lanjsku
godinu, a kako je domaćim proizvođačima promet pao 40 posto i na
domaćem tržištu, trgovci očito prodaju više uvoznog namještaja. Ponuda
namještaja u stopu je pratila građevinski boom. Kada je stala
stanogradnja, počela je padati i prodaja namještaja.
– Promet je pao 20 posto. Vjerojatno će lipanj i srpanj donijeti malo
optimizma jer počinje namještanje apartmana, no ne znam što će se
događati na jesen – kaže Mira Migić, direktorica u Alto tradi, tvrtki
koja je počela racionalizaciju svojih prodajnih mjesta.
Zatvoren je dućan na Velesajmu. Veletrgovina namještajem Kenda donekle
je izuzeta iz negativnog trenda ili je on ublažen. U drvnoj branši kažu
da će se velike trgovačke kuće s namještajem izvući, no malim trgovcima
prijeti bankrot i zatvaranje.
Ipak, iskrica nade dolazi sa sezonskom liberalizacijom rada nedjeljom.
Direktorica marketinga u Kiki Nataša Čupek vrlo je optimistična zbog
radne nedjelje.
– Očekujemo povratak kupaca i onaj broj koji smo imali prije nego što
je ukinut rad nedjeljom. Nikad kasnije nismo uspjeli nadoknaditi taj
promet ostvaren nedjeljom, pa se nadamo velikoj frekvenciji kupaca
unatoč recesiji. Za njih smo se spremili, uveli mnoge novosti i akcije
– kaže N. Čupek.
Oaza namještaja zbog recesije postala pustara
Paviljon 12 Zagrebačkog velesajma godinama je bio oaza za kupce, ali i prodavatelje namještaja. No, s krizom su uglavnom manji saloni počeli zatvarati svoja vrata – što zbog visokog najma, što zbog velikih gubitaka zbog minimalne prodaje. U nekoliko mjeseci, gotovo polovica salona zaključala je vrata, a ista budućnost čeka i ostale koji trenutačno nude različite popuste na svoje asortimane ne bi li privukli kupce, a na rasprodaje izložbenih primjeraka naići ćete na svakom koraku.