U POVODU

Naša gola istina

12.12.2008.
u 16:41
Pogledaj originalni članak

Da nije skandala s Kiklopom, mnogi ne bi ni znali da je Nives Celzijus napisala knjigu. Ni da je to u Hrvatskoj najprodavanija knjiga. Poslije lakrdije s uskraćenom joj nagradom, znamo to, i puno više. Da se žiri pulske nagrade držao pravila i kriterija i u svečarskom raspoloženju predao joj nagradu, Nives Celzijus bi bila i službeno inicirana u književnicu. Kako je inicijacija izostala, autorica najprodavanije hrvatske knjige ući će u literarni red mimo takvog ceremonijala. Na radost svojih čitatelja i gledatelja i na podsmijeh i frktanje „hrvatske kulturne javnosti“.

Nakon pulske i hrvatske komedije s Kiklopom pojavilo se i pitanje o smislu književnosti. Kao, to je kraj književnosti! Kao došlo se do dna. E, pa nije. Nives Celzijus nije došla niotkuda. Došla je iz našega mentalnog i intelektualnog miljea, iz našega vremena. A to su okoliš i era u kojima je banalizacija već dugo konstanta. Na djelu je svojevrsna elektronička rebarbarizacija. Ali ne može se za stanje duha – u kojemu Nives Celzijus može dobiti Kiklopa - okriviti samo globalizaciju i sve svesti „na import stranih utjecaja“. Ima tu puno i „domaće proizvodnje“.

Big Brother, Exploziv, Exkuziv, Red carpet i Rizi-bizi... naša su svakodnevica. Oni su čak i tzv. masovnu kulturu kod nas pretvorili u masovnu nekulturu. U Hrvatskoj opće postmodernističko relativiziranje svih vrijednosti postaje načinom ponašanja, a da je sve jednako vrijedno, odnosno nevrijedno, pravilom. Pa tako i u književnosti. Onoga trenutka kad je književna alternativa iz književne subkulture, bez ozbiljnog akademskog protivljenja, prevedena u etabliranu književnost pa čak postala i literarnom avangardom, sve je postalo moguće.

Pa i da netalentirani, literarni nevježe i kojekakvi diletanti postanu „moderni autori“. Po sistemu – danas ja hvalim tebe, sutra ti mene, stvorena je zasebna pajdaška književnost. Stvorio ju je svojevrsni medijski klan, novinara i književnih kritičara. Ako je netko bio članom tog „tajnog društva“ mogao je biti i nedaroviti bedak, a javno biti promaknut u novu književnu veličinu. Da se i Nives Celzijus spajdašila s tim klanom ne bi bilo nikakve graje, nastale nakon pulskog presedana. Njezina bi „Gola istina“ dobila Kiklopa, a ona na prigodnom literarnom domjenku promovirana vjerojatno u „zrelu autoricu“.

U vremenu svakovrsnog relativizma, pa i moralnog nihilizma, rjeđe je bilo da književnu nagradu dobije netko tko je zaslužuje, a češće netko tko je ne zavređuje „ali je naš“. U društvu poremećenih vrijednosti, gdje je kriterija sve manje, ili su sve niži, Nives Celzijus nije iznenađenje. Ona je paradigma „duha vremena“. Ne dati njoj danas Kiklopa, znači – sutra ga dati nekome sličnom.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr