AKCIJE Umjetnički par Christo i Jeanne-Claude svojom izložbom u prirodi Central Park pretvorio u svjetsko kulturno i društveno središte

New York dobio sedam i pol tisuća vrata za izlaz iz straha

Foto: import
New York dobio sedam i pol tisuća vrata za izlaz iz straha
19.02.2005.
u 16:32
Pogledaj originalni članak

Ostvario se naš umjetnički san. Punih 26 godina čekali smo današnji dan. Central Park će sljedećih 16 dana biti kulturni centar svijeta. Prošetajte kroz našu izložbu u prirodi i dišite punim plućima jer New York je opet sretan, smije se i živi bez straha. Tim je riječima svjetski poznati umjetnički par Christo i Jeanne-Claude u subotu ujutro, 12. veljače, u New Yorku, uz nazočnost gradskih vlasti i brojnih umjetnika, građana i turista, otvorio svoju umjetničku instalaciju u Central parku pod imenom "The Gates: Central Park, New York, 1979.-2005."

Veza Bloomberg
Umjetnici su uložili više od 20 milijuna dolara vlastita novca u gradnju 7500 narančasto obojenih željeznih konstrukcija nalik na velika vrata na kojima su obješene istobojne zavjese. "The Gates" teži 5300 tona željeza i aluminija, a nakon zatvaranja te galerije na otvorenom izlošci će biti reciklirani, neće o njima ostati nikakvih materijalnih dokaza, osim snimaka, fotografija i uspomena milijuna posjetitelja. Narančasta umjetnička vrata su uredno posložena kroz Central Park u dužini od 36 kilometara. Gledana s visina newyorških nebodera, instalacija izgleda romantično. Svi se slažu da je najvećem newyorškom parku dala živost kakvu taj prostor još nikad nije imao.

Kad su prije četvrt stoljeća umjetnički i bračni par Christo i Jeanne-Claude pokušali prvi put realizirati svoju originalnu ideju umjetničke instalacije u Central Parku, gradski su političari reagirali vrlo konzervativno procjenjujući da moderna umjetnost takvog tipa nije prikladna za gradski park. Od 1981. godine na molbu za takvo korištenje najpoznatijeg američkog parka nijedan se gradonačelnik New Yorka nije usudio pozitivno odgovoriti.

Kad je za newyorškog gadonačelnika izabran naš prijatelj Michael Bloomberg, znali smo da se čekanje isplatilo priznao je Christo. Prošle je godine Bloomberg molbu umjetnika prihvatio, zaključivši da će upravo umjetnički perfomans pomoći New Yorku da se probudi iz zimskog sna i straha od terorista te ljude izvući iz stanova i okupiti ih u njima najdražem parku. Sudeći po ispunjenosti hotela ili zaposlenosti taksista i restorana, gradonačelnik je napravio i pravi poslovni potez. New York je u subotu nakon otvaranja "The Gatesa" izgledao kao grad iz dobrih starih vremena kad su se teroristi mogli gledati samo u lošim akcijskim filmovima.

"Ljudi su opet nasmiješeni, a dobre se vibracije osjećaju cijeli tjedan", komentiraju u The New York Timesu. Izbor narančaste bio je pun pogodak jer potiče na meditaciju i refleksiju...

Omotali Reichstag
Lisa Philips, direktorica newyorškog New Museum, organizirala je na dan otvaranja izložbe na 51. katu nove zgrade Time Warner jutarnji koktel za poznate umjetnike i novinare, koji su s prozora nebodera mogli pratiti kako Christo i Jeanne-Claude otvaraju "Vrata" odmotavajući jedna po jedna. Osobito su se Lisi svidjele riječi Christa i Jeane-Claude da "jedna vrata nisu umjetnički rad, a nisu to ni dvoja vrata. Ali 7500 narančasto obojeih vrata u Central Parku to jest umjetničko djelo."

Njih dvoje u proteklih su dvadesetak godina iznenađivali ili zbunjivali ostvarivši 19 svojih projekata diljem svijeta. Na Floridi su ružičastom svilom omotali nekoliko desetaka otočića, spektakularno su umotali i berlinski Reichstag i najstariji most Pont Neuf u Parizu, u Japanu su u divljini postavili tri tisuće plavih i žutih kišobrana... Christo i Jeanne-Claude rođeni su istog dana 13. lipnja 1935. godine. Ona u Casablanci u Maroku, a on u Bugarskoj. Upoznali su se 1958. godine u Parizu i otad su nerazdvojni.

Teško bismo mogli živjeti jedno bez drugoga. U lipnju ćemo zajedno navršiti 140 godina. Ljubav se ne može kupiti. Kao ni ovaj naš projekt u Central Parku. Nitko ga ne posjeduje, nitko ne može naplatiti ulaznice. Ni mi koji smo stvorili "Vrata" kažu umjetnici.

SIGURNOST GRAĐEVINA

Hrvatski građevinski inženjer: Zgrade izgrađene u ovom razdoblju su najkritičnije. Gradile su se bez adekvatnih projektnih obrada

"Zabrinjavajuće je da do ovog urušavanja nije došlo uslijed elementarne nepogode kao što smo imali potrese u Zagrebu i Petrinji niti obilnih oborina kao što je bio slučaj u Valenciji, Jablanici u BiH ili u Bologni. Nije bilo niti velikih oborina, snijega, niti jakog utjecaja vjetra ili temperature, a nadstrešnica se ipak urušila i izazvala veliku tragediju."

Pogledajte na vecernji.hr