Nije čudno da su u okvirima glavne biennalske teme odnosa umjetnosti,
odnosno glazbe i politike glazbeno-scenska djela bila glavna
preokupacija festivalskog programa. Tu se ona jasnije vidi, premda ne
treba zanemariti tzv. instrumentalne ponegdje s vokalima – od stare
Schönbergove “Ode Napoleonu” do skladbe “Jasenovac. Hrvatska
priča” Mladena Tarbuka.
“Umjetnost uvijek jest, uvijek je bila i bit će – politička. Čak i onda
kada se pravi da to nije. Tada je umjetnost naročito politička, jer
podupire ono što postoji...”, zapisano je uz izvedbu multimedijske
izvedbe “oratorijskog scenarija” “Zilverstadt/Srebrenica” Mire
Dobrowolnog. Inteligentnom, nimalo pamfletističkom predstavom
podsjećanja na jednu tragediju, na pokolj i današnji tako lak zaborav.
Puno su neizravnije bile druge glazbeno-scenske predstave koje će nešto
govoriti kroz dugočasni i sjajno uređeni komercijalizirajući “Cirkus”
Juryja Everhartza. Tu je i ambiciozni projekt “Jug” talijanskoga Teatra
Fanny&Alexander i sto puta iskušano stavljanje gledatelja u položaj
zatočenika na podu i u potpunome mraku istrebljivačkog logora. Sve kroz
opciju Dorothy iz “Čarobnjaka iz Oza”. Ili pak obraćanje samo i samo
ljubavi u atraktivnim “Love Songs” Ane Sokolović...
Pred sam kraj, uoči jučerašnjega zadnjeg dana s praizvedbom “Procesa”
Berislava Šipuša i Staše Zurovca u izvedbi baletnog ansambla riječkoga
HNK, bio je i već legendarni koreograf József Nagy u
koreodramskom projektu “Shobogenzo/Šobođenzo”, “Vidoviti putovi”, u
kojemu se vještinom šamana obraća svetoj knjizi japanskoga budizma.
U tehnički nedodirljivoj izvedbi “Vidovitih putova” Nagyja i
Cécile Loyer na tragu kulturnih tradicija ponajprije Istoka, a
onda i Zapada, plesačko motrište zacijelo je bolje od onog šturog i
navodno zamamljujuće zavodljivoga glazbenog, koje je samo u funkciji
plesa, premda su tu izvrsne improvizacije sasvim iznimne
kontrabasistice Joëlle Léandre uz udaraljkaša Ákosa
Szelevényija.
Od spomena 'Srebrenice' do istočnjačkih 'Vidovitih putova'
Gdje je danas Oliver Mlakar? Živi na selu, a radi i u 90. godini
Za sebe kaže kako nije klasičan penzioner jer nije 'zasjeo' uz televiziju i telenovele. Obavezno gleda Dnevnik i povremeno sportske prijenose, a projekte na kojima radi pomno bira.
Smrznute ptice padale su s neba, drveće je pucalo od mraza, a stotine tisuća ljudi je umrlo: Nitko ne zna zašto
Čak su i mediteranske luke poput Marseillea bile okovane ledom. Drveće je pucalo od mraza, a crkvena zvona su se lomila. Seljaci su pronalazili svoje kokoši smrznute na granama gdje su spavale
Hitnjaci se dirljivom porukom oprostili od kolegice Mirele: 'Mnogi danas žive zbog tebe'
Iako će biti teško nadomjestiti prazninu u srcima njezinih kolega, ostaje zahvalnost za svaki trenutak proveden s njom: "Zahvalni smo što smo bili dio tvog života, a tebi Mirela hvala što si bila dio nas!"
Je li ovakva ambalaža put prema čišćoj budućnosti?
U svijetu koji se suočava s rastućim izazovima klimatskih promjena, briga o okolišu postala je ne samo odgovornost nego i ključni imperativ za tvrtke.
Stakleni stropovi i ljepljivi podovi: kako nevidljive prepreke koče napredak žena
Metafore poput "staklenog stropa", "ljepljivog poda" i "potrgane prečke" već su dugo prisutne u jeziku kada se govori o rodnoj neravnopravnosti u poslovnim strukturama.