Nakon što su im punih deset godina cvjetale ruže, a Hrvatska se
pretvorila u masovno gradilište šoping-centara, trgovcima su tek sada
kune počele značajnije istjecati iz prsta. Od početka godine prodaja u
trgovini na malo pala je 17 posto u odnosu na isto razdoblje 2008., a
ako se ostvare procjene ekonomista, ovogodišnji manjak u blagajnama
odgovarat će vrijednosti jednog mjesečnog prometa iz 2008. godine.
Tri pokretača zakazala
Analitičari RBA procjenjuju da će ove godine promet u maloprodaji
realno pasti 8,4 posto, jer Hrvati još od sredine prošle godine manje
troše. Sandra Švaljek, ravnateljica Ekonomskog instituta, procijenila
je da će osobna potrošnja zaroniti visokih 5 do 6 posto, što će i
dovesti do pada BDP-a od najmanje 3 posto jer gospodarstvo nema na
temelju čega rasti ako padaju tri najvažnija pokretača rasta, a to su
osobna potrošnja, izvoz i investicije.
– Osobna potrošnja čini gotovo 60 posto našeg BDP-a te se svako njeno
posrtanje automatski očituje i na ukupnom gospodarskom rastu – navodi
Marko Škreb u najnovijim prognozama PBZ-a. Dr. Ivan-Damir Anić,
analitičar Ekonomskog instituta, kaže da se pad dogodio pod utjecajem
niza faktora, od globalne financijske krize, negativnih gospodarskih
kretanja u Hrvatskoj, promjene ponašanja potrošača, do uvođenja neradne
nedjelje.
Velik utjecaj ima i smanjeno kreditiranje. – Imamo pune trgovačke
centre, a malo kupaca koji stvarno kupuju – kaže dr. Anić.
Idu kruh i slastice
Građani su bitno promijenili potrošačke navike. Prodaja motornih vozila
prepolovljena je, ali još uvijek se ne štedi na hrani. Trgovine koje
prodaju hranu pale su minimalno u odnosu na druge (oko 2 posto), dok
kozmetički proizvodi, jednako kao i medicinski, imaju lagano povećanje.
Kriza nije okrznula jedino kruh, pecivo, tjestenine i slastice, kojih
se prodaje 10 posto više. Poskupljenje cigareta utjecalo je na rast
prometa duhanskih proizvoda. Proizvođači alkohola, sokova i voda drugi
su veliki gubitnici u krizi jer je prodaja pića pala 30 posto prema
ožujku lani, a u prva tri mjeseca 22 posto.
Namještaj i drugi proizvodi za kućanstvo zadržali su pozicije, ali
prodaja električnih aparata za kućanstvo pala je za petinu. Odjevni
predmeti i obuća imali su lošu realizaciju u ožujku (13 posto pada),
ali prvo tromjesečje donijelo im je tek 7 posto smanjenja. – Vjerujemo
da će pad kupovne moći, kao i smanjena sklonost potrošnji građana ipak
potaknuti proizvođače i trgovce, kod nas tradicionalno nesklone tomu,
na spuštanje marži s ciljem ublažavanja pada prihoda – navodi Škreb.
Pala kupovna moć nakon zaustavljanja kreditne ekspanzije
Vučić: Ozbiljno se naoružavamo. Ne želimo da nam se ponove 1995. i 1999. Hrvatska nam nije neprijatelj
"Mi nikoga nećemo napadati, ali da nikome ne padne napamet da ponovo izvrši agresiju na našu zemlju", istaknuo je Vučić. Priznajući da je Hrvatska razvijenija država, Vučić tvrdi da Srbija raste puno brže od zapadnog susjeda i da se ta razlika smanjuje
FOTO Ovo su najbolji rabljeni auti koje možete kupiti
Budući da je registrirani vozni park gotovo identičan u cijeloj Europi, ovi su podaci relevantni i za druge europske kupce koje zanima pouzdanost rabljenih automobila
Radila je na kruzeru samo za odrasle: 'Ono što se događa u crvenoj sobi za mnoge bi moglo biti previše'
‘Unose potpuno nove madrace i postavljaju ih svake večeri s plastičnim prekrivačima i čistim plahtama'.
Od studentske ideje do utjecajnog portala: 'Nije bilo bogatih roditelja, nego “ajmo pa kud puklo”
Ivan Šarić i Natko Beck razgovarali o neočekivanoj temi važnoj za sve građane