PODCASTING Najpopularnija nova internetska usluga

Podcasting revolucija: Svatko može kreirati vlastiti radio

Foto: import
Podcasting revolucija: Svatko može kreirati vlastiti radio
20.07.2006.
u 14:33
Pogledaj originalni članak

Prema istraživanju uglednog Nielsena/Net Ratingsa, podcasting je postao toliko popularan da možemo govoriti o eksploziji tog novog medija. Gotovo deset milijuna Amerikanaca, odnosno 6,6 posto ukupnog odraslog pučanstva, u posljednjih nekoliko mjeseci preslušalo je barem jedan podcast.

Riječ "podcasting" nastala je od američke riječi "brodacasting" što znači emitiranje (televizije, radija) i "Pod", što je naziv od milja za Appleov iPod. Podcast je dakle zvučni zapis koji se "emitira" preko interneta, i može se preslušati na računalu, ali i na bilo kojem MP3 plejeru jer je u većini slučajeva zapisan u popularnom MP3 formatu. Podcast može biti bilo što: glazba, DJ set, komentar vijesti, talk show, propovijed ili poslovno izvješće. Može ga kreirati bilo tko: dovoljno je imati računalo, vezu s internetom i jednostavan program za izradu podcastinga većina njih su besplatni. Podcasting je zapravo vrlo sličan radiju, pa ne čudi što su mnoge radiopostaje počele "emitirati" svoje najpopularnije emisije kao podcasting, jer za razliku od radija, podcast možete preslušati bilo kad i bilo gdje dovoljno je da ga presnimite s interneta na svoj MP3 plejer.

Podcasting koristi istu tehnologiju kao blog dnevnički zapis na internetu o kojem se u posljednjih godinu-dvije mnogo govori. Blog se često hvali kao najdemokratičniji oblik izražavanja, jer može ga kreirati bilo tko; neki su čak tijekom uzleta bloga govorili o mediju 21. stoljeća. To se dakako dosad nije dogodilo, a niti neće: većini je brzo dosadila "demokracija" u kojoj svatko može pisati što hoće, a rijetko tko to želi čitati. K tome, kao što većina ljudi radije sluša radio nego što čita knjige, tako je i podcasting vrlo brzo postao popularniji od bloga: prema spomenutom istraživanju, blogovi privlače tek 4,8 posto odraslih Amerikanaca.

Tek nešto manje, četiri posto, odnosno 5,6 milijuna ljudi, više se zanima za video podcasting. Za očekivati je da će video podcasting uskoro postati popularniji od audio podcasting, baš kao što je televizija popularnija od radija; to se još uvijek nije dogodilo samo zato što je video podcasting nešto kompliciraniji, dulje se "skida" s interneta i može se reproducirati samo na onim MP3 plejerima koji mogu prikazivati i video.

Podcasting dakako nije ograničen samo na Ameriku. Samo tijekom svibnja, 4,5 milijuna slušatelja "skinulo" je neki podcast s programa BBC-a pa je britanska javna televizija pokrenula poseban program, MyBBCRadio, koji se sastoji od podcastinga i dodatnih usluga koje su dostupne preko internetskih peer-to-peer mreža. Britanci se mogu pohvaliti i najslušanijim podcastingom svih vremena, polusatnim talk showom Rickyja Gervaisa, zvijezde BBC-ove komedije "U uredu", čija je slušanost s obje strane Atlantika usporediva s gledanošću najpopularnijih TV serija.

Podcasting i blogovi najpopularniji su dakako kod mladih, no te pojave dovele su do povećanja jaza između generacija. Prema istraživanju dječje humanitarne organizacije NCH, dvije trećine roditelja nemaju pojma čime se to njihova djeca bave. U SAD-u i zapadnoj Europi postoji vrlo razrađen sustav za zaštitu djece od "nepoćudnih sadržaja" u filmovima, videoigrama i web stranicama, no većina roditelja ima nikakve ili tek maglovite predstave o novim medijima kao što je podcasting.

Čak i ako nešto znaju o tome, ne znaju ni izdaleka toliko koliko njihova djeca: istraživanje NCH-a pokazalo je da će većina djece u dobi od 11 do 16 godina bez problema zaobići ograničenja pristupa internetu koja im postavljaju roditelji.

Pogledajte na vecernji.hr