GLUMCI I AGENTI U povodu sudskog spora između Gorana Višnjića i glumačke agencije Kvadar istražujemo trebaju li hrvatskim glumcima agencije koje o njima vode brigu

Podjela uloga - u krevetu, za šankom ili preko agencije

Foto: import
Podjela uloga - u krevetu, za šankom ili preko agencije
03.05.2007.
u 19:03
Pogledaj originalni članak

Nedavno je u medijima odjeknula vijest o sudskom sporu između Gorana Višnjića i glumačke agencije Kvadar kojoj Višnjić osporava pravo na postotak honorara koje je dobio za neke filmove te ulogu u seriji "Hitna služba" s objašnjenjem da mu agencija te angažmane nije ni našla. Taj nas je slučaj podsjetio da, osim na taj način, već dugo nismo čuli za postojanje takve vrste agencije u Hrvatskoj pa smo željeli doznati kako kod nas glumci pronalaze sebi angažman. Najčešće po principu "sam svoj majstor" ili po načelu poznanstava, jer rijetki su oni koji posao u Hrvatskoj pronalaze preko agencija. Naime, glumačke agencije kod nas se baš nisu razvile, no iznimka je tvrtka Planet B koja u sklopu svoje reklamne agencije od 2004. ima glumačku agenciju Planet Actors. Ta agencija u arhivi ima 67 glumaca kojima pronalazi različite angažmane. 

Osnovna nam je namjena zastupanje profesionalnih glumaca u traženju angažmana u filmskoj i televizijskoj produkciji te u marketinškoj industriji  kaže Nikolina Majdak, jedna od osnivačica Planeta B.  Intencija agencije jest, među ostalim, pratiti rad mladih glumaca još u vrijeme studija na Akademiji te ih priključivanjem agenciji izravno poduprijeti u samim počecima profesionalnog života i pomoći njihovoj glumačkoj afirmaciji. Planet Actors nudi im uz ostalo savjetovanje u vezi sa svim poslovima koji se tiču video, filmske i televizijske produkcije te pomoć u njihovu pronalaženju, kao i pravni savjet i zaštitu pri sklapanju svih vrsta poslova te vođenje isplata honorara  objasnila je Majdakova.

Među imenima koja se nalaze pod okriljem Planeta B mnogi su poznati glumci, poput Božidara Alića, Svena Medvešeka, Bojana Navojca, Ksenije Marinković, Ane Begić i mnogih drugih. Zvijezda serije "Bibin svijet" Ana Begić kaže da joj rad u agenciji odgovara jer proširuje područje rada na reklame i strane koprodukcije. 


Ana Begić


Odlučila sam se za suradnju s agencijom jer sam shvatila da mi ona može dosta pomoći  rekla je Ana Begić. 

Kada su u pitanju reklame ili inozemne koprodukcije, zainteresirani poslodavci u pravilu se ne obraćaju glumcima, već agencijama. To uvelike olakšava posao i nama i njima. Dobro je da agenciji plaćam postotak samo za poslove koje mi ona pronađe. Za angažmane koje sama sebi pronađem nisam joj dužna isplaćivati postotke  objasnila je.

Pronalaženjem angažmana glumcima bavi se i glumac Božidar Smiljanić, ali ne na isti način kao Planet Actors. On, naime, na internetskoj stranici Netfaces ima arhivu glumaca, statista, manekena i drugih koja redateljima i ostalim zainteresiranima pruža mogućnost angažiranja glumaca. To je organizacija za casting koja surađuje i s drugim agencijama. 

Ovog sam se posla uhvatio kada je Sanja Vejnović zatvorila svoju agenciju. Shvatio sam da redatelji često zaborave na neke glumce, da im treba podsjetnik i zato sam napravio tu internetsku stranicu. No, da bi takva agencija opstala, tržište bi moralo biti puno veće. Vani se održava više od desetak audicija na dan i normalno je da agencije imaju posla  objašnjava Smiljanić koji i sam ima bogato iskustvo u inozemstvu gdje je imao priličan broj uloga u serijama i filmovima. 

Za svoje usluge nemam propisan honorar iako je uobičajeno dati 10 posto. Kada nekome nađem posao, kažem mu da mi da koliko smatra da je u redu. Neki mi daju više, neki manje, a neki ništa. Na žalost, ovih posljednjih ima dosta  potužio se Smiljanić. Problem u Hrvatskoj vidi ne samo u malom tržištu nego i u načinu rada.  Kod nas svi sve znaju ili barem misle da sve znaju. Redatelji se o castingu dogovaraju u krevetu ili za šankom, kako tko može, i ne trebaju im casting-directori i slično. S druge strane, glumci su glupi i kratkovidni i ne shvaćaju potrebu za agentom. To nije osoba koja im samo uzima postotak honorara, ona im diže cijenu, pronalazi posao i brine se o njima  oštar je Smiljanić. S njim se slaže i Sanja Vejnović, glumica koja je među prvima otvorila takvu agenciju, ali ju je nakon nekoliko godina i zatvorila. 


Sanja Vejnović

Kod nas nikada neće uspjeti takva agencija jer je tržište jednostavno premalo  smatra Sanja Vejnović.  Tu sam ideju dobila jer sam kao glumica znala koliko je teško dogovarati se o cijeni i pronalaziti nove angažmane. Zaista je neugodno kada se moraš cjenkati zbog honorara ili sam sebi odrediti cijenu. No, kod nas je uz malo tržište problem i to što su glumci jako teški kada je u pitanju plaćanje usluga agenciji  objasnila je Sanja Vejnović.  Iako nema agenta, glumica Leona Paraminski slaže se sa Sanjom Vejnović da je pregovaranje o honoraru za glumca vrlo neugodan dio posla. 

Mislim da Hrvatska ima premalo tržište glumaca da bi to funkcioniralo  kaže Leona.  No, načelno nisam protiv toga. Zapravo, bilo bi dobro imati nekoga tko će se brinuti da dobijemo što veći honorar ili da nas ne prevare. Nemamo svi razvijene pregovaračke sposobnosti ni veze u svim krugovima pa bi bilo dobro da taj dio posla obavi agencija. No, kako to kod nas jednostavno nije razvijeno, mi se glumci i dalje sami brinemo o sebi.  Bogato iskustvo u Hrvatskoj, ali i izvan nje, ima naš legendarni glumac Relja Bašić. On, naime, već 25 godina ima agenta u Parizu i u Münchenu i vjeruje da svaki glumac treba imati nekoga tko će zastupati njegovo lice i tijelo. 


Relja Bašić

Redoslijed posla kod takvog načina rada puno je normalniji i svrhovitiji  smatra Bašić.  Kod nas se sve radi u posljednji tren i do posljednjeg trenutka ne znaš na čemu si. Vani to funkcionira drukčije. Agent te nazove, kaže što ti nudi i u kojem terminu. Ako te zanima, kaže ti koliki će honorar tražiti za taj tvoj angažman i ako se složiš, to predlaže poslodavcu. Kada on prihvati, dobiješ scenarij nekoliko tjedana, čak i mjeseci unaprijed i stigneš se pripremiti za ulogu. A s druge strane, ne mogu ni opisati koliko je neugodno cjenkati se za vlastiti honorar. Razloge što takav princip rada ne funkcionira u Hrvatskoj Relja Bašić vidi u nepostojanju ugledne agencije koja bi pružala uslugu na visini. 

To je vrlo naporan posao, a kod nas vlada kaos i vrlo je velik broj nezaposlenih glumaca. Također, u radu s agencijama nema muljanja. Ne možeš reći da si slobodan pa onda u posljednji tren kažeš da ti ne odgovara određeno vrijeme jer radiš nešto drugo. Agencije ne mogu predlagati glumce za uloge koje im ne odgovaraju. Sve se mora raditi s redom  rekao je Bašić. Slično iskustvo ima i glumac Aleksandar Cvjetković, nama poznat iz serije "Balkan INC.", a vani poznatiji kao glumac iz serije "Čarolija" i drugih talijanskih produkcija. 

U Hrvatskoj ovaj sustav jednostavno nije razvijen. Vani stvari stoje drukčije. U Italiji se bez agencije ne može raditi ako se misli napraviti ozbiljna karijera. Agencija ti je potrebna da bi te zaštitila od "TV mafije", da bi ti pronalazila poslove te da bi od tebe stvorila glumca  govori Cvjetković i dodaje: 
Protiv sam agencija koje zagovaraju glumce bez kvalifikacija, ali sam za agencije koje će se brinuti o svojim štićenicima. Mislim da je od toga da ti agencija pronalazi posao važnija njezina zaštita. Ona te štiti od štetnih ugovora, zna kretanja na tržištu, uostalom, zna jesi li za neku ulogu ili ne. Iako na ovaj način radi u Italiji, u Hrvatskoj mu poslove nude na račun drugih angažmana. U "Balkan INC." pozvali su ga jer su ga vidjeli u "Čaroliji", a novi film koji snima u Hrvatskoj dobio je na račun serije "Balkan INC.". Iako jedan njegov dan u Italiji stoji kao pet dana u Hrvatskoj, Cvjetković je ipak odlučio još neko vrijeme ostati u Hrvatskoj. 


Marija Škaričić

To je stvar prioriteta  odgovorio je. Iako dobiva poslove i izvan Hrvatske, Marija Škaričić još nema agenta. 
Moglo bi se reći da sam "polučlan" jedne zagrebačke agencije. Prema ugovoru, u slučaju da tu agenciju neka treća strana angažira da nađe glumca ili glumicu za neki projekt, pa mene pozovu na casting i ja, recimo, dobijem ulogu, moram platiti postotak toj agenciji, a ako si sama nađem angažman, ne plaćam ništa. Svoje sam videoisječke poslala nekim ljudima koji kod nas organiziraju uglavnom inozemne castinge i to bi bilo to. Što se pravog agenta tiče, razmišljala sam o tome da ga potražim u inozemstvu, ali još se nisam dovoljno potrudila, možda hoću. To je potpuno drukčija situacija, agent je tamo netko tko tebe zastupa, tko ti praktično traži uloge, upućuje na audicije, ali je vrlo teško naći nekoga kome ćeš biti među prvima na listi  smatra Marija Škaričić i dodaje kako je ulogu u hvaljenom njemačko-švicarsko-bosanskohercegovačkom filmu "Gospođica" dobila zahvaljujući jednoj casting-agenciji koja je s njom kontaktirala na zahtjev švicarskih producenata.

Pogledajte na vecernji.hr