Dugoočekivano otvaranje poglavlja o pravosuđu i temeljnim pravima dobra je prigoda za osvrt na stanje u pravosuđu i odgovor na pitanje je li taj potez EU rezultat njegove ocjene da je baš sada stanje u pravosuđu najbolje u posljednja dva desetljeća. Niti je poglavlje o pravosuđu sada otvoreno isključivo na temelju ocjene stanja u pravosuđu niti je iz tih razloga do sada bilo zatvoreno.
Evo zašto! Ostavljajući po strani evidentan napredak u pojedinim segmentima funkcioniranja pravosuđa i odajući priznanje svima koji su za to zaslužni, s aspekta potreba hrvatskih građana te poglavito hrvatskog gospodarstva još uvijek smo svjedoci apsolutno nedovoljnog stupnja njegove efikasnosti, dugotrajnih sudskih postupaka, nedovoljnog stupnja odgovornosti pravosudnih dužnosnika, nepotizma, korupcije, izostanka jasnih stručnih i moralnih kriterija pri imenovanju kandidata i napredovanju u službi, sveprisutnog i intenziviranog nastojanja izvršne vlasti da što više kontrolira sudbenu, a to nije put k neovisnom, pravednom i efikasnom prvosuđu.
Kako onda objasniti ovaj potez EU? Kao i sve druge prije njega, kao proizvod političke kuhinje! Po pricipu batine i mrkve, nakon zanovijetanja s topničkim dnevnicima i kočenja procesa pristupanja Hrvatske EU, na redu je mrkva. Neka i drugi kandidati s područja bivše Jugoslavije vide da se bezrezervna kooperativnost i poslušnost u slaganju kockica na Balkanu isplati.
Ne dijelim optimizam premijerke i ne mislim da je ovo “zadnjih sto metara”. Ne vjerujem da će EU žuriti s ulaskom Hrvatske. Nije jasno zašto bi EU u redove članica uzeo jednu potencijalnu “Grčku”. Optimisti koji Hrvatsku u EU vide već 2012. godine nisu samo optimisti nego prije svega naivci! Vrata mogu biti godinama odškrinuta, a mogu se i zalupiti! Dovoljan je propuh! Europski birokrati ko papige ponavljaju: “Sve ovisi o vama!” Ali ako malo bolje pogledate u “staklenu kuglu”, jasno ćete vidjeti da sve ovisi o njima! Uvijek se može pojaviti neka nova Karla, neki novi Bramertz.
Uvjek se može kazati da nedostaju neki novi topnički dnevnici, stanje ljudskih prava i manjina može se naglo pogoršati. Da su međunarodnu zajednicu uistinu zanimali neovisnost sudstva i principi na koje nas stalno podsjeća, ne bi mirno promatrala retrogradni proces od 2000. godine naovamo. Naime, ono što je koalicijska vlast 2000. godine učinila na području pravosuđa imalo je elemente kontrarevolucije.
Međunarodna zajednica dopustila je da se promjenom Ustava smjenjuje predsjednik VSRH, da se prije isteka mandata smjenjuju predsjednici sudova, da ih izvršna vlast imenuje, da tijelo koje sebe naziva Ustavni sud RH, a ostavlja dojam da radi po napucima politike, ni nakon desetljeća ne donese odluku o tim sramotnim i protuustavnim događajima.
Može li Hrvatska s takvim Ustavnim sudom u EU? Od brzog ulaska u EU puno me više zanima kada će Hrvatska imati Ustavni sud u koji će se moći pouzdati i građani, a ne samo politika!
Cijelo vrijeme se ponavlja da EU govori da sve ovisi o nama.A to znaci,da je Hrvatska ta zadnja granica izmedu Balkanskih zemalja i EU.Svi izgovori u Hrvatskoj da EU trazi jos nesto ,ustvari je samo zavlacenje onih ipregovaraca iz Hrvatske.To javnost nezna sto oni u stvari pregovaraju?Isto tako smatram da sve ove posjete naseg predsjednika po Balkanu,uzurbano rade kako bi se najvjerojatnije u Hrvatskoj politici i u vrhu opredjelili za EU ili Balkan.Ubrzo cemo vidjeti sto su nam skuhali,iako ja mislim da je nasa politika preblaga i da trebamo biti jako oprezni sa Srbijom.Slusala sam jednog politologa iz zemlje EU koji je dobro upucen u Balkan i zasigurno ljudi koji vode pregovore oko ulaska u EU nerade to kako treba.Sve mi se cini da ce i ovaj put Hrvati biti prevareni.