GLUMAČKI HONORARI Otkad se u Hrvatskoj snimaju serije i sapunice, hrvatski glumci mogu i te kako dobro zaraditi

Porast dramske produkcije: Raj za glumce!

Foto: import
Porast dramske produkcije: Raj za glumce!
20.10.2005.
u 11:29
Pogledaj originalni članak

Otkad su se počele snimati domaće sapunice i humoristične serije, guštaju gledatelji ali i glumci. Nakon petnaestak godina vrlo mršave filmske produkcije napokon mogu mnogi snimati, premda samo neki dobro žive od toga posla. Honorari, naime, za uloge u serijama i sapunicama kreću se od stotinjak do 1500 eura po epizodi, naravno, ovisno o veličini uloge i producentskoj kući koja potpisuje proizvod. Skrivajući se iza "poslovne tajne" ni producenti ni glumci ne žele otkriti točne iznose honorara.

Neslužbeno doznajemo da su među najbolje plaćenim glumcima Rene Bitorajac i Tarik Filipović koji su zaradom 1500 eura po epizodi dotakli "plafon" cjenika, a slijedi ih Goran Navojec koji po epizodi inkasira 1400 eura.
- Malo nas je koji se možemo ozbiljno osloniti na honorare od serija i filmova - priznaje Navojec.

- Vjerujte, moj honorar je niži od onoga što se priča - tvrdi Tarik Filipović - pa čak nisam siguran da sam među najbolje plaćenim glumcima u "Bitangama i princezama". Ali, novac me nije privukao toj seriji nego to što je smatram jednom od trenutačno najboljih. Da ne igram u njoj, gledao bih je redovito - kaže Tarik.
Zaradom od 800 do tisuću eura po epizodi mogu se pohvaliti Daria Knez, Mila Elegović-Balić, Bojana Gregorić i Hrvoje Kečkeš. Nešto manje, 500 eura po epizodi zarađuje Zlatan Zuhrić Zuhra.

Iako je temeljna jedinica u cjeniku glumačkih honorara dan snimanja, velike uloge koje se provlače cijelom serijom ili sapunicom plaćene su paušalno, a prosječni su paušali oko 30 do 40 tisuća eura. Po danu su plaćeni epizodni glumci i oni koji gostuju u samo nekoliko epizoda. Usporedbe radi, isto pravilo vrijedi i za glavne uloge u filmovima. Cijena glumačkoga rada po danu snimanja filma u prosjeku je oko 500 eura, dok je "plafon" cijene glavnih uloga u prosjeku do 20.000 eura. Naravno, postoje i izuzeci od tog pravila, pa zvijezda može dogovoriti i viši honorar.

- Uspoređujemo li honorare, posebno filmske, sa svjetskima, onda nisu visoki - smatra Ivan Maloča, producent Inter-filma koji je i producent serije "Bitange i princeze".
- Ali u hrvatskim uvjetima ili u odnosu na susjedne zemlje govorimo o dobrim honorarima - objašnjava Maloča.

Usto, Ivan Maloča smatra kako glumci mnogo više mogu pregovarati oko cijene glavne ili velike filmske uloge jer u filmu, zbog njegovih umjetničkih vrijednosti, angažiraju se oni glumci koji najbolje mogu dočarati lik.
- U serijama, pogotovo sapunicama koje su proizvodi "za široku potrošnju", točna glumačka postava nije toliko bitna, pa i glumci imaju manje "manevarskog" prostora. Zato se može dogoditi da budu potplaćeni - kaže Maloča.

Iako su producentske kuće iz susjedne Slovenije hrvatskim glumcima najdraže jer ne štete na glumcima, ni hrvatski producenti nisu škrti. Potvrđuje to Roman Majetić iz producentske kuće Ava u okrilju koje je lani nastala "Villa Maria", a ove sezone "Ljubav u zaleđu".
- Ako cijeli projekt stoji između 3,5 i 3,7 milijuna kuna, 60 posto toga novca ide na honorare kreativaca, to znači i glumaca i redatelja i scenarista. Osobno bih volio da ljude možemo platiti i više, ali ograničeni smo ostalim troškovima - objašnjava Majetić. Dodaje da se glumački, kao i svi ostali, honorari zapravo dogovaraju sa svakim ponaosob.

- Kvalitetne ljude koji su nam važni za priču nastojimo što bolje platiti - tvrdi Majetić koji smatra da je 300 eura po danu nizak honorar za dobroga glumca.
- Serije i sapunice pripomažu u reguliranju tržišnih uvjeta u teatru - smatra Mia Begović koja je, kako je sama nekoliko puta isticala, zadovoljna što napokon, zahvaljujući sapunicama, može raditi svoj posao i pritom zaraditi.

Naime, poput Zijada Gračića ove sezone u "Ljubavi u zaleđu", ona je lani od "Ville Marije" inkasirala paušal oko 30.000 eura. Oni, međutim, koji misle da je to iznimno visoka svota, smatra Ivan Maloča, griješe.
- Ako podijelite taj honorar s danima snimanja, a ta se sapunica snimala dulje od šest mjeseci, ispada da su glumci koji su dobili taj na prvi pogled visoko honorar, zapravo, bili plaćeni 200, pa čak i manje, eura po danu. Osobno mislim da bi dan snimanja prema kojem se računa paušal ili cijena po epizodi morao biti između 250 i 400 eura. Sve ispod je potplaćeno, sve iznad preplaćeno - kaže Maloča.

Svakako valja naglasiti da se svaka serija ne snima jednako dugo. Primjerice, epizoda "Naše male klinike" snima se dva do tri dana, "Bitanga i princeza" do tri dana, a "Bumeranga" dva dana. Prema tomu onima koji u kraćem roku snime cijelu epizodu i dan ispada skuplji, nego onima koji jednu epizodu snimaju dulje.

- Naša producentska kuća plaća glumce paušalno, pa im dan snimanja ispada jeftinije, ali mi im jamčimo nekoliko mjeseci sigurnoga posla. Usto, naglašavam da smo "Bumerang" snimali šest dana u tjednu od 8 ujutro do 18 poslijepodne, a to znači da glumci u garderobi moraju biti čak i prije 7 sati ujutro - kaže producent Robert Tomljenović iz Ringa Multimedije. - Trenutačno se puno snima, ali je tržište tako regulirano da još uvijek uspijeva progutati sve proizvode i njihove cijene.

Tomljenović tvrdi da dosad nije imao problema s glumačkim honorarima. Svi s kojima je radio realno su procjenjivali svoju vrijednost.
- Nekih ekstra traženja nije bilo. Međutim, ako se lik u seriji razvija ili se vidi da je lik popularniji nego što se u početku mislilo - skloni smo tomu glumcu u skladu s tim povisiti honorar - objasnio je.

Smatra da glumci sada mogu pristojno zarađivati, a nada se da će u procjenama svoje vrijednosti ostati realni.
Za razliku od producenata Tarik Filipović i Goran Navojec ne smatraju da angažman u seriji ili sapunici na bilo koji način utječu na gledanost njihovih kazališnih uradaka ili da dobro odigrana uloga u TV-projektu nužno jamči sljedeći.

- Nisam osjetio da zbog toga što sam češće na televizijskom ekranu publika zbog mene hrli u kazalište. Mislim da je to zato što kod nas ništa nije tržišno postavljeno. Tako ne postoji ni star-sistem, koji je postojao nekad, a koji je u Europi najnormalnija stvar - kaže Goran Navojec.

U sitcomu "Luda kuća" osam stalnih glumaca plaćeno je - paušalima. No, kad se to preračuna u cijenu po epizodi glumački se honorari kreću od 500 do 1000 eura.
- "Luda kuća" snima se prema američkom načelu, a to znači da pokusi, kao za kazalište, traju po nekoliko dana. Tada se radi precizna knjiga snimanja pa stoga snimanje uvježbanih scena za jednu epizodu traje samo jedan dan i trećinu sljedećeg - objasnio je producent Vedran Perišić.
Upravo zato angažirana su i dva redatelja: Aida Bukvić i Igor Roksandić, jedan koji režijski radi s glumcima, a drugi koji je zadužen za televizijsku režiju. Odnedavno je angažiran i mladi Danilo Šerbedžija za eksterijerne scene. Takav način snimanja ne povećava konačnu cijenu serije, ali bitno ubrzava proces snimanja.

Za razliku od prošlogodišnje "Ville Marije" i sadašnje "Ljubav u zaleđu", "Bumeranga", "Naše male klinike" ili "Bitanga i princeza", "Zabranjena ljubav" je sapunica na kojoj se teško - dobro - može zaraditi. Glavni su likovi plaćeni paušalno, a gostujući po epizodi koja se snimi za jedan dan zarade 150 eura.

Iako se kod nas sitcom ne snima kao vani, dakle igra na sceni s publikom u studiju, ipak je to najjeftinija forma. Kako se i ondje cijene skrivaju kao poslovna tajna, neslužbeno smo doznali da bi uloge u pilot epizodi RTL TV-ovog sitcoma mogle biti plaćene do 300 eura, a kasnije do 200.

No, čak i kad ne donosi financijsku zaradu, gluma u sapunicama, sitcomima i serijama, smatra Maloča, glumcima je ipak isplativa.
- Omogućuje im nove poslove. Upravo su zato u sapunicama i serijama angažirani većinom zagrebački glumci, jer su oni redateljima i producentima nadohvat ruke. Oni koji su češće na ekranu - vidljiviji su, pa ih tako prije angažiraju od onih koji su samo u kazalištima - objašnjava Maloča.

Isto tako visinu honorara katkad određuje i iskustvo producentske kuće. Naime, kuće s iskustvom lakše se nose s glumačkim, katkad precijenjenim, financijskim zahtjevima. One s manje iskustva imaju više šanse da ih glumci obrlate za veći honorar.


Honorari po epizodi

1500 eura
Rene Bitorajac, Tarik Filipović

1400 eura
Goran Navojec

1000 eura
Bojana Gregorić,
Mila Elegović-Balić, Hrvoje Kečkeš

800 eura
Daria Knez

500 eura
Zlatan Zuhrić Zuhra

(ne odnosi se na sapunice!)

Pogledajte na vecernji.hr