Kolumna

Pravi napredak bio 
bi kada bi svi učenici dobili tablet-računala

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Pravi napredak bio 
bi kada bi svi učenici dobili tablet-računala
18.07.2013.
u 12:00
Izdavačima udžbenika ne bi išlo u prilog da se školski tekstovi ažuriraju i skidaju s 
web-stranica
Pogledaj originalni članak

Pravi korak naprijed u digitalizaciji obrazovnog sustava u Hrvatskoj bio bi kada bi svi učenici na svim školskim razinama umjesto knjiga nosili tablet-računala ili, što bi možda već bilo zastarjelo, USB-stickove. Razmišljalo se o unosu školskih udžbenika u USB-stickove 2007., dakle mnogo prije 27. siječnja 2010. kada je Steve Jobs predstavio prvi iPad. Prije negoli se promišljalo na to kako bi se školski testovi i mogli prenositi u USB-stickove, bilo je pokušaja objave svih udžbenika na internetu, odnosno na stranici Ministarstva obrazovanja s koje su učenici i nastavnici skidali pojedine stranice na kojima su sadržaji koji bi se toga dana u razredima učili. Lobi izdavača tada je zaustavljao objavu udžbenika na web-stranicama, ali u to vrijeme još nije bilo krize i političari nisu razmišljali o smanjivanju troškova nego o zadovoljavanju nekih lobija koji su im uslugu uzvraćali na izborima.

U Italiji je uoči parlamentarnih izbora 2008. bilo polemike o objavi udžbenika na internetu. Kada bi se uvelo skidanje udžbenika s interneta, političari se ne bi trebali natjecati u tome koja će stranka u slučaju pobjede omogućiti besplatne udžbenike jer bi već bili besplatni, na internetu, napisano je te godine. Iako je među sedam industrijski najrazvijenijih zemalja, Italija nije na prvim mjestima po upotrebi interneta ne samo u odnosu građanin – državna administracija, nego i po upotrebi mreže u privatno, primjerice ako je riječ o kupnji na internetu ili organizaciji ljetovanja itd. No, u Italiji se upisi u sve školske stupnjeve, dakle od predškolskog odgoja, odnosno vrtića u koje se upisuje djecu s navršene tri godine, preko osnovnog pa do srednjeg i visokog obrazovanja, vrše isključivo putem interneta. Od siječnja ove godine uvedena je obveza upisa u škole svih stupnjeva, dok je ranije bila samo za neke, a negdje i fakultativno. Čak i umirovljenici isključivo putem interneta dobivaju izvod o godišnjem primanju koji služi za poreznu prijavu. Umirovljenici s web-stranice mirovinskog osiguranja ispisuju svoj izvadak godišnjih primanja. Prijašnjih godina mirovinsko je osiguranje te izvatke slalo poštom, a uvođenjem interneta ušteđeno je 40 milijuna eura.

Velike su uštede ne samo u novcu nego i u vremenu kad su u pitanju upisi u škole putem interneta. Na web-stranici talijanskog ministarstva obrazovanja klikne se na “upisi online” i pokrene se postupak upisa u sve škole.

Konačno je i u Hrvatskoj uveden e-upis, istina samo u srednje škole, ali i to je korak naprijed. Izjave ministra Željka Jovanovića da je u takvu načinu upisa u škole Hrvatska, po njegovu mišljenju, lider u svijetu više su nego pretjerane. Istina, ogradio se onim “ja mislim”, ali mu možda ta ograda ne bi ni bila potrebna da se na mreži informirao o načinima upisa u škole drugih država i vidio kako Hrvatska i nije baš vodeća u digitalizaciji.

Pravi napredak bio bi kada bi svi učenici dobili tablet-računala i kad ne bi nosili teške knjige u škole. Trošak za tablete bio bi manji od troška za tiskanje udžbenika i doštampavanje izmjena u njima jer bi on bio jedan za cijelo školovanje, a školski tekstovi skidali bi se s web-stranica. Na taj bi se način uklonile i najave kao što je nedavno objavljena da Grad Zagreb namjerava u školskoj godini 2013. / 2014. osigurati besplatne udžbenike za sve učenike zagrebačkih osnovnih škola. Ivica Lovrić, pročelnik gradskog Ureda za obrazovanje, kulturu i šport, rekao je da će osiguravanje besplatnih udžbenika za sve osnovnoškolce Grad Zagreb stajati oko 30 milijuna kuna. Možda bi se za 30 milijuna kuna mogli kupiti tableti i na taj način izbjeći troškovi za besplatne udžbenike u sljedećoj godini.

Zašto se hvaliti otkrivenom toplom vodom, odnosno e-upisima, koji su već iz “kamenog doba”? Za pohvalu je njihovo uvođenje, ali budimo realni. O potrebi digitalizacije VL je pisao odavno (ispričavam se što potkrepljujem svojim tekstom od 6. travnja 2008. http://blog.vecernji.hr/tomasevic/2008/04/page/7/ ). Dodatan je razlog da bi se rješavanjem testova na tabletu učenici pripremili i za natječaje koji ih očekuju u životu i koji su objavljeni na internetu.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.