KONCERTI Kontroverzni njemački metalci rasprodanom Tivoliju priuštili spektakl-provokaciju

Rammstein - najveći rock-cirkus na svijetu

Foto: import
Rammstein - najveći rock-cirkus na svijetu
26.02.2005.
u 17:20
Pogledaj originalni članak

Spajanje rock-glazbe sa spektakularnim scenskim uprizorenjima nikako nije nova stvar, ali danas to nitko ne radi na način njemačke grupe Rammstein. Naravno, svaki je koncert Rolling Stonesa spektakl, a U2 su neponovljivi u svojoj megalomaniji, no njemački metalci od svojih su nastupa napravili pravi mali rock-cirkus s pokrićem, u što su se mogli uvjeriti svi oni koji su ih preksinoć gledali u ljubljanskoj dvorani Tivoli.

Za razliku od prošle turneje, više nema “mokrenja” po članovima grupe, što je bilo izvedeno s lažnim crijevom u hlačama, i paljenja pjevača Tilla Lindemanna, s čime su prekinuli jer je bilo prestvarno za publiku, ali to ne znači da su Rammstein postali konvencionalan bend. Tako su u Ljubljani rakete letjele nad publikom, Till je mahao kuhinjskim nožem i palio klavijaturista Flakea, gitaristi su svirali s vatrometom na leđima, a publika je složno pjevala “We all live in America” (Svi mi živimo u Americi). I sve to nije ni pola od onoga što su u nešto manje od dva sata Rammstein ponudili rasprodanom Tivoliju.>

Nepoželjni u SAD-u
Ovakav kratak opis koncerta trenutačno najpoznatije svjetske grupe s njemačkog govornog područja može začuditi samo one koji nisu pretjerano obraćali pozornost na glazbu u posljednjih deset godina. Naime, od 1996. i objavljivanja albuma “Herzeleid” Rammstein su konstantno u središtu neke kontroverze. Zapravo, to je i sasvim normalno za bend koji je u počecima izgledao kao komercijalna kopija Laibacha, pa je samim time i preuzeo način ponašanja nekada izuzetno provokativnih Slovenaca, a nekoliko su trikova sigurno pokupili i od starog manipulatora Davida Lyncha, koji ih je predstavio svijetu uvrstivši dvije njihove pjesme u film “Lost Highway”.

Koketiranje Rammsteina s nacističkom ikonografijom dovelo ih je na loš glas u domovini, ali i priskrbilo znatan broj “neželjenih” obožavatelja, no puno veće probleme donio im je pokolj koji se 1999. godine dogodio u američkoj srednjoj školi Columbine. Eric Harris i Dylan Kleblod hladnokrvno su pobili svoje kolege i učitelje na 110. godišnjicu Hitlerova rođenja, a prije samog krvavog čina bodrili su se uz glazbu grupa KMFDM i Rammstein. Nijemci su se brzo našli na listi nepoželjnih grupa u SAD-u.

Međutim, budući da su i sami članovi grupe istaknuli u priopćenju objavljenom tri dan poslije tragedije da “nemaju stihove ili politička uvjerenja koja bi mogla utjecati na takvo ponašanje”, prašina oko Columbinea ubrzo se u slučaju Rammstein slegla te su postali najpopularniji njemački bend u Americi.

S tom titulom objavili su prošle godine album “Reise, Reise” te za prvi singl izabrali pjesmu “Mein Teil” o Arminu Meiwesu. Taj poznati njemački kanibal “proslavio” se kada se otkrilo da je preko interneta upoznao muškarca, kojemu je prvo pojeo spolovilo, a onda ga ubio, razrezao i ručao svaki tjedan. Naravno, Meiwes nije prvi čovjek koji je to učinio, ali je to ipak bio prvi slučaj u kojem je žrtva pristala na takvu smrt.

Činjenica da je ovo bilo kanibalstvo koje je odobrila žrtva, tj. ručak, zbunila je njemačko pravosuđe, ali na kraju je Armin ipak dobio šest i pol godina zatvora. I kroz pjesmu Rammsteina, koja je na koncertu obrađena kroz priču u kojoj Till maše kuhinjskim nožem i stavlja Flakea u kipući kotao s vodom, mjesto u pop-povijesti.

U takvom kolopletu kontroverzi njihova je glazba često znala ostati u drugome planu. Uostalom, kao što je i glazba u neku ruku postala žrtvom njihovih spektakularnih koncerata.


Ritam i škripanje
Režeći Tillov vokal upotpunjen bučnim heavymetalskim gitarama, elektronskim škripanjem i čvrstom ritam-sekcijom nikako ne predstavlja lošu glazbu, ali, unatoč melodičnim refrenima i ušminkanoj produkciji, to nije materijal za široku publiku. Iako cijeli nastup podsjeća na cirkus, Nijemci nikako nisu cirkusantni. Od rasvjete preko scenografije do njihova scenskog ponašanja sve je detaljno razrađeno, ali ne i dosadno proračunato. U neku ruku, Rammstein podsjećaju na Kiss i njihove koncertne ekstravagancije, a to se pogotovo odnosi na ljubav prema vatrometu. Strijela i luk oboružan brojnim bakljama, veliki vatreni slap koji se spušta na Tilla, brojne eksplozije, rukovanje bacačem plamena i lansiranje rakete preko publike prema kraju dvorane, samo su neki od vatrenih dijelova koncerta, a kada se oni spoje s izuzetno funkcionalnom i bogatom rasvjetom očito je da smo dobili pravi užitak.

Naravno, na prvi pogled to može izgledati i svjetlucava, ali isprazna zabava. No, činjenica da Rammstein u sve unose veliku dozu humora i ismijavanja rock-klišeja (klavijaturist solira na plastičnom sintesajzeru i na kraju ga razbija o zvučnik, basist “surfa” po publici u gumenom čamcu...), ali i Georgea W. Busha (pri izvođenju pjesme “America” Flake vozi Segway koji je proslavio upravo američki predsjednik nespretnim padom), dovoljno govori da nije riječ o bezumnim cirkusantima, već o inteligentnim glazbenicima koji svoje pjesme toliko vole da se i te kako trude pružiti im dostojnu scensku prezentaciju.
Hrvatski šal završio među preponama

Na koncert u Ljubljanu došlo je nekoliko stotina hrvatskih obožavatelja grupe Rammstein, što se moglo vidjeti i u trenutku kada je iz publike na pozornicu doletio šal s karakterističnim crveno-bijelim kockastim uzorkom. Till je šal uzeo, stavio si ga na rame te ga malo poslije i "zajahao", tj. njime dobro očistio prepone. Iako vjerojatno nije znao što šal predstavlja, time je u najboljoj rammsteinovskoj maniri napravio još jednu tipičnu provokaciju.

Pogledajte na vecernji.hr