U današnjem broju Večernjaka uz naslove je stavljeno 11 upitnika i 11
uskličnika. Prednjači prilog s devet upitnika i dva uskličnika.
Pogledajte, samo na naslovnici su tri upitnika, jedan uskličnik, a još
po jedan upitnik i uskličnik u podnaslovima. U ostalom dijelu lista
strše uskličnici, čak ih je devet. Zbog tih uskličnika padaju u sjenu
neki drugi, bolji tekstovi.
O čemu je tu riječ? Ne znam puno o novinarstvu, ali mi to mnoštvo
upitnika sugerira da su urednici i novinari nesigurni u to što su
napisali, pa se ograđuju upitnicima. Sve to nije preporuka za daljnje
čitanje..." Doslovno sam prenijela riječi pažljivog čitatelja i odmah
provjerila njegovu statistiku. Bio je u pravu, a ja sam sljedećih dana
nastavila promatrati kako se to urednici i novinari služe tim
rečeničnim znakovima.
Iz pravopisa znamo ono osnovno: uskličnik bi u naslovu trebalo
koristiti samo kad imamo poseban razlog za isticanje njegova značenja.
Upitnik pak stavljamo iza upitnih rečenica u naslovu (Tko je kupac?),
ali smo mi novinari pravopisno pravilo, da kada nismo posve sigurni u
podatak koji iznosimo, iza njega stavimo upitnik u zagradi (Luka Kopar
ugrozit će Rijeku (?)) prilagodili sebi i takve naslove objavljujemo s
upitnikom bez zagrada.
Ne bi to bio problem kad ne bismo imali inflaciju upitnika, što, na
prvi pogled, znači i inflaciju nepouzdanih tvrdnji. Posve nepotrebno.
Jer, kad se priča pročita, jasno je da nema nikakvih sumnji u točnost
podataka. Trebalo je samo bolje razmisliti i napisati naslov koji bi
privukao i bez upitnika. Nedavno smo objavili naslov "100 milijuna kuna
ili 100 milijuna eura"?, a riječ je o troškovima stranačkih kampanja.
Upitnik je trebao skrenuti pozornost na inače vrlo dobar članak, a
istu, možda i veću pozornost privukao bi naslov "Stranke taje troškove
kampanje" ili "Stranke kriju koliko će dati za reklame". Bez upitnika,
jer u tekstu nema nijedne dvojbe.
S druge strane, uz naslov "T. Proeski postaje svetac" upitnik bi
dobrodošao, unatoč trajnom glagolu, jer ta je tvrdnja ipak upitna. A
mogli smo staviti upitnik i uskličnik, zajedno, pa bismo dodali notu
iznenađenja ili oduševljenja.
Stavljajmo upitnike i uskličnike tamo gdje im je mjesto, bit će ih
manje, ali će čitatelje točno upućivati na sadržaj.
Razbacivanje uskličnicima
Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića
- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.
Izdvajamo 15 najboljih cjenovno pristupačnih hidratantnih krema koje stručnjaci obožavaju
FOTO Snijeg paralizirao promet prema Jadranu, autocesta zatrpana, pogledajte kako izgleda
Većina državnih cesta kroz Liku zatvorena je za sve skupine vozila zbog nanosa snijega i olujnog vjetra uključujući i državnu cestu DC1 na dionici Korenica-Ondić-Gračac
Testirali smo Xiaomi Smart Air Purifier Elite u uredu i evo što mislimo
Zrak koji dišemo često uzimamo zdravo za gotovo, no njegova kvaliteta ima značajan utjecaj na naše zdravlje.
Jedna vrsta štednje je hit među studentima: 'Studenti nisu bespomoćni kad su u pitanju financije'