Da je Turska otišla na Svjetsko prvenstvo, njezini bi nogometaši u Bosni i Hercegovini valjda imali još više navijača nego kada su na Europskom prvenstvu igrali s Hrvatskom. Pogotovo, ako su ti navijači u sarajevskom novinskom magazinu Dani, pročitali što je nedavno o BiH i Turskoj u Sarajevu rekao turski ministar vanjskih poslova Ahmet Davutoglu.
Između dva skupa u Butmiru, gdje su izaslanici svjetskih centara moći i nacionalni predstavnici bosanskohercegovačkih Hrvata, Muslimana-Bošnjaka i Srba, bez uspjeha pokušavali rješavati zamutnu i zamršenu bosansku političku matematiku, turski je šef diplomacije uspio održati i jedno nediplomatsko, no „kulturološko predavanje“.
U predavanju „Osmansko naslijeđe i muslimanske zajednice Balkana danas“, šef turske diplomacije poručio je bosanskohercegovačkim muslimanima da je Anadolija njihova, a Sarajevo, tursko! Potom: „Naša je povijest zajednička. Naša je sudbina zajednička. Naša je budućnost zajednička.“ I da će po uzoru na Osmansko Carstvo od Balkana, Kavkaza i Bliskog istoka Turska učiniti „središte svjetske politike“!
Turski je ministar vanjskih poslova i elaborirao tezu o osmanlijskoj vlasti u BiH kao osobito pozitivnom razdoblju njezine povijesti, tj. da islamizacija srednjovjekovne Bosne nije bila njezino zatiranje, nego njezina akulturacija. Tako je obnovljen i stari politički prijepor o prirodi turske vlasti u BiH. Dok i nezasukani bosanski Hrvati i Srbi tursko vladanje Bosnom i Hercegovinom smatraju njezinom okupacijom, zagriženiji Muslimani-Bošnjaci drže ga jedino njezinom emancipacijom. Ta su mišljenja oprečna, a s obzirom na dugotrajnost i dubinu međunacionalne omraze, iskazane u nedavnom ratu, možda i nepomirljiva.
Ti intelektualno i politički zadrtiji muslimanski krugovi pripadnike svoga naroda smatraju „temeljnim narodom“ BiH pa stoga, radi „utemeljenja“, polažu i (isključivo) pravo i na predislamsku Bosnu. Nasuprot tome što se njezini vladari zovu Stjepan Tomaš, Tvrtko Kotromanić, Hrvoje Vukčić Hrvatinić, Stjepan Tomašević!?! Zagovornicima je teze o „temeljnom narodu“ razdoblje turske vlasti i islamizacije BiH najvažnije razdoblje njezine povijesti. Kao i turskom ministru, uvjerenom da su Turci u BiH donijeli samo kulturu, civilizaciju i vjersku snošljivost.
Za potkrepu tvrdnje o emancipatorskoj prirodi turske vlasti, koju je nazvao „zlatnim dobom Balkana“, ministar je spomenuo Mehmed-pašu Sokolovića. Bosanskim je kršćanima i njihovim potomcima Sokolović dokaz za „danak u krvi“, a turskom diplomatu i bosanskim pobornicima sličnih teza, dokaz o toleranciji i naprednosti turske vlasti! Takva suprotna viđenja istih zbivanja s vremenom su prerasla u pretjerivanja, u stereotipe, poput „zlatnog doba“, odnosno „vremena turskog zuluma“, te postala uzrok neslaganjima i trajnom bosansko-hercegovačkom političkom „hrkljušu“.
U sadašnjem bh političkom „čakijanju“ Muslimani-Bošnjaci imaju podršku Turske, Srbi Rusije, a Hrvati čak ni Hrvatske! Hrvatska je svoju ulogu u BiH proigrala nejasnom politikom nakon raspada Jugoslavije. Sustavno ponavljana potvora da je „Tuđman s Miloševićem dijelio Bosnu“ pretvorena je u „živu istinu“, stvorila nepovjerenje Muslimana-Bošnjaka prema Hrvatima.
Rat ga je još produbio. Nakon njega više u BiH neće biti Hrvata islamske vjere, odnosno osoba hrvatske nacionalnosti, a islamske kulturne tradicije, kakvih je bilo od Safvet-bega Bašagića i Muse Ćazima Ćatića, preko Alije Nametka i Omera Mujadžića do Maka Dizdara i Esada Ćimića. Muslimani BiH su u ratu završili svoje nacionalno oblikovanje. Ako je dio njihova nacionalnog identiteta i teza da je turska vladavina Bosnom i Hercegovinom bilo njezino „zlatno doba“, tko će (bosansko-hercegovačke) Hrvate i Srbe uvjeriti da je ona kao („multietnička zajednica“) moguća?
“Sarajevo je tursko”
Ova brigada je trebala promijeniti rat, a postali su simbol vojnog debakla: 'Oni su žrtve PR projekta Zelenskog'
Ukrajinska 155. oklopna brigada trebala je predstavljati vrhunac zapadne obuke i reforme ukrajinskih borbenih jedinica. No, stvarnost se pokazala suprotnom: od osnutka u proljeće/ljeto 2024., brigada je postala sinonim za kaos, piše njemački list Welt.
Koga ljubi Zrinka Ljutić? Skijaška zvijezda svoju sreću ne skriva
Zrinka je osvojila utrku slaloma te drugi vikend zaredom pobijedila u Svjetskom skijaškom kupu. Uspjeh je to kojim je privukla puno pozornosti na sebe, a vrlo brzo su se mnogi zapitali i krenuli tražiti više informacija o našoj skijašici.
Gdje je danas Oliver Mlakar? Živi na selu, a radi i u 90. godini
Za sebe kaže kako nije klasičan penzioner jer nije 'zasjeo' uz televiziju i telenovele. Obavezno gleda Dnevnik i povremeno sportske prijenose, a projekte na kojima radi pomno bira.
Je li ovakva ambalaža put prema čišćoj budućnosti?
U svijetu koji se suočava s rastućim izazovima klimatskih promjena, briga o okolišu postala je ne samo odgovornost nego i ključni imperativ za tvrtke.
Stakleni stropovi i ljepljivi podovi: kako nevidljive prepreke koče napredak žena
Metafore poput "staklenog stropa", "ljepljivog poda" i "potrgane prečke" već su dugo prisutne u jeziku kada se govori o rodnoj neravnopravnosti u poslovnim strukturama.
who cares...