Hrvoje Horvat

Đorđe Balašević ostao je neokrunjeni kralj do kraja, bez obzira obožavali ga ili ne

Foto: Davor Višnjić/Pixsell
Foto: Marko Prpić/Pixsell
Foto: Luka Stanzl/Pixsell
Foto: Marko Prpić/Pixsell
Foto: Marko Prpić/Pixsell
Foto: Marko Prpić/Pixsell
Foto: Marko Prpić/Pixsell
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Marko Jurinec/PIXSELL
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Đorđe Balašević održao koncert u prepunoj Areni Zagreb
19.02.2023.
u 12:30
I što bi na to mogli reći Goran Bregović ili Zdravko Čolić koji, kvragu, valjda isto mogu reći da su značili i napravili puno u Jugoslaviji i ostali maskote zajedništva i "bratstva i djetinjstva"? Ili to zapravo svima njima nije ni bitno, koliko je bitno komentatorima nakon Balaševićeve smrti?
Pogledaj originalni članak

Prošle su dvije godine od smrti Đorđa Balaševića, a tim povodom prisjećamo se kolumne koju je netom nakon njegove smrti 19. veljače 2021. godine napisao naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat. 

Je li zaista moguće da je tek s Balaševićevom smrću nestala Jugoslavija, kako su se nakon njegove smrti izrazili mnogi govoreći o posljednjem utjecajnom trubaduru poteklom iz bivše države? Ili Jugoslavija i dalje postoji, naravno, kao neka idilična zamisao ili osjećaj koji je nekima još uvijek prisutan kao podsjećanje na, po njima, "bolju prošlost", dok su bili mlađi, ljepši i s više kose na glavi? I što bi na to mogli reći Goran Bregović ili Zdravko Čolić koji, kvragu, valjda isto mogu reći da su značili i napravili puno u Jugoslaviji i ostali maskote zajedništva i "bratstva i djetinjstva"? Ili to zapravo svima njima nije ni bitno, koliko je bitno komentatorima nakon Balaševićeve smrti?

Ili se zapravo radi o naivnom bulažnjenju i romantičarskom razmišljanju, jer radilo se, jednostavno rečeno, o tadašnjoj političkoj datosti, ni dobroj ni lošoj, nego jednostavno takvoj kakva je bila u povijesnim okolnostima kakve su vladale i u kojima smo se našli? Znači, državi u kojoj smo živjeli, a nakon nje ostala su osporavanja ili nostalgična prisjećanja, ovisno kako ju je tko zapamtio.

Što je najbolje, ili najgore, mnogi koji se još nisu ni rodili do devedesetih danas o Jugoslaviji misle više, pa i bolje, od mnogih koji su u njoj živjeli. Otprilike po onoj logici da je svakoj novoj generaciji glavna psihološka fiksacija nešto o čemu su čuli, ali nisu tamo bili, poput nekog Woodstocka o kojem svi govore, a ja sam nažalost imao samo četiri godine kad je održan.

Možda je to nostalgija otprilike na način kakav osjećaju neki u Velikoj Britaniji, recimo, kao kad gledaju seriju "The Crown", pa vide kako je kraljica nekad putovala po svijetu, od Indije na dalje i bliže, posjećivala britanske kolonije koje su potom postale samostalne, a neki se sa suzom u oku sjećaju "onih boljih vremena", dok se neki sjećaju lošijih.

No Đorđe Balašević ostao je neokrunjeni kralj do kraja, bez obzira obožavali ga ili ne, i redovito putovao u sve novonastale države u regiji, od Vardara do Triglava, održavao rasprodane koncerte i zapravo je u njegovu slučaju izgledalo kao da se ništa i nije promijenilo što se tiče recepcije publike. Odgovarajući na neka pitanja o njegovu značaju za televizijske emisije nakon Balaševićeve smrti, rekao sam i da su zapravo najbitnije bile njegove pjesme i njihova vrijednost i privlačnost masovnoj publici, a ne ono što je netko naknadno, smisleno ili besmisleno htio "upisati" u njih.

Misliti drukčije značilo bi negirati osnovni poziv Đorđa Balaševića, a to je bilo pisati dobre pjesme i pametne knjige, bez obzira na ideološke pridjeve iz prošlosti, iako ga je, kao i sve ljude, i ta prošlost određivala. O čemu se i sam pozabavio govoreći i pišući o toj tematici. Uostalom, Balašević je u Jugoslaviji radio samo 12 godina, a zatim 30 u drukčijem političkom okruženju. Dapače, sve one naivne, "indoktrinirane" pjesme s političkom porukom iz tog razdoblja, poput "Računajte na nas" ili "Tri put sam video Tita", ostale su najmanje trajne i ponajmanje važne.

Možda je jedna od njegovih najvažnijih ranih pjesama bila "Neki novi klinci", samo se čini da su ti novi klinci bili mentalno "stariji" i okoštaliji i od njega. Ili, kako je jednom rekao Gandhi: "Budi promjena koju želiš vidjeti u svijetu". Mnogi su neskloni promjenama pa tako i autore koji su nastali u određenom vremenu non-stop trpaju u to isto vrijeme, od Balaševića do Čolića, Bregovića, Stefanovskog, Rade Šerbedžije i preminule Mire Furlan i drugih.

U velikoj mjeri radi se o nepravdi prema njima samima, jer su u posljednjih tridesetak godina rada iznjedrili mnoge uspjehe koji su umjetnički važniji, po životnim okolnostima u kojima su radili i značajniji, a čak i globalno važniji od onoga što su radili na početku karijera. No ta patetična nostalgija nikako da ode i uvijek će značiti nešto, ništa ili puno mnogima, ovisno kako je promatraju i kako svoja privatna značenja upisuju u nečiji rad, pa i onaj Balaševića ili Woodstocka.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

Avatar Moodleen
Moodleen
14:23 19.02.2023.

I u vrijeme nedjeljnog obiteljskog ručka mora hartija daviti civilizaciju sa svojim zemljacima iz zapadne turske. Jadno, jadno...

DU
Deleted user
21:00 19.02.2023.

Bog, mu daj mir božji, ali poslije vrijeđanja Slovenaca, pred prepunom Salom , u borbi za samostalnost nije zavrijedio da mu se kod nas ime spominje.Laku noć braćo Janezi Shvatam vas, sve su to geni Mame vas habsburški kavezi Neko je rođen da seni Malo ste plebiscirali Pre tog ste puno rovarili Tovariši, dugo ste svirali Dok se niste natovarili Ajte vi, braćo Slovenci, Nemojte s tim da se šalite Samo vas čekaju Nemci Samo im vi još falite Kvarni ste, jadna vam majka, Nismo iz istog filma I dečki iz trećeg rajha Za vas su GG firma Ne kunem, ne kunem i ne pretim Sve ovo smatrajte šalom Ja neću da vas se setim Ni kad budem gledao slalom Na nama svako ućari I vi ste tako odlučili Laku noć braćo smučari Dobro ste mi se smučili Želim vam mir i spokojstvo I slavu vašoj zastavi Bilo je zadovoljstvo Jebo nas ko nas sastavi

PA
papiribica
14:49 19.02.2023.

Patetično