Novi album

Drugi povratak Mayalesa pokazuje da uspjeh “dvojke” nije bio slučajan

Foto: Boris Ščitar/Vecernji list
Foto: Promo
mayales
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Mayales
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Mayales
15.05.2017.
u 11:12
Puno je instrumenata i sadržaja uguranih na “Simbolu za Sunce”, smještenih u prostornu i prostranu produkciju koja “daje zraka” pjesmama Petra Beluhana i Vlade Mirčete
Pogledaj originalni članak

Tražite i omogućit će vam se. Ne uvijek, ali u ovom slučaju – da. Mayales imaju novi album “Simbol za Sunce”, a tražili su ga svi oni koji su prošli – “2” – uključujući i mene u prvoj recenziji nakon izlaska – proglasili remek-djelom. Na koje se, doduše, čekalo dugih trinaest godina nakon prvijenca “starih” Mayalesa “Svima želim raj za sve” iz 1999.

Ako ga je itko i čekao, jer Mayales su prekinuli karijeru na stečenim funky-soul pozicijama i na njih su zaboravili svi koji su godinama prije u njima vidjeli jedne od protagonista serijala “Lagano, lagano” devedesetih. Kasnije je, dakako, sve postalo “teško, teško” a korjenita promjena na “2” dovela je na scenu sasvim drugačiji bend. “Simbol za Sunce” stoga je album koji manje iznenađuje, jer su Petar Beluhan i Vlado Mirčeta znali da su očekivanja velika, da ne smiju popustiti i da tek treba pokazati je li iznenađenje s “2” bilo jednosezonsko ili se pretvorilo u trajnu opciju.

Nakon što su prošli album radili s producentom Gordanom Muratovićem – Cokijem iz Jinxa, “Simbol za Sunce” sniman je s još jednim iskusnim i primjerenim, “karakternim” producentskim imenom, odnosno dva; Pavlom Miholjevićem i Jurom Ferinom iz Svadbasa, producentski odgovornim za mnoge domaće albume u širokom žanrovskom rasponu. Ljudima koji u njihovu studiju Pleasentville daju glazbenicima koji tamo snimaju ozbiljnu dodatnu vrijednost na završnim snimkama, a i na koncertima (nedavno su svirali s Vatrom u Lisinskom, u Tvornici s Cohones, uskoro će valjda i s Mayales).

Upravo prisustvo primjerenih producenata pomoglo je Mayalesima smiriti i uravnotežiti kreativne zadatke na oba zadnja albuma i dati im zraka da kao autori pjesama donesu materijal koji je potom pedantno i dugo uobličavan u tonskom studiju. Što se i čuje na minuciozno posloženim snimkama 12 pjesama i dva kratka instrumentala koje vrve sjajnim instrumentalističkim i aranžmanskim detaljima, preciznom svirkom i nadahnutim ambijentima u rasponu od gitarističkog popa, atmosferske psihodelije, elektroničkih detalja, snenih pasaža klavira i akustičnih gitara, prigušenog neo-folka, bluz dodataka, duhača a la Sgt. Pepper (programirao klavijaturist Jurica Leikauff), utjecaja The Flaming Lips, The Byrds, Radioheada, Pink Floyda, ali i Pips Chips & Videoclips i drugih.

A čuje se, dakako, i u pjesmama. Upravo zato što su totalno drukčiji od drugih, barem kod nas, Mayalesima treba dulje da pronađu zvuk(ove), smjeste pjesme i svirku u odgovarajuće koordinate, a na “Simbolu za Sunce” u tome su opet uspjeli sjajno. Nije to pretjerano reći jer se doista radi o izvrsnom albumu koji je uz to i prijemčiv – prvi singl “Roadie” jedan je od dokaza, a ima ih još – samo kad bi šira domaća publika imala naviku slušati domaće bendove koji zvuče kao oni britanski i američki indie-gurui koje gleda po ljetnim festivalima. Jer ovo je inteligentna pop-glazba koja je i radiofonična, barem ako si urednici daju malo truda pa ju preslušaju.

Puno je instrumenata i sadržaja uguranih na “Simbolu za Sunce”, smještenih u prostornu i prostranu produkciju koja “daje zraka” pjesmama Petra Beluhana i Vlade Mirčete (koautor nekih je i Luka Geček) i instrumentima. Prilično verzirana ekipa obično se bavila s nekoliko instrumenata, orkestracija i vokalnih dionica posebno, a osim ove trojice svoje su odradili i Miholjević i Ferina. Vlado Mirčeta vrhunski je gitarist, šmeker u svemu što je odsvirao, a rasponom različitih načina sviranja, korištenjem zvuka, mjerom i ukusom, verziranošću na nekoliko instrumenata i uz to i autorskim radom, podsjeća na ulogu koju u Radioheadu ima Jonny Greenwood. Čak i njegovo programiranje bubnja toliko je prirodno i muzikalno da morate u bilješkama pročitati svira li “živi” bubnjar Pavle Miholjević (ponekad i na basu, kao i Mirčeta), Ivan Levačić, ili “mašina”.

Prateći vokali Ivane Rushaidat, s po jednim gostovanjem Tereze Kesovije i Valerije Nikolovske iz prve postave benda, odlično se slažu s Beluhanovim glavnim i pratećim vokalima. Koji su posebna priča, prave male orkestracije glasova, jer ne radi se o “pravom” pjevaču po domaćim estradnim mjerilima, ali je uvjerljiviji od mnogih koji imaju daleko ozbiljnije glasovne performanse. Beluhan je ograničenja pretvorio u prednosti i pjesmama dao eteričan, lelujav dojam koji paše uz glazbu.

Ukratko, svi elementi sakupljeni na “Simbolu za Sunce” majstorski su “kliknuli” skupa. Dakako da je u to uložen i ozbiljan trud u tonskom studiju, što se osjeti u jednoj od najboljih ovogodišnjih domaćih produkcija zvuka, ali trude se i drugi pa ne postižu ovakve rezultate. Očito tu nekog vraga ima, jer “drugi“ povratak Mayalesa „Simbolom za Sunce“ pokazuje da prošli uspjeh “dvojke” nije bio nimalo slučajan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.