Ne pitaj što domovina može napraviti za tebe, već što ti možeš napraviti za domovinu”, stara je izreka koja romantično gleda na odnos pojedinca i domovine. U proteklih 30 godina mnogi su se kod nas ozbiljno okoristili domovinom i domoljubljem pa se pojam već i izlizao, ali prije 30 godina stvari su izgledale drugačije. Rekli bismo nevinije, ali i naivnije, poštenije i ozbiljnije. A što su glazbenici napravili za domovinu i što je ona napravila za njih tijekom ovih godina, pa i zadnjih kad su im neki zbog nemogućnosti održavanja koncerata predlagali prekvalifikaciju i “vađenje krumpira”? Na početku je bilo ratno vrijeme u kojem su se na valu novoosnovanih udruga poput Croatian Art Forces rock i pop glazbenici grupirali u Croatian Rock Forces. Negdje u vrijeme izdavanja albuma “Rock za Hrvatsku” jedna takva grupa glazbenika, sastavljena od dvije grupe i jednog solista, otputovala je u Milano šireći priču o ratnim stradanjima u Hrvatskoj. Bili su to Psihomodo pop, Dino Dvornik i Vještice, a izvještaj o dvodnevnom putovanju i nastupu u Milanu za Večernji list 11. studenog 1991. napisao je Dražen Vrdoljak koji je s njima sjeo u autobus.
Uz opis razloga i strategije koji su doveli do akcije: “Sve slojevitija mreža međunarodno usmjerenih inicijativa da umjetnici raznih profila pojedinačnim ili kolektivnim akcijama provociraju pozornost javnosti o tragediji Hrvatske i pokušaju pripomoći u animiranju moralne i materijalne podrške žrtvama rata, nužno uključuje i glasnogovornike rocka”, jedna Vrdoljakova rečenica pokazala se proročanskom do danas, kad bi se mnogi mogli zapitati slično pitanje, dakako u posve drugačijim okolnostima. “Ovaj podatak o dobronamjernoj ali poprilično iscrpljujućoj misiji prigodnog i kompetentno selekcioniranog ansambla Croatian Rock Forces – kako su ga nazvali propagandni bilteni i leci – naveo nas je na pomisao da bi njegovi sudionici, Psihomodo pop, Vještice i Dino Dvornik, nakon svega i sami zaslužili neku vrstu dobrotvornog koncerta u svoju korist, kad bi im uopće bilo stalo do kompenzacije za uloženi trud.” Ta priča o nečijem trudu i “onome što možeš napraviti za domovinu” kod nas je metastazirala porukama o “vađenju krumpira” i “prekvalifikaciji” u vremenu lockdowna i izostanka koncerata, kad su mnogi zaboravili na mnoge bivše “humanitarke”, “dobrotvorke” i ine priredbe na kojima se sakupljao novac televotingom i sličnim sredstvima, na kojima su glazbenici nastupali – besplatno.
Kao i prije, neki ni danas ne shvaćaju da umjetnost i glazba i jesu svojevrsno “vađenje krumpira”, često mukotrpno, samo drugim sredstvima. Mogli bismo reći da se često radi i o vađenju “vrućih” krumpira i širenju umjetničkih zjenica i svijesti društva koje najčešće primjećuje samo najpopularnija ukazanja, dok svi oni alternativni umjetnički oblici – a i rock je kod nas vječna alternativa – ostaju daleko od očiju najšire javnosti. Gledajući u retrospektivi, između kvalitetnih pothvata i čestog domoljubnog kiča u koji su se pred 30 godina ugurali mnogi i preplavili domaću estradu, namjena većine pjesama iz tog ratnog vremena bila je slična. Mnogi su nevezano jedni uz druge povukli znak jednakosti između domoljublja i mirotvorstva, većina namjenskih pjesama bila je pacifističkih poruka, zazivajući mir usred ratne tragedije, ali neki estradnjaci, dakako, gledali su račune u bankama i populističkim porukama cimali emotivne žice publike.
Antiratne i patriotske pjesme odavno su postale bitan dio zapadnjačke pop-kulture, a početkom devedesetih sličan postupak jače se osjetio i na domaćoj estradi, pogonjen recentnim Live Aidom, koncertom za Mandelu i drugim oblicima agitiranja. Slična strategija pronašla je svoje mjesto na tadašnjoj sceni prekinutoj ratnim zbivanjima, kao i danas koronom. Tzv. domoljubne pjesme postale su redovita pojava, pa i moda kojoj su se odazvali i talentirani i oni koji su samo lovili popularnost pjevajući o domovini. Neki do danas, pa je za neke financijski osviještene “domoljublje” još uvijek najisplativiji “bankomat”, potvrđujući staru izreku da je patriotizam posljednje utočište hulja.
Zanima me koji dio mog komentara (Samuel Johnson: “Patriotism is the last refuge for a scoundrel”/na hrvatskom jeziku : Domoljublje je utočište hulja" . Johnson nije bio protiv domoljublja no lažnih domoljuba ) nije bio podoban te ste ga izbrisali ? Što je zasmetalo nedodirljivom Hrvoju Horvatu ? Možda domoljublje kao takovo ? Gospodine Horvat , čovjek bez Domovine je poput stabla bez korijenja. Pa ga vjetar otpuše .