Iza kulisa Crno-bijelog svijeta

Evo kako su nastajali rekviziti i kostimi koji u seriji oživljavaju Zagreb 80-ih

Foto: Privatni album
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
crno bijeli svijet
Foto: Privatni film
Crno bijeli svijet
Foto: Privatni album
Crno bijeli svijet
Foto: Privatni album
Crno bijeli svijet
Foto: Privatni album
Crno bijeli svijet
Foto: Privatni album
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
Foto: Interfilm
Crno bijeli svijet
28.02.2015.
u 12:46
Šivanje traperica visokog struka nije bio lagan posao, kao ni potraga za beta rekorderom
Pogledaj originalni članak

U ponedjeljak će nas HRT u 20 sati na svom Prvom programu serijom "Crno-bijeli svijet" ubaciti u vremeplov i vratiti u 1980. godinu.

Nabava šatora u gluho doba noći

U 12 nastavaka autor i redatelj serije Goran Kulenović te koscenarist i redatelj Igor Mirković isprepliću obiteljske i poslovne zgode likova iz serije s tada aktualnim društvenim zbivanjima, ritualima, navikama i nevoljama. U oživljavanju vremena, u kojem se oplakivala smrt druga Tita, inflacija je ludjela, a vladala je i nestašica određenih proizvoda, uz odličnu glumačku ekipu pripomogla je prepoznatljiva glazbena kulisa tog doba, a velike zasluge pripale su i rekviziterima, scenografima, šminkerima i kostimografkinji.

Scenski rekviziter Borko Balen i glavna kostimografkinja serije Ivana Zozoli Vargović otkrili su nam što se događalo iza kulisa serije i na kakve su sve prepreke nailazili u nabavi rekvizita i kostima s početka 80-ih.

– Prije početka snimanja s timom sam pogledao sve nastavke "Smogovaca" i ostalih serija koje su snimane 80-ih kako bismo dobili uvid u to kako je Zagreb izgledao tih godina i na što moramo posebno paziti – kaže nam Borko kojem su u nabavi i izradi rekvizita pomogli Marko Roginić, Elvis Lasović, Igor Roginić, Ivan Lutter, Marko Ružđak, Mario Bračić i Zvonko Sarić. Nabaviti predmete poput beta rekordera zahtijevalo je puno vremena i iscrpnu potragu.

– Najprije smo Kulenoviću donijeli nekoliko starih videorekordera i on se hvatao za glavu i objašnjavao nam da mu treba beta rekorder. Bilo je teško pronaći takav u funkciji i na kraju smo ga ipak pronašli u muzeju u Rijeci – prisjetio se Balen. Pažnja se pridavala svakom, i najsitnijem detalju, od toga kako su izgledali zagrebački izlozi 80-ih, do uličnih natpisa i namještaja u interijerima.

– Redakcije Starsa i Studentskog lista snimali smo na autentičnim lokacijama i prema predlošcima fotografija i novinskim isječcima koje smo pronašli u Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici i gradili smo te redakcije od početka. Uz pomoć grafičkog urednika slagali smo postere i fotografije koje su 1980. zbilja bile u tim redakcijama – kaže Balen i prisjeća se kako im su im stres stvarali i stari automobili poput fićeka, spačeka i sličnih koji su tada bili glavne jurilice.

– Svaki put kad je trebalo upaliti neki od tih automobila preznojavali smo se hoće li se pokrenuti ili ne – uz osmijeh nam kaže Borko. Tijekom snimanja radni dan njegove ekipe trajao je i po 20 sati i nije im bio problem u gluho doba noći zaputiti se u Slunj po vojničke šatore i pokretnu vojnu kuhinju iz 80-ih.

Obukli su jedan manji grad

Jednostavan posao nisu imali ni Ivana Zozoli Vargović i njen tim jer su za 200 glumačkih imena morali osmisliti i nabaviti odjeću.

– Zapravo te 1980. još je bila aktualna moda 70-ih, a najveći je problem bio što u seriji imamo različite profile ljudi, od školaraca, studenata, tajnice, direktora i svi su oni imali neki svoj stil. Trapezice, sakoi širokih revera, špic kragne samo su dio modnog izričaja tog vremena – kaže Ivana čiji je tim puno vremena uložio u istraživanje, pregledavanje novinskih članaka i fotografija kako bi dobio pravi uvid u to kakva je moda vladala zagrebačkim ulicama 1980. godine.

– Zavirili smo u sve funduse, second hand trgovine, na buvljake i u obiteljske ormare. Svakako smo se snalazili – kaže Ivana i prisjeća se kako im je najteže bilo sašiti traperice visokog struka koje su se u originalu radile industrijski.

Foto: Interfilm

– U seriji smo obukli jedan mali grad ljudi i trudili smo se paziti na detalje. Školarci su, recimo, tada nosili uže traperice i trapezice, studenti su bili suvremenije odjeveni i nosili su karirane košulje, komandosice i Ray Ban naočale – opisuje Ivana modu koju je oživjela u seriji. Kaže da su glumice u seriji uživale u modnim transformacijama.

– Visoke čizme i suknje kakve su se tada nosile ženstvene su i glumice su se u tome osjećale udobno i otmjeno – veli Ivana.

Internet je bio od velike pomoći, pogotovo u pretraživanju starih brojeva Burde koja je bogata krojevima iz tog vremena.

– Po Burdinim sam krojevima najviše odjeće sašila za Anicu Dobru jer je njenu liku odgovarala baš takva odjeća – kaže. Sedam mjeseci marljivo se radilo na kostimima za seriju i na rekvizitima, a Borko i Ivana kažu da je unatoč naporima i problemima bio pravi gušt raditi i sudjelovati u ovoj seriji.

>>'Možda idealiziram, ali 
80-ih je sve bilo pozitivnije'

>>Opravdano iščekujemo malo remek-djelo koje autentično vraća vrijeme novog vala

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 12

KU
kunigunda
13:20 28.02.2015.

samo vi sanjajte svoju milu jugu kako vam je bilo lijepo vozili ste fićeke i peglice na par nepar hodali po trstu i gracu preko tatinih veza dobivali prašak i kavu isto kao i poslove koji su se otvarali samo za vas na kojima niste morali ništa raditi pa dragi nostalgičari kako ste sijali tako ste i poželi u se na se i poda se sada su vam hrvati krivi za sve

JM
Jean-Michel_Nicolier
13:08 28.02.2015.

Sapunjara za jugonostalgičare.

AL
Alkana
17:06 28.02.2015.

Hvala, NE!