Potkraj godine na tržište se obično uguraju svi autorski teškaši s novim albumima i pokvare raspored najboljih izdanja godine kritičarima. U manjoj mjeri i publici jer je i te publike manje, ali da je imalo upućenija i da nismo tu gdje jesmo, imala bi u čemu uživati posluša li na streaming servisima albume “Let Me Panic” Bad Daughther (Dunja Ercegović) i “Hide & Seek” The Gentlemana (Marko Lucijan Hraščanec).
Kad bi kojim slučajem postojalo natjecanje za muzičare, poput onih za matematičare i informatičare, domaći Bad Daughter i The Gentleman vratili bi se iz svijeta s medaljama. Zapravo bismo se mogli zapitati gdje mi to živimo kad najbolju glazbu kod nas kupuje zanemarivo malen broj ljudi? I svi će se nakrcati na koncert Anne Calvi – koju sam gledao dva puta po svijetu prije Tvornice, a s kojom je Bad Daughter al pari po svemu – dok će se za domaća imena skupiti jedva nekoliko stotina poklonika i kritičara, ako i toliko.
Zapravo je pitanje sluša li ih više ljudi po svijetu bez granica putem streaminga jer radi se o vraški privlačnim albumima koji zaslužuju neku godišnju nagradu za kulturnu djelatnost kad bi se takvi projekti svjetskog dometa kod nas ispravno tretirali. Doduše, Dunja Ercegović već je stigla do europskih i američkih nastupa pod imenom Lovely Quinces dok se bavila kantautorskim idiomima americane premda je i Lovely Quinces u međuvremenu proširen u bend. Svaki njezin nastup s nekim inozemnim imenom kod nas značio je i ulaznicu u svijet inozemnih pozornica jer stranci nisu gluhi i znaju o čemu se radi. Novi alter ego Bad Daughter pokazuje koliko je sposobna u drukčijem formatu indie-rocka i electronice stvoriti uzbudljive pjesme s producentom i aranžerom Leonardom Klaićem iz grupe She Loves Pablo. A sve zato što “Let Me Panic” (LAA) pokazuje logičnu želju za odmakom, promjenom i autorskom “panikom” u kojoj djevojka s gitarom postaje “bitanga i princeza” u jednom, “loša kći”, ako se to kod nas uopće smije biti. Te, poput recimo The Kills, koji su bili i kod nas, ili benda Dead Weather, u kojem sam Alison Mosshart s Jackom Whiteom gledao u londonskom Roundhouseu, djeluje kao da su “popucale” sve membrane opreza, što poručuje i efektan grafički dizajn ovitka albuma. Privlačan “girlie show” tako se pretvara u malo uzbudljiviju i opasniju “grrrrrlie” transformaciju, a ružičasta boja u nešto tamnije nijanse osam pjesama. Igrom slučaja osam pjesama ima i drugi album “Hide & Seek” The Gentlemana, jedno od iščekivanijih izdanja sezone. Za razliku od prvog albuma snimljenog samo s Mikagi gitarom i glasom, koncept s koncerta na zagrebačkoj Maloj sceni gdje je održao sjajan nastup sa širim bendom, prenesen je i na prekrasan “Hide & Seek” (Intek Music). Radi se o formatu kakav je na projektima bliskima klasičnoj glazbi koristio Elvis Costello. Nakon uvodne “Body or Soul” s natruhama elektronike i glasom a la Artic Monkeys, već druga “You Always Came in Flowers” zvuči kao da je iz najboljeg dijela opusa Leonarda Cohena. No, iduća “The Way You Love The Most” – s jazzy ugođajem, orkestracijom i croonerskim glasom za koji ne znate je li to možda Alison Moyet – pokazuje melankoliju koja kaplje i nastavlja se s “Loneliness”, s klavirom i glasom, kasnije i suptilnim uključivanjem gudača. Obje bi mogle funkcionirati i kod Morrisseya kad se bavi egzistencijalnim temama. Drugu polovicu relativno kratkog ali bogatog albuma otvara “Golden Ma’am” u grappellijevskom ugođaju na koji se pak vezuje gospel refren i spaja jug francuske s jugom SAD-a u efektnom prečacu kakve zna napraviti i J. R. August. Akustična gitara dominira u “Utopian Dream” koja pomalo waitsovskom atmosferom i pridruženom solo gitarom a la Mark Ribot. Naslovna “Hide & Seek” povratak je cohenovskom senzibilitetu, dok je završna “Purple Street” s osamljenom gitarom i sugestivnim glasom posljednji iskaz samoće i čežnje koje i inače dominiraju i “pritišću” albumom. A pritišće i nas svašta, srećom i ovakvi vrhunski albumi, ali su kod nas još uvijek, nažalost, nešto poput “biserja pred svinjama”.
Gdje mi to živimo kad najbolju glazbu kupuje zanemarivo malen broj ljudi?
FOTO Kći bivšeg premijera Tihomira Oreškovića dva puta smo gledali na Dori, prava je ljepotica
VIDEO Joško Gvardiol izgubio živce na terenu, počeo mahati rukama u nevjerici nakon poteza suigrača
Vratar Cityja nije shvatio da mu je hrvatski stoper koljenom dodao loptu pa ju je slobodno mogao uhvatiti u ruke
FOTO Dvorac na 25 km od Zagreba izgradio je čovjek prema kojemu je nastao književni junak, nećete vjerovati koja mu je cijena sada
U Hrvatskom zagorju skriveni su brojni manji i manje poznati dvorci koji privlače svojim šarmom. Najpoznatiji i najimpozantniji je Trakošćan, ali tu su i dvorci u Oroslavju. Dvorac Oroslavje Donje prije nekoliko je godina čak bio ponuđen na Njuškalu za milijun eura
Ovo je top trik kako potrošiti manje nego što ste planirali za božićne poklone: Prihvatljivo je za svačiji džep
S četiri godine odvojena je od obitelji, a danas, unatoč hendikepu, niže uspjehe na kazališnoj pozornici
Ja nisam shvatio cijeli tekst.