HRVOJE HORVAT

Gdje su danas snimke Vrdoljakovih emisija “S domaće pop scene”? Izbrisane

Foto: Borna Filić/PIXSELL
jura Stublić
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
zlatna ploca
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Bijelo dugme
03.10.2021.
u 19:00
Riječ je naprosto o činjenici da je naša arhiva rock-produkcije proteklih desetljeća, mimo onoga što je službeno objavljeno na albumima, nepovratno izgubljena. Kad to usporedite s onim što se objavljuje u svijetu, razlika je drastična
Pogledaj originalni članak

Kraj godine kod domaćih diskofila ili barem onih zainteresiranih za nekadašnju glazbenu arhivu prouzroči svojevrsni efekt čežnje za izgubljenim vremenom. Ne bojte se, nije to žal „za Jugom“, „komunistička“ nostalgija ili neki od sličnih grijeha.

Riječ je naprosto o činjenici da je naša arhiva rock-produkcije proteklih desetljeća, mimo onoga što je službeno objavljeno na albumima, nepovratno izgubljena. Kad to usporedite s onim što se objavljuje u svijetu, razlika je drastična. Sjećate li se radijskih emisija poput „S domaće pop scene“ u kojima bi Dražen Vrdoljak navečer puštao snimke cjelokupnih koncerata snimljenih u Kulušiću, često u dva nastavka po sat vremena? Sve te snimke emitirane iz legendarne Režije 4 u Šubićevoj poslije su nestale, prebrisane su ili izgubljene. Da se slično dogodilo Johnu Peelu, nikada ne bismo imali kolekcije BBC-jevih nastupa Bowieja, Beatlesa, Zeppelina i većine britanskih imena. Nisu sačuvane ni drukčije verzije poznatih pjesama koje su mnogi rock-bendovi u Šubićevoj snimali početkom osamdesetih.

Ukratko, kod nas je nemoguće očekivati da se za neko reizdanje albuma iz osamdesetih – recimo, snimljenog u Kulušiću – pronađu dodatne pjesme Dugmeta, Filma, Leba i soli, Električnog orgazma i drugih, koje bi se priključile originalnom albumu i završile kao bogato reizdanje kakvima vrvi svjetska scena u ovo doba godine. Jedina je dobro prošla Azra, čiji je koncertni album „Ravno do dna“ cjelovita snimka jednog od sedam nastupa u Kulušiću s kraja 1981., a i nje ne bi bilo da tvrdoglavi Štulić nije inzistirao na trostrukom albumu. Vjerojatno se slično osjećaju i oni mlađi koji se zanimaju za glazbu sedamdesetih, osamdesetih, pa donekle i devedesetih godina. Dakle, govorimo o prošlim desetljećima, „meti“ na koju ciljaju povijesna reizdanja kojih je na tržištu tradicionalno najviše krajem godine, u predblagdansko vrijeme kad se i najviše kupuje.

Pogledamo li samo najave za ovogodišnju jesensko/zimsku sezonu, možemo reći da je stol prilično bogat; nedavno je objavljen golemi box set Metallice posvećen 30. godišnjici objavljivanja ključnog „crnog“ albuma kojim su ušli u svjetski mainstream. Na desetak audiodiskova i DVD-ova donosi mnoge neobjavljene snimke povezane s „crnim“ albumom. Slično očekuje i Nirvanin album „Nevermind“, također objavljen 1991. Uz pomoć slične recepture sačuvanih a neobjavljenih snimki možemo se vratiti još dalje u prošlost. Uskoro će u povodu 50 godina od objavljivanja te pedesetgodišnjice smrti Jima Morrisona izaći četverostruki box set posvećen zadnjem albumu Doorsa „L.A. Woman“ iz 1971., s dodatnim diskovima koji sadrže demo snimke i probe benda na kojima su “prosviravali” obrade klasika i vlastite pjesme koje su pripremali za spomenuti album.

Iz iste godine uskoro dolazi i obljetničarsko reizdanje albuma „200 Motels“ Franka Zappe, također s neobjavljenim snimkama koje na ovakvim višetomnim izdanjima sakupe ono najvažnije što je ostalo snimljeno na vrpcama. Može se dodati i skorašnji box set „Get Back“ Beatlesa, sa snimkama nastalima početkom 1969. kada su danima snimali sessione za album „Let It Be“ objavljen tek nakon raspada grupe 1970. Pribrojimo li im box setove koji se odnedavno već nalaze na tržištu, poput onih Georgea Harrisona, Beach Boysa, Boba Dylana ili skorašnji nastavak „Archives Vol. 2“ Joni Mitchell te Rolling Stonese koji obilježavaju 40-u godišnjicu albuma „Tattoo You“, jasno je da svjetska diskografska industrija marljivo radi i zarađuje na povijesnim snimkama održavajući „vatricu“ zanimanja publike, javnosti i kritičarskog ceha.

Ništa od toga ne možete doživjeti kod nas, gdje osim nekoliko izuzetaka – poput nedovršenog albuma Haustora „Dovitljivi mali čudaci“ iz 1989., objavljenog nedavno – jer nikakve važnije neobjavljene snimke nisu sačuvane. Čak ni one koncertne koje smo slušali u Vrdoljakovim emisijama i snimali na kazete. A upravo su takve privatne kazete, čini se, jedina mogućnost da negdje postoji, recimo, cijela snimka Dugmeta iz Kulušića.

VIDEO: Kultna serija Seinfeld stiže na Netflix: Kramer je u pilot-epizodi zapravo bio Kessler

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Nlnja
Nlnja
20:26 03.10.2021.

Hrvatski rock je komedija.