HRVOJE HORVAT

Kad Bono iz U2 nastupa ispod Kipa Slobode, pametnima je jasno da je sloboda još daleko

Kad Bono iz U2 nastupa ispod Kipa Slobode, pametnima je jasno da je sloboda još daleko
05.02.2018.
u 14:40
Sjetimo se zaborava angažiranosti devedesetih i hedonizma-rave scene. Posljednjih godina ponovno je moderno biti društveno angažiran
Pogledaj originalni članak

Pitanje političke i društvene angažiranosti slavnih osoba u rock-glazbi, pop-kulturi i umjetnosti općenito, opet je dobilo zamah nedavnom dodjelom američkih glazbenih nagrada Grammy. Drugim riječima, opet se pokazalo da je jedan par opanaka moralna odgovornost javnih osoba, a sasvim drugo praktični angažman koji pritom najviše koristi, prije svega financijske, može donijeti samim glazbenicima i često se koristi površno.

Površniji angažman?

Stoga mi se i efektan nastup U2 ispod Kipa Slobode učinio tipičnim pretjerivanjem za ansambl koji je i inače tijekom karijere bio sklon velikim gestama i pretjerivanjima. No, Bono je čovjek velikih gesta, pa čak i kad se Sting odrekao naivnog slikanja po šumama Amazone, Bono je nastavio istim prohodnim putovima samoreklame. Nema te globalne akcije kojoj nije bio “poklopac”, što je velikim dijelom nerviralo i lojalne poklonike U2, jer pomalo karikaturalna angažiranost bila je dobra poza, s pitanjem koliki su stvarni dometi?

Ukratko, kad Bono i U2 nastupaju ispod Kipa Slobode, pametnima je jasno da je sloboda još daleko, ali je na djelu dobar marketinški potez. Ima li uopće veće metafore i većeg ega nego se dati nagovoriti svirati ispod Kipa Slobode u prijenosu dodjela Grammyja? Ima, ali samo ako ga eventualno poneseš kući i gledaš se ispred ogledala, premda nije loše za karijeru kad te u takvoj situaciji gleda višemilijunski televizijski auditorij. Kao što će i mahanje bijelim ružama slavnih i bogatih na crvenom tepihu teško pomoći žrtvama seksualnog, rasnog ili useljeničkog zlostavljanja u SAD-u, ali gesta se čini simpatičnom. Sve to, dakako, ima veze s trendovima u rock-glazbi jer je i politika trend.

Sjetimo se zaborava angažiranosti devedesetih i hedonizma nadolazeće rave-scene – albuma i turneja “Achtung Baby” ili “Popmart” – kada su U2 glavom bez obzira bježali u kič i (samo)ironiju od izravnih političkih gesta koje su im obilježile prvi dio karijere, da bi se danas vratili – natrag. Zadnjih godina ponovno je moderno biti društveno angažiran, zlobnici bi rekli pogotovo kada ti naklade albuma padaju a potreban je i medijski poticaj marketinških stručnjaka i menadžera koji sve pažljivo prate, dogovaraju i osluškuju trendove. Znajući za komercijalni doseg i samopromotivne mehanizme rock-glazbe i suvremene umjetnosti općenito, nije čudno da su mnogi postali eskortni servis političarima, ili eskortni servis protiv njih, što, dakako, dobro naplaćuju.

Čak je i unaprijed snimljeno čitanje Hillary Clinton, Snoop Doga, Cher i još par njih po nekoliko rečenica iz antitrumpovske knjige “Fire and the Fury” Michaela Wolffa dobilo palac dolje u ozbiljnim listovima poput britanskog The Independenta. Jer, bez obzira na opravdano zgražanje američke i svjetske javnosti Trumpovim izjavama i potezima, činjenica je da mu je Hillary Clinton (bila) izravni politički konkurent, pa je (opet) na djelu više bilo ustupanje marketinškog prostora promociji knjige i napad istim tabloidnim sredstvima zbog kojih kritiziraju Trumpa, nego ozbiljna kritika. Je li rock-glazba danas teren za površniji politički angažman spram nekada? Procijenite sami: Sex Pistols “ginuli” su 1977. vozeći se brodom Temzom kod Westminstera i urlali friški singl “God Save The Queen” u vrijeme proslave srebrnog jubileja vladavine kraljice Elizabete, te dobivali batina od patriota po Londonu. Bob Dylan sredinom šezdesetih marširao je s Martinom Lutherom Kingom i pjevao pred američkim Kongresom. Springsteen je 2000. s pjesmom “41 Shots (American Skin)” – o tamnoputom useljeniku kojeg je u New Yorku s 41 metkom ubila policija – doživio da ga šef newyorške policije nazove antipatriotskom vrećom govana.

Efektne geste

Spram tih vremena, danas se radi o općenitim gestama podrške idejama, ali dovoljno umiljato da se ne izazove gnjev protivnika. Ako kojim slučajem gledate aktualnu televizijsku seriju “O nama s Morganom Freemanom”, nasljednicu prethodne “O Bogu s Morganom Freemanom”, u epizodi o pobunama i slobodama mogli ste vidjeti članicu ruske rock-grupe Pussy Riot koja je završila u zatvoru nakon prosvjeda u pravoslavnoj crkvi u Moskvi i medijske akcije protiv Putina. Upravo je to, uz aktivističke kritike teksaških Dixie Chicks protiv Georgea W. Busha prije desetak godina, kad su zamalo doživjele linč u Teksasu, ostalo zadnjim primjerima konkretne i jasne političke borbe protiv ideoloških neistomišljenika.

S druge strane, Bono može završiti pod istragom ne zbog političkog angažmana – kao John Lennon koji je bio na crnoj listi FBI-a i tek 1975. dobio zelenu kartu za boravak u SAD-u – već ako mu poreznici pronađu da je muljao s uloženim kapitalom. Kao kad se prošlog ljeta u curenju informacija i akciji “Paradise Pappers” o offshore kompanijama otkrilo da je najbogatiji rock-glazbenik na svijetu, ne znajući, preko odgovornih „trećih lica“ ulagao u fondove koji su izbjegavali plaćanje poreza na nekretnine u Litvi. Naravno da Bono ne može znati gdje mu ulažu (svu) lovu, ali sigurno zna gdje leži lova od efektnih političkih gesta, medijski dobro reklamiranih. I, dakako, nije jedini u tome.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

PR
prajdali100
16:04 05.02.2018.

Hrvoje 100% se slažem.Njemu je svojevremeno najbolje odbrusio pjevač AC DC Johnson.Kako ga je samo " oprao" !!!