Neil Young jedan je od najvećih kantautora povijesti rocka koji i danas svake godine objavljuje nove albume. Iako Kanađanin, već na početku karijere s takvom je vještinom usvojio i koristio američke glazbene idiome da se njegova odiseja širinom i dometima može uspoređivati samo s onom Boba Dylana i Brucea Springsteena, a u nekim je segmentima i bolji od njih.
Upravo Young posjeduje arhivu neobjavljenih radova usporedivu s onom Dylana, pa su arhivska izdanja njegov tour de force, pri čemu se prvi multimedijski box set “Archives Vol. 1” iz 2009. nameće kao do danas nedostignuto remek-djelo suvremenog pristupa arhivskoj građi i sabranim djelima na interaktivnom blu-ray formatu.
Humani mastering
Neil Young je i poklonik dobrog zvuka, a ne pogubne mp3 rezolucije, pa su se neki njegovi stari albumi na CD formatu objavljeni tek kad je otkrio kako remasterirati stara izdanja da zvuče barem približno kao nekada s vinila. Youngova tri vinilna box seta starih albuma primjer su humanog masteringa s kvalitetom kakvu nije dosegnuo nitko od njegovih spomenutih konkurenata, a korištenje izvornih vrpci i potpuno analogna obrada postala je konstanta tog procesa, u kojemu su ključni Bernie Grundman i Chris Bellman, cijenjeni tonski inženjeri koji se bave svim Youngovim arhivskim izdanjima na vinilima.
Uz ranije spomenute, Neil Young vlasnik je podjednako iscrpnog arhiva i brojnih neobjavljenih pjesama i albuma koje je tijekom sedamdesetih godina snimao i ostavljao u ormaru. Tako je i upravo objavljen novi album “Homegrown” zapravo “stari”, ali dosad neobjavljen, i kao takav najbolje što svako toliko dobivamo od Younga, kolosalnog autora s jednim od najvažnijih opusa u povijesti rocka.
Redovite nove albume Young svake godine upotpuni arhivskim biserima poput Homegrown (Warner/Dancing Bear), koji se izvorno trebao pojaviti za Dan prodavaonice ploča, ove godine otkazan radi koronavirusa. Radi se o dvanaest pjesama, zapravo 11 pjesama i jednoj govornoj poemi, koje je Young snimio od lipnja 1974. do siječnja 1975., u jednom od najvažnijih i najjačih razdoblja karijere kad je objavljivao i po dva albuma godišnje. “Homegrown” se izvorno trebao pojaviti nakon “On the Beach” i prije albuma “Zuma”, koji su objavljeni 1975. godine, ali je odustao.
No, među dvanaest pjesama, pet ih se našlo na drugim Youngovim izdanjima kasnijih godina. Neke su objavljene u izvornom izdanju (“Star Of Bethlehem” na albumu “American Stars N’ Bars” 1977., kao i naslovna “Homegrown”, ali u drugoj verziji s Youngovim pratećim sastavom Crazy Horse. “Love Is a Rose” našla se na Youngovoj trostrukoj kompilaciji “Decade” 1977., akustična “Little Wing” pojavila se 1980. na albumu “Hawks and Dows”, dok je “White Lines” prerađena s Crazy Horse i objavljena tek 1990. na albumu “Ragged Glory” kojim se Young kao jedan od ključnih utjecaja prirodno uklopio u dolazak grungea.
Slično se ponovilo 1976. godine kad je Young snimio album “Hitchhiker”, objavljen tek 2017., iako su se neke pjesme u međuvremenu pojavile u nadosnimljenim verzijama, a tu je i još uvijek neobjavljen album “Chrome Dreams” iz 1977. Dakako, i “Homegrown” i “Hitchhiker”, najpreporučljivije je poslušati u ovakvim cjelovitim verzijama, s napomenom da “Homegrown”, za razliku od ovih drugih u arhivu pospremljenih albuma, nikada nije “iscurio” i pojavio se na piratskim izdanjima koja su godinama bili skriveno blago kolekcionara koji su ih uspjeli nabaviti.
Nashville i Los Angeles
“Homegrown” je snimljen na dva glavna sessiona, u Nashvilleu krajem 1974. i Los Angelesu siječnja 1975., gdje se Young u studiju našao sam s akustičnom gitarom ili klavirom. Neke pjesme zabilježene su u opuštenoj atmosferi na Youngovu Broken Arrow ranču, a svojevrsni poluakustični zvuk, izuzev opore hard rock tutnjave “Vacancy” mogao bi se smjestiti između Youngovih albuma “Harvest” i “Comes a Time”. Ekipu pouzdanih Youngovih suradnika poput Bena Keitha na steel gitari, basista Tima Drummonda i mlade Emmylou Harris na pratećim vokalima u nekoliko pjesama, nadopunio je i Ry Cooder u gitarističkom duetu s Youngom “White Lines”, snimljenom u Londonu siječnja 1975.
Neke od pjesama inspirirane su Youngovim prekidom dugogodišnje veze, pri čemu se “Separate Ways” i “Try”, objavljena kao prvi singl s albuma, zvukom nadovezuju na prethodni, sjajan Youngov album “On the Beach”. Ovako posložene jedna do druge, pjesme na “Homegrown” otkrivaju talentiranog autora i važno, srećom danas dostupno poglavlje velike karijere.