Ravno četvrt stoljeća prošlo je od svjetske premijere filma "Zgodna žena", najuspješnije romantične komedije svih vremena koja je samo u kinima na uloženih 14 milijuna zaradila više od 463,4 milijuna dolara, čemu treba dodati prihode iz tada još vrlo živih videoteka, televizije i kopija za kućna kina na kojima i danas postiže odlične prodajne rezultate.
U trenutku kada se pojavila, "Zgodnu ženu" slavili su kao spasiteljicu žanra koji je dugo stagnirao. Priča koju su mnogi nazivali novom Pepeljugom, iako je još više crpila iz "Pigmaliona" Georgea Bernarda Shawa, dala nam je ružičastu viziju stvarnosti u kojoj je bavljenje prostitucijom relativno lak posao, a ljubav (na prvi pogled, razumije se!) nadilazi sve klasne razlike.
Muškarac kao spasilac
Lik Vivian Ward, koju je glumila tada slabo poznata Julia Roberts, bio nam je posebno zanimljiv u svojoj oprečnosti: s jedne se strane mogao gledati kao snažna ženska figura koji se odbija pomiriti s datostima svoje životne situacije, a s druge strane kao malograđanska konzumeristica opčinjena statusnim simbolima kojoj je potreban bogati princ da je spasi iz životarenja na društvenoj margini.
Podjednako podijeljeni bili smo i oko bogataša Edwarda, kojeg je tumačio tada već slavni Richard Gere, a čiji su lik neki smatrali najvećim pozitivcem filma, dok su ga drugi gledali kao bijelog muškarca u čijim je rukama kapital, pa time i sva druga moć, pripadnika famoznih 1% najbogatijih protiv kojih će dvadesetak godina kasnije ustati brojni Amerikanci.
I sama ekipa filma bila je svjesna mogućih negativnih čitanja pa je producentica Laura Ziskin nedugo nakon premijere odlučila ublažiti potencijalnu štetu naglasivši kako "nije htjela film koji će ženama poručiti da čekaju simpatičnog frajera koji će im dati lijepu odjeću i novac te ih time učiniti sretnima" i da glavni likovi u "Zgodnoj ženi" zapravo spašavaju jedno drugoga.
Bila je nešto posebno
Dio kritičara nije se složio s njenom ocjenom pa su prve kritike bile vrlo podijeljene, od čiste jedinice u časopisu Time, koji je otpisao "Zgodnu ženu" kao "mehaničku stimulaciju s predvidljivim, staromodnim zapletima i slavljenjem materijalnoga" do petice u New York Timesu, koji je odmah tvrdio da je riječ o "nečemu posebnom".
Gledatelji koji u kinu primarno traže zabavu mnogo su se manje opterećivali i te kako upitnim moralnim porukama filma, ističući da je riječ o djelu koje "vraća vjeru u ljubav".
U tom kontekstu posebno je zanimljivo što je "Zgodna žena" umalo završila daleko od bilo kakvog optimizma: scenarist J. F. Lawton nedavno je na internetu objavio svoju prvu verziju priče, u kojoj Vivian nije šarmantna pametnica opsjednuta higijenom, nego brutalna, prosta ovisnica o cracku koja već na početku filma maltretira svoju cimericu, previše bolesnu da u jednoj večeri "odradi" veći broj klijenata i tako zaradi za zajedničku stanarinu.
I prvi prizori seksa bili su daleko od romantičnih, s eksplicitnim dogovorima o načinu na koji će se sve odviti, cjenkanja oko analnog seksa i pregovora o korištenju kondoma, a ružni početak trebao je voditi k ružnom kraju, u kojem Edward nasilno izbacuje Vivian iz auta, a ona ostaje uplakana na cesti, prislanjajući omotnicu s tri tisuće dolara na grudi.
Kako je ideja J. F. Lawtona o mračnoj drami koja govori o problemima ovisnosti i nasilja kojem su izložene seksualne radnice te klasnom raslojavanju postala visokobudžetna romantična komedija, teško je reći, no očito je da se s komercijalnog aspekta radilo o punom pogotku.
Na krilima uspjeha "Zgodne žene" Julia Roberts izdigla se u sam vrh hollywoodskih miljenica, nižući dobar posao za poslom, a 2001. godine osvojila je i Oscara za ulogu još jedne potprivilegirane žene koja transcedentira u svijet uspjeha: priučene pravnice Erin Brockovich u istoimenom filmu Stevena Soderbergha.
Ponovno ujedinjeni
Osim što je lansirala Juliju Roberts i potvrdila da Richard Gere kao seks-simbol osamdesetih može biti privlačan i u desetljeću koje je dolazilo, "Zgodna žena" bila je prva u nizu romantičnih komedija koje su obilježile devedesete, a među kojima su bili "Besani u Seattleu", "Francuski poljubac" i drugi filmovi s Meg Ryan, koji će pokrenuti desetljeće dugu prepirku o tome tko je stvarna kraljica američke romantične komedije.
Richard Gere i Julia Roberts susreli su se još jednom u romantičnoj komediji "Odbjegla nevjesta" iz 1999. godine, ali relativan uspjeh tog filma nikako se nije mogao mjeriti s fenomenom "Zgodne žene", koja i danas, nakon punih 25 godina, izaziva suze i raspiruje rasprave.
>>Nakon 25 godina sastala se glumačka ekipa popularnog filma. Pogledajte ih danas!