sluškinjina priča

Prvi otkrivamo: Sve o trećoj sezoni televizijskog fenomena

Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
Foto: Promo
Sluškinjina priča
21.05.2019.
u 08:00
Sluškinjina priča na eksplicitan način prikazuje takav ideološki sukob, sraz militarističkog i civilnog društva kakav praktički jest na snazi danas kada je diplomaciju gotovo pa smijenila snaga prijetnje oružjem.
Pogledaj originalni članak

Distopijska Sluškinjina priča koju je Margaret Atwood objavila 1985. godine više od 30 godina nakon objave postala je i televizijski fenomen. Rijetko koja serija, naime, izazvala je takav društveni utjecaj kao Sluškinjina priča.

Crvena mondura s bijelim pokrovom za glavu postala je sinonim za borbu za prava žena svugdje u svijetu pa tako i u nas. Upravo kao da je vidjela u budućnost, Margaret Atwood u svojem je bestseleru predvidjela probleme koji se realno – ponavljaju. Jer, ekstremizam totalitarne države Gilead ne očituje se samo u odnosu prema ženama koje su svedene na strojeve za rađanje djece ako su plodne ili na puku ispomoć ako to nije slučaj. Gilead je ekstreman i u drugim društvenim i gospodarskim sferama. Njegovi lideri pred sobom mizoginiju opravdavaju rastućom sterilnošću u žena zbog čega prema njima valjda imati ‘poseban’ odnos. No, pojam ekologije također je u totalitarizmu nastalom na ruševinama nekadašnje Amerike doveden do apsurda. Kako drugačije nazvati sustav koji javno pogubljuje i tijela ostavlja da vise na javnim mjestima, a istodobno se maksimalno brine o okolišu? I ovdje je briljantna knjiiževnica predvidjela ili bolje reći priznala kako će budućnost biti obilježena klimatskim promjenama potaknutima snažnim utjecajem čovjeka na prirodu.

Gledajući iz tog kuta, slušajući pojedine glasove današnjice, zapravo i jest zamislivo pretjerivanje u regulaciji korištenja prirodnih resursa. To onda neizbježno dovodi do novog jaza, vrlo sličnog gospodarskom, jer opet je posrijedi ista stvar – jedni imaju pristup resursu, a drugi su ovdje tek da taj resurs pripreme za te privilegirane nemajući jednako pravo njegova korištenja. Lik June Osborne, nekadašnje urednice knjiga ulovljene pri bijegu od novog režima, prizma je kroz koju gledamo vrli novi okrutni svijet. Koji ima svoj kontrapunkt, Kanadu koja još uživa u demokraciji i svemu što život u njoj pruža kada je ona maksimalno funkcionalna. Ponovo kao da je Margaret Atwood, koja i jest Kanađanka, bila vidovita, demokracija je danas u krizi s prividno demokratskim društvima kojima vladaju snage koje zapravo više naginju totalitarizmu.

Producenti serije koja se kod nas vrti na HBO-u ili znaju puno više od nas ili naprosto imaju nevjerojatno puno sreće jer prije više od dvije godine kada se serija počela prikazivati nije još bilo skandala s Harveyjem Weinsteinom, jedina je motivacija mogao biti Donald Trump u tom pogledu, a sasvim sigurno nije na vidiku bio takav ideološki sukob lijevih i desnih krajnosti koji može rezultirati i masovnim ubojstvima bilo gdje u svijetu. Sluškinjina priča na eksplicitan način prikazuje takav ideološki sukob, sraz militarističkog i civilnog društva kakav praktički jest na snazi danas kada je diplomaciju gotovo pa smijenila snaga prijetnje oružjem. Kako je ispalo, streaming servis Hulu koji producira seriju podcijenio je potencijal Sluškinjine priče naručivši da se knjiga odmah ekranizira za jednu sezonu. I ta prva sezona pobrala je osam nagrada Emmy, a imala je 13 nominacija.

Proglašena je za najbolju dramsku seriju što je bilo po prvi put da je neka “streamana” serija dobila takvu nagradu. I Elizabeth Moss koja tumači June Osborne također je zaslužila Emmy. Druga sezona nije bila tako uspješna, iako je imala nominacija za Emmy, nije osvojila nijednu tu nagradu, no to ne znači da je kvalitetom nastavak bitnije odstupao. Doista nije, i to zahvaljujući scenaristu Bruceu Milleru koji je uspio nadograditi priču Margaret Atwood koja je ispričana u prvoj sezoni.

Priznao je i sam kasnije kako ga je uspjeh ponio te je počeo razmišljati na način kao da ispred sebe ima još deset sezona. Vrlo uskoro dolazi nam i treća sezona Sluškinjine priče koja starta 6. lipnja na HBO-u Go, a za koju se nadamo da će održati kultni status koji serija već sada ima. Dobra garancija za to kraj je druge sezone u kojem smo upoznali Lawrencea, tvorca Gileadove gospodarske politike. Nedugo nakon što ga upoznajemo, Lawrence ima zanimljivu ulogu, dopušta da pobjegnu June i Emily iz njima nepoznatih razloga. Kao što tek trebamo otkriti zašto je June odlučila ostati, a svoju kćer iz snošaja s Fredom ostaviti Emily da je ponese prema Kanadi. Isto očekujemo otkriti kako je završilo to putovanje dviju bjegunki.

Čekamo vidjeti i što je sa Serenom Joy koja je popustila Juneinoj ideji da žene moraju imati pravo čitati jer novorođene kćeri nikada neće spoznati Boga ako o njemu ne budu mogle čitati. No Serena je, bez obzira na sve svoje zasluge za promjenu koja je svijetu donijela Gilead, okrutno kažnjena odsijecanjem malog prsta što je još jedan surovi pokazatelj o kakvom se društvu radi. Iz do sada prikazanih trailera ne može se, dakako, zaključiti puno, no ipak je prilično naglašen odnos June i Serene Joy koji se potpuno zaokrenuo u trenutku kada Serena ipak dopušta da Emily odnese Juneino novorođenče. Je li upravo Serena saveznik o kojem u traileru govori June kada kaže da treba moćnog saveznika kako bi promijenila stvari?

 

A Serenu ne vidimo kao nekoga poraženog, nego kao ženu koja odjednom ima snagu da zasjeni i vlastitog muža što je u Gileadu situacija koja je praktički zabranjena. Svi su likovi i dalje ovdje, Nick, Fred, teta Lydia. Prema onome što se vidi u traileru, zagarantirana je dodatna jeza, no osim kada se radi o Sereni i June, ne otkriva se ništa posebno u odnosima između likova. No ne treba sumnjati da će ta dinamika i dalje ostati intenzivna, pogotovo nakon što smo krajem prošle sezone upoznali novi muški lik koji je odmah postigao snažnu prisutnost. Hoće li Lawrence doista imati takvu ulogu kakvu sugerira njegov položaj u gileadskom društvu? Ako tako bude, što će biti s Fredom Waterfordom, a što s Nickom?

Oba lika imaju još potencijala za scenariste pa će biti zanimljivo vidjeti hoće li se iskoristiti prilika da se priča malo zavrti i oko njih? Doduše, to nikako ne smije biti nauštrb lika June koji je i dalje najsnažnija prisutnost u seriji, a koju je Elisabeth Moss sjajno tumačila i u drugoj sezoni. Vjerojatno nije pogrešno zaključiti da će se i nastavak priče i dalje odvijati oko Juneina nastojanja da se iščupa iz zle države i konačno spoji s vlastitom obitelji, možda i s Nicole koja je sada u bijegu prema Kanadi.

Još jedan zanimljiv detalj je i da se u traileru June vidi odjevena kao Martha bez nekog objašnjenja o čemu se zapravo radi, je li joj promijenjen status ili se radi o nečemu drugom. Objavljena su i dva zanimljiva štikleca. Margaret Atwood piše i nastavak svojeg romana, ali je i dalje konzultantica Bruceu Milleru na seriji. Tako možemo biti sigurni da će svi nastavci ostati u duhu originalnog romana aktualnog i danas.     

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.