Sekunda je potrebna, već me ljulja bevanda, da se desi kemija, da se desi kemija, gdje si bio do sada, piše ti u očima hodajuća nevolja, hodajuća nevolja... I tako pet puta u pjesmi "Kemija" grupe Magazin. I nije slučajno da je ta pjesma postala hit, jer može li se vjerovati istraživanju koje su zajedno proveli sveučilište Bocconi u Milanu i sveučilište Južna Karolina, što se pripjev u pjesmi češće ponavlja, to su veće šanse da će pjesma postati hit.
Urežu se u pamćenje
Osim toga, tvrdi istraživanje, uspjeh pjesme ovisi i o tome koliko godina ima osoba koja je pjeva. Preciznije, sa svakom godinom starosti pjevača šanse da pjesma postane hit smanjuju se za 6,1 posto. S druge strane, spol pjevača i tempo pjesme nemaju nikakva utjecaja na njezin potencijalni uspjeh.
Autorica teksta pjesme "Kemija" kao i stihova Rozgina megahita "Bižuterija" čiji se pripjev ponavlja šest puta te mnogih drugih uspješnica, Vjekoslava Huljić djelomično se slaže s rezultatima opsežne studije koja je analizirala više od 2400 pretežno američkih pop-pjesama objavljenih tijekom posljednjih pedeset godina.
– Kad pišem pjesme ne držim se statistike i nekakvih jednadžbi za uspjeh niti sam se ikada u stvaranju pjesama vodila brojkama, već radim po instinktu i iskustvu, ali u tvrdnji da sa svakim ponavljanjem pripjeva pjesma ima veće šanse da postane hit ima istine jer vam jednostavno pjesma brže uđe u uho. Primjerice, kad se vozite u automobilu i usput čujete na radiju neku pjesmu i zapamtite refren, pjevušit ćete ga do kraja dana. Velike šanse da postane hit ima i pjesma koju ljudi samo jednom čuju i odmah se njome "zaraze" pa je potraže na internetu, kupe je i slično – govori Vjekoslava Huljić. S tvrdnjom da se sa svakom godinom starosti pjevača šanse da njegova pjesma bude hit smanjuju, Vjekoslava se ipak ne slaže.
– Ne bih rekla da mladost izvođača utječe na uspjeh pjesme. Može biti da kad prvi put čujete neku pjesmu koja se svidi masama ne znate koliko godina ima onaj tko je pjeva – kaže.
'Krive' su dječje pjesmice
U usporedbi sa stranim hitovima, naša "hitmejkerica" s ponavljanjima ne pretjeruje. Primjerice u Rihanninoj "S&M" pripjev se ponavlja više od sedam puta, kao i u Adelinoj "Set Fire To The Rain", kultnoj "We Are The World", "I'm Real" Jennifer Lopez, koje su sve bile na prvim mjestima top-lista. Od 2400 pjesama koliko ih je analizirano u američko-talijanskoj studiji, 1029 je onih koje su bile broj jedan na glazbenim ljestvicama i 1451 pjesma koje na ljestvicama nikad nisu dospjele na mjesto iznad devedesetog. U svim pjesmama pripjev se ponavljao između jednog i 16 puta. Otkriveno je da se sa svakim ponavljanjem refrena šansa da pjesma dospije na prvo mjesto povećavala za 14,5 posto.
– Za mnoge od nas pjesme koje nam se urežu u pamćenje one su u kojima se iste riječi ponavljaju u našim glavama. Sklonost prema ponavljaju riječi u glazbi seže još u najranije djetinjstvo kad smo slušali dječje pjesmice koje imaju mnogo ponavljanja – tvrde znanstvenici. Istinitost te tvrdnje potkrepljuje i jedna od najpoznatijih dječjih pjesmica "Kad si sretan" u kojoj stih "Kad si sretan" čujemo više od 20 puta.
>> Vjekoslava i ja duže smo skupa nego što smo bili jedno bez drugog
>> Andrea Šušnjara: Ne volim se gledati na TV-u jer mi dodaje kile
Glupost. Onda bi i kasandrine pjesme bile popularne, jer je 90% istih bio pripjev (refren). Doduse kod nje je to bilo jer nije mogla zapamtiti tekst pjesme, ali ipak...