Ma koliko god nevoljko to bili spremni priznati, svatko od nas se barem jednom u životu osjećao nesigurnim u samog sebe. Onaj trenutak pred prvi razgovor za posao ili sastanak s osobom prema kojoj duže vrijeme gajimo simpatije, kad se suočimo s likom u ogledalu koji nam unatoč satima uloženim u pripremu i sređivanje govori da jednostavno nismo dovoljno dobri, pametni ili lijepi. Jednima takve su situacije anomalija, drugima dio svakodnevice, a za one u posljednjih nekoliko tjedana dovoljno odvažne posjetioce kinodvorana jedna od najupečatljivijih scena "Supstance", novog filma talentirane francuske redateljice Coralie Fargeat.
Nakon što se prije sedam godina na filmskom festivalu u Torontu publici predstavila prvijencem "Osveta", krvavom pričom o silovanju i ubojstvu, bilo je jasno da ovu rođenu Parižanku očekuje svijetla budućnost. Ipak, rijetki su mogli predvidjeti da će njezin drugi dugometražni uradak, znanstveno-fantastični tjelesni horor "Supstanca" oduševiti strogi žiri u Cannesu i ponijeti nagradu za najbolji scenarij. S priznanjima dolaze i velika očekivanja koja mogu pokvariti doživljaj filma, no u ovom slučaju nema sumnje – riječ je o nesvakidašnje ambicioznoj, feminističkoj kritici na dobnu diskriminaciju, suvremene standarde ljepote te posljedično i njihove štovatelje.
– Smatram da sve stvari koje odmalena u sebi nosimo, o tome kako nas ljudi doživljavaju, osjećaj nepripadnosti i svi ti standardi ljepote, nekako zauvijek ostaju teret na našim leđima. Možemo ih potisnuti, ali one su i dalje naš najveći unutrašnji neprijatelj s kojim se moramo suočiti i to sam željela pokazati – glasi izjava u kojoj Fargeat otkriva motive iza najnovije priče čija se radnja vrti oko Elizabeth Sparkle, glumice na zalasku karijere u besprijekornoj izvedbi Demi Moore.
GALERIJA Demi Moore progovorila o rigoroznom načinu mršavljena kojim se vratila u formu
Elizabeth prvo upoznajemo kao voditeljicu dnevne fitness emisije. Vrhunac glumačke karijere za nju davna je prošlost, a danas živi sama u luksuznom stanu s pogledom na Los Angeles. Njezin život dotaknut će novo dno kad je za 50. rođendan odbojni producent simboličnog imena Harvey (uvjerljivi Dennis Quaid), prema kojem žene u tim godinama više nemaju što raditi u showbizu, otpremi u mirovinu. Demoraliziranu Sparkle pri povratku kući zadesi prometna nesreća nakon čega završi u bolnici, gdje joj misteriozni medicinski brat predstavi čudotvornu "supstancu" – lijek koji aktivacijom nove stanične diobe omogućava korisniku/matrici da kroz bolju, ljepšu, savršeniju inačicu sebe proživi novu, odnosno staru mladost. Isprva sumnjičava, ali u konačnici očajna Elizabeth ubrizgava u sebe zelenu tekućinu i u efektnoj sceni transformacije "porađa" atraktivnu Sue (Margaret Qualley). Ključ održivog suživota dvije inačice, koje su zapravo jedno, podrazumijeva poštivanje jasno definiranih pravila sve dok, kao u najboljim tjelesnim hororima, stvari ne krenu po zlu, a mučni vizuali ne postanu metafore od mesa.
U svakoj sekvenci ove 140-minutne alegorijsko-groteskne disertacije o ženskom iskustvu u industriji zabave osjeti se kako redateljičina strast prema žanru tako i poštovanje prema njegovim velikanima. Fargeat u prvom redu inspiraciju crpi iz klasika kao što su "Muha" Davida Cronenberga ili pak Carpenterov "Stvor", a tijekom erotskih dijelova prepoznaje se i utjecaj neshvaćenog hita Paula Verhoevena "Showgirls". Strukturalno film čine tri cjeline jasno odijeljene naslovnim karticama. Prve dvije prožete su sukobom starog i mladog, bolje i lošije verzije iste osobe nalik dinamici između Dr. Jekylla i Mr. Hydea. U završnoj redateljica publiku upoznaje s posljedicama mržnje prema sebi Elizabeth i Sue, i to metamorfozom po uzoru na Lynchova Josepha Merricka iz dokudrame "Čovjek slon".
Iznenađenja ne nedostaje ni za ljubitelje filmske glazbe ni književne literature. Naime, neki od najšokantnijih trenutaka uzdignuti su kultnim temama iz filmova legendarnog Stanleyja Kubricka, dok podtekst potrage za vječnom mladošću asocira na roman "Slika Doriana Graya" Oscara Wildea.
Usprkos svim navedenim naslanjanjima, "Supstanca" posjeduje autentičan potpis njegove autorice. On je ponajviše definiran primjenom karakterističnih filmskih tehnika poput montaže, kadriranja, upotrebe zvuka ili korištenja simbolike nauštrb riječi. Primjerice, kako bi izrazila svoje gađenje prema šovinističkoj naravi hollywoodskih glavešina, konkretno stanovitog Harveyja, Fargeat koristi zaglušujuću buku u sceni u kojoj dotični jede škampe, pritom kadriravši radnju na odvratan način. U tim trenucima kadrovi su kratki, a rezovi brzi, čime se kod gledatelja izaziva anksioznost pored i onako teško probavljivih prizora.
Perspektive se također brzo mijenjaju pa šire planove zamjenjuju oni krupni, a Fargeat povremeno svoju publiku stavlja u kožu likova na platnu tako da vidi i čuje isto što i oni. Za oko zapinje gotovo laboratorijska čistoća i estetika scenografije i lokacija na kojima se odvijaju užasi, poput kupaonice u Elizabethinu stanu. Na identičan način glamurozna industrija zabave već godinama glorificira i skriva monstrume kao što su reper P. Diddy, komičar Bill Cosby ili producent Harvey Weinstein, na kojeg se redateljica referira u filmu.
VEZANI ČLANCI
Ako tražite suptilnost, ovo nije film za vas. Izostanak suptilnosti zapravo je jedna od najvećih snaga "Supstance". Misli, osjećaji i strahovi protagonistkinje manifestiraju se kroz svijet koji je njima naseljen i kojim Fargeat, za razliku od svoje heroine, vlada u maniri najbolje dirigentice, a postupna gradacija dramske tenzije u samom finalu vodi do potpunog krešenda.
Suptilnosti nema ni u odabiru glavne glumice. Iako su i Qualley i Quaid oboje besprijekorno odigrali svoje uloge, titulu glavne zvijezde filma zasluženo odnosi Demi Moore. Ova 61-godišnja hollywoodska ikona je, baš kao i njezin filmski lik, prošla put od glumice u usponu 80-ih preko najplaćenije zvijezde sredinom 90-ih do nekoga tko početkom novog milenija više ne pronalazi svoje mjesto u industriji. Osim diskriminacije na temelju dobi, Moore se u karijeri suočila i s kritikama na račun fizičkog izgleda kada je u 40. godini pokazala svoje tijelo u bikiniju na snimanju nastavka "Charliejevih anđela". Sukladno tome, odraz Elizabethina lica u ogledalu predstavlja osvrt Demi na vlastitu karijeru, uz razliku što njezina glumačka zvijezda nije izgubila sjaj poput Sparkleine na Hollywoodskoj stazi slavnih.
Sa stajališta neutralnog promatrača, novu kreaciju Coralie Fargeat možemo protumačiti iz dva različita kuta. S jedne strane "Supstanca" je društvena kritika na to kako industrija zabave, u kojoj su privlačnost i atraktivnost glavne valute, obezvređuje žene i prosuđuje sve ljude na temelju neodrživih standarda ljepote. Međutim, postoji i drugo mišljenje koje fokus stavlja na samog pojedinca. Seksualizacija i kult mladosti jesu loši, no ponekad se moramo zapitati koliko mi sami sebi namećemo pritisak u potrazi za nedostižnim savršenstvom i tuđom validacijom. Jer na kraju krajeva, naš je izbor hoćemo li poslušati odraz u ogledalu ili mu se samo nasmiješiti.
VIDEO Psihomodo pop održap slavljenički koncert! Na pozornicu doletjeli grudnjaci, a publici su pripremili ovo iznenađenje