Ovog tjedna u hrvatskim kinima kreće prikazivanje Jurskog svijeta: Carstvo, posljednjeg iz trilogije koju je osmislio Colin Trevorrow, sjajan filmaš koji je sagu o novom pojavljivanju dinosaura na Zemlji oživio i održao je pa je ideja Stevena Spielberga doživjela skoro 30 godina. Posljednji je film intrigantne postavke u kojoj čovjek i dinosauri dijele isti prostor namećući odmah pitanje može li čovjek ostati najvećim grabežljivcem na našoj planeti. Imali smo rijetku priliku porazgovarati s glavnim glumcima filma, uključujući tu i samog Jeffa Goldbluma ali i Colina Trevorrowa.
30 godina kasnije
U novom filmu Goldblumov dr. Ian Malcolm ponovo se susreće s Alanom Grantom Sama Neilla i dr. Ellie Sattler Laure Dern. Pitali smo Jeffa Goldbluma je li ikada nakon Jurskog parka mislio da će i za gotovo 30 godina ponovo snimati film o dinosaurima, kao i što misli zašto dinosaure publika toliko voli.
- Ne, pogotovo prije 30 godina nisam imao pojma kako će film uopće ispasti, samo sam imao visoka očekivanje jer Steven Spielberg jedan je od mojih omiljenih redatelja, tada sam ga znao po Raljama i Bliskim susretima treće vrste, pa se pojavila i ta knjiga Michaela Crichtona koja mi se jako svidjela. Pa sam shvatio da će oni napraviti dinosaure na način koji će ljudima biti prihvatljiv gledati. I onda je film izašao i pogodio je ljude daleko jače negoli sam to ikada i pomislio. Da mi je tada, prije 30 godina, netko rekao da ću i sada ponovo raditi dinosaure, da će se sve ovo događati, rekao bih – ne! Drugo je što djeca vole dinosaure, ja volim dinosaure, pa evo nas i ovdje, planet je sve stariji s dugom povijesti u kojoj smo mi samo djelić cijelog kontinuuma, a prema svemu smo na ugodan način ponizni, osupnjujuć je, nevjerojatan, pa je možda nešto od svega toga ostalo u nama još iz doba kada smo okolo tumarali s jednom kandžom i zubom u blizini takvih vrsta pa nas to još uvijek plaši i uzbuđuje, i čini ljudima, živima, možda je to to, rekao nam je poznati glumac koji je do sada imao i kratku ulogu u prošlom nastavku serijala Jurski svijet pa je doista netko koga se moglo upitati kako vidi tako uspješan razvoj cijele priče o probuđenim dinosaurima.
- Pronalazak tehnologije koja će dinosaure vratiti u život bio je jedan poseban trenutak za proživjeti. Dennis Muren iz Industrial Light and Magica i Stan Winston napravili su ih, Steven Spielberg je bio san koji se pretvorio u javnost, on je naprosto gigant filma, pa onda Laura, Sam koji su nevjerojatni. I sve je bilo sjajno, nezaboravno, ljudi su tako prihvatili taj film. I onda sam tokom godina gledao kako su dalje pričali tu priču s Bryce i Chris. Colin je također sjajan filmaš koji zna ispričati priču, mislim da je s ovim filmom napravio sjajan film, a nastojao je koristiti puno više animatronike nego tehnologije, zelenih ekrana i teniskih loptica, pa su tako i dinosauri tako uvjerljivi. Imam djecu od pet i sedam godina, vidjeli su sve i zaljubili su se. Sve je ipak malo drugačije, kreativnije i zabavnije, kazao je Goldblum.
Kada, nadamo se, pogledate film, vidjet ćete ponovo cijelu hrpu dinosaura, čak i novih vrsta u ovoj sagi, ali koji su zaista iznimno uvjerljivi.
- Na ovom smo filmu više koristili stariju tehnologiju, ima više animatronike, koristili smo više kulisa nego prije, išli na više lokacija. U sceni u kojoj Chris Pratt vani jaše konja na snijegu, on je doista vani na snijegu i jaše konja. Naše mogućnosti da napravimo virtualne produkcije stalno rastu, možemo snimati puno više, stvarati cijele svijetove putem zelenog ekrana. Ali za mene kao filmaša ima nešto u opipljivome, što ostaje u sjećanju i u vremenu, a to je kada se koriste stvarne životinje, ide na stvarna mjesta, gradnjom kulisa. Nastavit ću raditi filmove na taj način, objasnio je Colin Trevorrow. Na snimanju je bio i niz znanstvenih konzultanata koji su brinuli o točnosti i uvjerljivosti, još nas je zanimao kako su oni ‘ozvučeni’, obzirom da nije moguće znati kako su se doista glasali. - Imali smo konzultanta za paleontologiju, genetiku, cijeli niz znanstvenih savjetnika. Kada se radi o samim dinosaurima, očito mogli daleko bolje rekreirati izgleda dinosaura nego ono kako su oni zvučali, pa je rad sa Skywalker Soundom s kojim smo to radili rezultirao kombinacijom različitih zvukova stvorenja koja su sada na planeti i stvaranjem zvuka koji bi najbolje pristajao, na način koji bi, rekao bih, bio najmanje čudnim. Bilo je to davanje zvuka izgledu koji onda taj izgled oživljuje. Jasno je da ne postoje nikakve snimke, pa neće biti ni dokaza da smo negdje promašili!, kazao nam je redatelj novog Jurskog svijeta koji više voli animatroniku nego animaciju. - Bitno je i postići interakciju. Kada Laura Dern komunicira s malim triceratopsom prije nego što se popne na avion bilo je stvarno, rekreacija stvorenja bila je tamo, čak cijela ta interakcija nije ni bila planirana nego se dogodila. Drugačije je kada se radi o opipljivoj stvari, lutki, nego o animaciji, kazao je.
U nekim od likova filma mogu se prepoznati konture klasičnih heroja avanturističkih filmova poput Indiana Jonesa.
- To su zapravo arhetipi heroja kakve sam poznajem, ali također je za moju generaciju ovaj film i stanovito pročišćenje u kojem moramo kao roditelji koji su odrasli uz ovaj film doći do točke u kojoj svoje igračke vadimo iz kutije i dajemo ih svojoj djeci. Dovršiti taj dio svojeg djetinjstva, a to je za nas, za mene bilo dosta teško. Možda se pojavi netko nov tko će nastaviti ovu priču. Sa Stevenom Spielbergom redovito sam komunicirao, on bi pročitao scenarij, dao svoje opaske. A cijelo vrijeme nastojali smo da film nikada ne skrene iz smjera obraćanja globalnoj publici, da ne ispadne kako ga radimo za neke svoje frendove u Americi, objasnio je Trevorrow. Ovaj film donio je jednog novog takvog lika koji nas je podsjetio upravo na Hana Soloa iz Ratova zvijezda. To je Kayla Watts koju tumači DeWanda Wise. Rekla nam je kako je naš instinkt apsolutno točan. - Zaplakala sam kada sam prvi puta pročitala scenarij! Ostalo mi je samo da je napravim na ekranu onoliko cool koliko je to bila u scenariju, da izgleda u potpunosti tako. I vaš je instinkt u cijelosti točan, puno je utjecaja i u začeću, kako su je Colin i Emily napravili, pa onda kako ću je i ja oživjeti, zapravo rani radovi Harrisona Forda! I on je bio oklijevajućim herojem, težak na način ‘zašto baš ja moram biti neki heroj’. Pa je onda tu i odjeća, puno je tu Indiane Jonesa i kad to stavite na crno žensko tijelo postaje nešto subverzivno i moćno. Bilo je jako zabavno glumiti je, ispričala nam je DeWanda.
I u trećem dijelu Jurskog svijeta nastupa poveliki glumački ansambl praktično jednako važnih uloga. Bryce Dallas Howard koja tumači Claire Dearing. Opisala je razvoj svojeg lika kroz trilogiju kao i odnos s Owenom Gradyjem kojega tumači Chris Pratt.
- Kod Clare volim što nikada nisam do sada igrala nekog lika kroz višegodišnji period, ponavljala ulogu. Clare počinje na mjestu gdje je potpuno izvan vrijednosti koje štuje, niži je direktor, puna kapitalističke pohlepe a na kraju prvog Jurskog svijeta je netko tko u cijelosti mijenja svoje stavove. U Jurskom svijetu: Pad kraljevstva vidimo je kako je postala aktivistom za dinosaure. Njezine najbolje namjere vode do jako loših stvari. U Jurskom svijetu: Carstvo ona shvaća da je stavljanje svoje krivnje za sve što je napravila vodilo do izbora vođenih emocijom i izbora koji možda nisu najučinkovitiji. I u tom trenutku shvatite također da je Clare i roditeljem pa mora počistiti malo i oko sebe. U ovom filmu jasno je da su Owen i Clare u vezi, obitelj, rekla je zvijezda Jurskog svijeta. Kada gledate filmove iz obje trilogije odmah se nameću motivi sukoba čovjeka i prirode, pa onda primjene znanosti, ovdje se čini kako je jak i motiv majke, snažne žene.
I da i ne, objasnile su nam Isabella Sermon koja tumači Maisie Lockwood i DeWanda Wise.
- U Jurskom svijetu dosta je naglaska na akciji u ovom filmu a ne vidite često žene u glavnim ulogama u akcijskim filmovima. A ovdje je bilo odlično što su baš žene isturene, i rade ono što smo trebale raditi već godinama. Pa borimo se s dinosaurima, ne trebamo čekati da muškarci riješe problem. Mislim da je to dosta važno, kazala je Isabella koja je i jako mlada, tek 15 godina pa joj je važno skupljati iskustvo.
- Za mene, koja još odrastam, bilo je nevjerojatno da sam okružena s toliko jakih, neovisnih žena. Bilo mi je to sjajno u ovoj mojoj dobi jer svi oko mene još imaju puno utjecaja na mene. A to su i jake žene s kojima je bilo sjajno surađivati, nešto uzeti od njih kao i od likova koje glume. Čini mi se da je to dosta važno za ovaj film, rekla je. No, nitko od ekipe nije došao s nekom agendom, objasnila je DeWanda.
- Svaki puta kada me pitaju što se nadam da će publika najviše zapamtiti, moj odgovor je da publika dolazi u kino s cijelim životom vlastitih iskustava i perspektiva. I onda je meni zadovoljstvo što je ovo suradnja koja nije zatvorena u neki silos, već je to razmjena iskustava s publikom, jer stvari koje prihvati publika možda neće biti one koje sam kod svojeg lika prihvatila ja. Za sve nas ovdje, a žene smo, ne gledamo nužno naše živote iz neke vanjske perspektive, svjesnosti, opreza. Ova situacija nije za nas bila nešto neobično, pa na kraju, svi smo imali majke, pa znamo što je snažna žena, to je normalna životna situacija predstavljen na filmu, kazala je. Osvrnula se i na pripremu za film koja je, zbog brojnih akcijskih scena, tražila od glumaca i nešto više.
- Kada sam pročitala scenarij, shvatila sam da se moram početi pripremati. Bilo je to negdje srpnja 2019. godine a u akcijskim filmovima želim glumiti negdje od 2011. Imam i trenera, Raymonda Harringtona. Od tada sam počela baviti se utezima. U stvari, za svaku ulogu se fizički pripremam, jer ako ste u bilo kakvoj ulozi, treba vam izdržljivost, pojačanje imunog sustava, pripremiti se kako treba. Kada sam pogledala scenarij, znala sam da se moram pripremati. I bio je to vrlo tradicionalan body builderski program, trebalo je puno jesti, nabijati mišićn masu, da bi se onda tri mjeseca prije snimanja počelo s definicijom. A onda je došla pandemija što je bio dodatni izazov, jer sam morala raditi sama i onda krenuti na snimanje, a bilo je potrebno dva sata svaki dan, jedan sat aerobni trening, jedan sat utega, puno jesti, ali i traženja kolega da me u to vrijeme ostave na miru, a bilo ih je ekstrovertnih – Sam Neill bi došao razgovarati usred serije s utezima!, kazala je DeWanda Wise. Redatelj filma Colin Trevorrow opisao je i koliko je teško zatvoriti ovako uspješnu trilogiju.
- Bilo je to nešto najteže, a to sam i znao. Nismo se bojali izazova, ispričali smo jednu jako ambicioznu priču u kojoj su dva paralelna narativa koja se počnu preklapati i postaju jednom pričom. I to je tražilo puno razmišljanja i rada od strane Emily Carmichael i mene pa onda i od glumaca. Jer to nije bila tek prosječna priča o herojima na filmu. Nadam se da će ljudi biti zadovoljni. Jako volimo naše likove, gledamo da završe na nekom dobrom mjestu, da i dinosauri i ljudi pronađu svoje mjesto u svijetu, što onda znači i da će publika biti zadovoljna, kazao je. Pogotovo je to bilo teško jer naprosto postoji iznimno uspješna prva trilogija. - Volim se odmaknuti od nostalgije koliko je god moguće, jer ponekad vas može odvući u snimanje u kojem se oslanjate na činjenicu da će publika prepoznati nešto od ranije, neke trenutke u priči. I to mi je dosta da pokušam stvoriti nešto novo, za novu generaciju djece koja će film prepoznavati na isti način kao i mi u našem djetinjstvu.
Znanost i čovječanstvo
Pokušavam izbjeći utjecaj nostalgije iako znam da će ona nekako pronaći svoj put u priču. Kroz cijeli film tako ima reminiscencija, ali nastojao sam da ostanu u pozadinu, da ostanu dovoljno suptilne pa ih ne primijete baš svi, kazao je autor Jurskog svijeta. Bryce Dallas Howard smatra kako je nostalgija naprosto činjenica, ona igra važnu ulogu u Jurskom svijetu bez obzira je li namjerno prizvana ili nije.
- Niti Chris niti ja ne možemo promijeniti činjenicu kako je Jurassic park bio definirajući trenutak za mlade kao i za nas koji takve priče pričamo. Nemoguće je ne biti duboko nadahnut tim prvim filmom. I moj 15-godišnji sin koji je sa mnom išao na premijeru cijelo je vrijeme vukao usporedbe s prvim filmom – to je bilo u prvom, ovo je bolje i slično. I to je normalno, jer smo svi veliki fanovi, a mislim i da je doista odlično imati nešto što osjećate poznatim iz rane mladosti jer to može značiti i da nije još gotovo, rekao je Claire iz Jurskog svijeta. Film je sniman u razdoblju pandemije, dakle sa svim situacijama koja je ona donijela.
Je li u scenariju odraz vremena, bilo je pitanje za Mamoudou Athiea koji u filmu tumači također novog lika, Ramsayja Colea.
- Oduvijek sam smatrao kako ovakvi filmovi drže prst na pulsu javnosti gledajući što je korisno u tom trenutku. Tako je i s knjigom Michaela Crichtona gdje on istražuje susret znanosti i čovječanstva, koliko daleko je predaleko, radimo li pravu stvar. I kako je Colin radio ovu trilogiju a svijet se paralelno s tim mijenjao, priča se poklapala sa stalnim ekološkim problemima koje je, nažalost, većinom uzrokovao čovjek. Ispalo je tako sve u skladu s vremenom, rekao je. Colin Trevorrow kazao je kako je scenarij koji su on i Emily Carmichael napisali i krenuli snimati već bio gotov kada je pandemija počela, postojao je i taj roj skakavaca koji se širi svijetom i stvara kaos.
- Nismo mijenjali ono što smo radili, ali smo bili svjesni da film koji Jeff Goldblum smatra da je nostalgija jednostavno činjenica, ona igra važnu ulogu u ‘Jurskom svijetu’ bez obzira na to je li namjerno prizvana ili ne radimo počinje odjekivati o određene stvarnosti na našem planetu. I odlučili smo da ništa ne mijenjamo nego se na to za snimanja naslonimo. Ono što smo u to vrijeme osjećali kao ljudi odražava se u priči koju pričamo, vjerovali smo da će je to učiniti interesantnijom i relevantnijom kada je završimo, rekao je redatelj koji je odgovorio i na pitanje jesu li blockbusteri doista jedino što može spasiti kina.
- Ne znam, ali ono što znam jest da se u ovom trenutku publika u kina vraća samo zbog blockbustera. Ali ima još dobrih filmova koji iznenade posjećenošću, u Americi se to događa, ne znam jesu li ti filmovi već došli u Europu. I tako je to znak da se publika vraća u kina. Na nama odraslima i roditeljima je da djecu naučimo što je iskustvo gledanja filma u kinu, a ne samo kod kuće najednom tankom ekranu, naučiti ih prepoznati kako je to film gledati s drugim ljudima koji dijele isksutvo i osjećaje u kinu. Bio je to dugo vremena jedan od temelja naše civilizacije koji ne bi smio samo tako nestati. Za moju generaciju to je prioritet, kazao je Colin Trevorrow.
Nisu žene nego menstruirajuće osobe.