U općem shvaćanju filozofije ruske zrakoplovne tehnike prva pozitivna
asocijacija je robustnost i pouzdanost, dok se često sumnjičavo gleda
na prisutnost elektroničke opreme koja pilotu i posadi pojednostavnjuje
upravljanje zrakoplovom.
S nevjericom se također komentira i estetika ruskih zrakoplova, koji se
često prikazuju u nešto manje pozitivnom svjetlu. Velika “krivica” leži
upravo na kreatorima propagandnih materijala agresivne konkurencije
koja upravo u ovu djelatnost ulaže znatna sredstva. Žrtve takvih
materijala smo tako i mi novinari koji često nemamo izbora pa
zaključujemo prema takvim porukama.
Da situacija na ruskoj zrakoplovnoj sceni i nije baš onakva kakvom je
konkurencija želi prikazati, svjedoči i nedavno održani sajam
helikopterske tehnike HeliRussia 2009. u Moskvi. Iako je ispred glavnog
ulaza bio izložen Kamov Ka-62, posljednja riječ ruskog borbenog
helikoptera, sajam je ponajprije bio orijentiran prema civilnim
helikopterima. Imali smo jedinstvenu priliku uvjeriti se da na ruskoj
zrakoplovnoj sceni vlada klima koja ruski zrakoplovni potencijal
djelotvorno usmjerava na svjetsko tržište prema eksponencijalnom zakonu.
Jak rast proizvodnje
Sajam je okupio više od 150 proizvođača, a ove godine se održava tek
drugi put. Dok ruska automobilska industrija trpi gubitke u svjetlu
posljedica međunarodne krize i na sve moguće načine se nastoje sačuvati
radna mjesta, ruske tvrtke proizvođači helikoptera ove godine postižu
porast proizvodnje od čak 60 % u odnosu na isto razdoblje 2007. godine.
Nadalje, do kraja sljedeće godine procjenjuje se da će potražnja pa
time i proizvodnja ruskih helikoptera porasti za dodatnih 74 %. Tvrtka
holding koja objedinjuje ruske helikopterske tvrtke Oboronprom
napominje kako gotovo svake minute zaprimaju nove narudžbe za
helikoptere sa svih strana svijeta.
Današnji tipovi ruskih civilnih i vojnih helikoptera pretežno su
izvedenice iz razdoblja Sovjetskog Saveza, pa su tako i tržišno
orijentirani prema tradicionalnim korisnicima u Indiji, Kini, Africi
itd. U posljednjih desetak godina veće količine ruskih helikoptera
naručile su i zemlje Latinske Amerike i jugoistočne Azije, bez
gubljenja postojećih trendova na tradicionalnim tržištima. Od nekoliko
najzvučnijih imena ruskih proizvođača helikoptera, posebno se ističe
tvrtka Mil i statistika o brojnosti inačica ovog proizvođača.
Naime, svaki treći helikopter na svijetu je iz obitelji Mil! Danas u
Rusiji postoji nekoliko renomiranih tvrtki koje se bave modernizacijom
i prenamjenom starih, ali po pouzdanosti izvanrednih helikoptera. Tako
je na sajmu bio izložen Mi-2, višenamjenski helikopter koji se u
operativnoj uporabi nalazi već duže od 60 godina.