NOGOMETNA GROZNICA Čak 45 posto naših muškaraca tijekom održavanja SP-a eskivirat će obveze na radnome mjestu

Bolesni zbog nogometa

Foto: import
Bolesni zbog nogometa
27.05.2006.
u 19:27
Pogledaj originalni članak

Čak trećina svih engleskih radnika javila je 7. lipnja 2002. godine svojim nadređenima da su se razboljeli. Drugog izbora za njih, zagrižene pratitelje igara svoje nogometne reprezentacije, nije bilo: telefonski poziv u poduzeće značio je da mogu bez muke gledati utakmicu Engleska – Argentina na Svjetskom prvenstvu u Japanu i Koreji.

Englezima, koji se smatraju nogometnom nacijom, prošli je SP donio oko tri milijarde funti gubitka za nacionalno gospodarstvo, jer su zaposleni pohrlili na godišnje i bolovanja. Ove godine, pak, procjenjuje se sličan gubitak no pojedini su poslodavci, poput lanca supermarketa Asda, ponudili radnicima od tjedan do dva neplaćena odmora kako bi pratili SP u Njemačkoj.

Što se zanimanja navijača tiče, slično je i u Hrvatskoj, no domaće nam gospodarstvo zbog nogometnih europskih ili svjetskih smotri neće trpjeti značajne štete. Istraživanje internetskog portala Posao.hr prošloga tjedna pokazalo je da će 15 posto zaposlenika u domaćim tvrtkama odglumiti bolest kako ne bi propustilo najzanimljivije utakmice, a trećina njih kani uzeti godišnji. No, bojazni da će propustiti utakmice vatrenih na TV-u za hrvatske radnike zapravo i nema. S Brazilcima se sučeljavamo u 21 sat, s Japancima u 15 sati ali u nedjelju, a s Australijom igramo na neradni državni praznik. U istraživanju je sudjelovalo 455 poslodavaca, no 91 posto njih uvjereno je da će njihovu poduzeću zbog SP-a pasti produktivnost.

Posao
Najveći hrvatski poslodavci ne očekuju da će njihovi zaposlenici navaliti na godišnje odmore. HŽ, HEP, T-HT i Podravka ukupno zapošljavaju oko 40.000 ljudi. U HŽ-u nam kažu da SP nema nikakva utjecaja na iskorištavanje godišnjih odmora u kompaniji, no ne mogu potvrditi ni opovrgnuti jesu li pojedini radnici namjerno planirali godišnje u vrijeme SP-a.

U Podravci kažu da će omogućiti radnicima da odu na godišnji i u vrijeme SP-a, s time da se nesmetano odvija posao u kompaniji. U HEP-u nemaju dojam da se nešto neobično događa u smislu povećanih zahtjeva za godišnji. U T-HT-u je oko 10 posto radnika zatražilo godišnji u lipnju i srpnju. Riječ je, kažu, o iskorištavanju starog godišnjeg te ne primjećuju nikakvu razliku u odnosu na prethodne godine.

No, žele li sačuvati mentalno i tjelesno zdravlje svojih radnika, i hrvatski bi poslodavci trebali malo olabaviti te onima koji rade u drugoj ili trećoj smjeni ipak dopustiti gledanje utakmice na poslu. Goran Bakula, gospodarski savjetnik Nezavisnih sindikata, ističe kako su se takvi primjeri u inozemstvu pokazali dobrima. – Sve tvrtke u zemljama čije su se nacionalne vrste plasirale u završnicu ovoga najvećeg nogometnog skupa suočit će se s iznenadnim bolovanjima, pojedinačnim ili kolektivnim godišnjim odmorom svojih djelatnika na dan ili dva. Učinak nacionalne kohezije često je bitan čimbenik u osjećaju zajedništva koji pojedinac često dijeli sa suradnicima na poslu. Podaci govore da ako momčad izgubi, nastaje razočaranje ali ostaje ispunjenje mogućnošću praćenja utakmice, dok bol zbog eventualnog gubitka utakmice u pravilu biva kratkotrajna – kazuje Bakula.

Obiaji
U mnogim je zemljama, nastavlja, uobičajeno da radnici ne dođu na posao dan nakon nedjeljne utakmice.

– Za vrijeme olimpijskih igara države su sklapale primirja i nisu vođeni ratovi, a za vrijeme mnogih prvenstava oči cijeloga svijeta bile su usmjerene sportskim borilištima. U Velikoj Britaniji nije neobično ako radnici ponedjeljkom ne dođu na posao, već je to uobičajena praksa, budući da je u njihovoj tradiciji gledanje nogometnih utakmica i navijanje na stadionima i u pubovima, gdje u društvu drugih navijača zajedno provode vrijeme družeći se ponekad i do kasno u noć – zaključuje Bakula.


SP u brojkama

15.000 Hrvata ima ulaznice za SP
30 % Hrvata kani na godišnji odmor za vrijeme SP-a
91 % poslodavaca boji se da će im pasti produktivnost za vrijeme SP-a
3 milijarde funti gubi englesko gospodarstvo zbog nerada za vrijeme SP-a


Prodanih 30 posto više!

Trgovine, ugostitelji i proizvođači hrane i pića u vrijeme SP-a najviše profitiraju. Trgovci TV prijamnicima u svakom četverogodišnjem ciklusu europskih ili svjetskih prvenstava ubiru znatne materijalne plodove navijačke groznice. Prodaja uoči spektakla raste oko 30 posto u odnosu na standardne mjesece. Jedna od najvećih domaćih kuća za prodaju elektronike, Europatrade, bilježi identičan trend. Kako bi privukli još više kupaca, osmislili su i akciju kojom će kupci TV-a koji pogode hoće li Hrvatska proći skupinu dobiti još jedan televizor besplatno.
– Već prošli mjesec osjetili smo znatno veće zanimanje kupaca. Strahovit je pritisak vlasnika kafića i hotelijera, ali kupuju i građani za svoje domove – kaže Nino Konecki iz Europatradea.

Pogledajte na vecernji.hr